کد خبر: ۱۶۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۸ 09 January 2016
مهندس سیدعلی آقازاده شهردار سابق کرج

علم اقتصاد همواره جذب دارایی ها و سرمایه را به عنوان وسیله ای برای تسریع روند رشد اقتصادی در جوامع مختلف مورد تاکید قرار می دهد؛ از این رو امروزه موضوع سرمایه گذاری و یافتن راه کار های مناسب برای جذب سرمایه یکی از دغدغه های اساسی برنامه ریزان حوزه اقتصاد به شمار می رود؛ تا جایی که اقتصاد دانان نقش مهمی را برای جذب سرمایه قائلند و آن را یکی از عوامل موثر در افزایش تولید و اشتغالزایی قلمداد می کنند.

از آن جایی که این موضوع در ابعاد کوچکتر منطقه ای و استانی نیز قابل تعمیم است میزان توفیق در جذب سرمایه و مشارکت فعالان اقتصادی را می توان به عنوان یکی از شاخص های توسعه استانی مورد توجه قرار داد. موضوعی که در استان البرز به دلیل برخورداری از ویژگی های خاص و ظرفیت های بالقوه در حوزه های گوناگون توجه مضاعفی را می طلبد؛ زیرا از یک سو شرایط خاص اقلیمی و طبیعی در کنار دارا بودن جاذبه های تاریخی در این استان، موجب برخورداری آن از پتانسیل های بالای گردشگری شده و از سوی دیگر واقع شدن کرج در مسیر مواصلاتی چندین استان دیگر اهمیت خاصی به لحاظ موقعیت ترانزیتی به این کلانشهر بخشیده است. از طرفی قرار گرفتن شهرک های صنعتی متعدد در اطراف کرج و دیگر مناطق البرز، این استان را به یکی از قطب های صنعتی کشور تبدیل کرده است و وجود مراکز متعدد علمی و پژوهشی در کرج که موجب شده این کلانشهر به عنوان پایلوت بسیاری از فعالیت های تحقیقاتی در کشور شناخته شود نیز از دیگر نقاط قوت این منطقه به شمار می رود که نشانگر برخورداری استان البرز از ظرفیت های علمی گسترده است. ویژگی هایی که شاید کمتر بتوانیم در سایر نقاط کشور شاهد باشیم و در صورت به فعلیت رسیدن، شهروندان کرج و البرز نشینان از مزایای سرشار آن بهره مند خواهند شد.

هرچند نباید از این موضوع غافل شویم که ایجاد شرایط لازم برای جذب سرمایه گذار نیازمند معرفی شایسته و مطلوب پتانسیل های استان برای جلب اعتماد سرمایه گذارانی است که تنها در صورت اطمینان از بازگشت سرمایه و حصول سود منطقی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، گردشگری و علمی حاضر به سرمایه گذاری خواهند شد.

در نظر گرفتن نکات مذکور در کنار توجه به ضرورت ایجاد فرصت های شغلی برای جمعیت روز افزون کرج و شهر های اطراف آن که از مهاجر پذیر بودن این مناطق نشات می گیرد، اهمیت اتخاذ تدابیر و راه کار های مناسب جذب سرمایه در استان البرز را دو چندان می کند. هدفی که دست یافتن به آن تنها در سایه از میان برداشتن موانع موجود درجذب سرمایه، گسترش همکاری ها و ایجاد تعامل میان نهاد ها و سازمان های گوناگون استان برای تسهیل در روند جذب سرمایه گذاران و هماهنگی میان مسئولان و برنامه ریزان استان امکان پذیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار