شهردار اردکان با تاکید بر بازسازی بافت تاریخی این شهر گفت: تاکنون مبلغ 20 میلیاردریال از اعتبارات شهرداری برای این منظور هزینه شده است.
کد خبر: ۱۶۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۱ 10 January 2016
به گزارش تابناک یزد،بهروز شهابی زاد با بیان اینکه این بافت از زیباترین بافت‎های تاریخی است افزود: در بدنه سازی ، کف سازی و نورپردازی بافت تاریخی حرکت‎هایی آغاز شده است.
وی اظهار کرد: بافت تاریخی اردکان از ویژگی‎هایی برخوردار است بطوری که گردشگران در سفر به این شهرستان دیدن این بافت را در دستور کار خود قرار می دهند.
شهردار اردکان با بیان اینکه تا آخر سال 94 درنظر داریم 8 محور اصلی گردشگری این بافت را بازسازی کنیم تصریح کرد: این محورها شامل بدنه سازی کوچه های پیرامون بازارچه بازارنو ، بدنه سازی کوچه های اصلی و فرعی دو طفلان مسلم (محله قلعه سیف) تا خیابان شهید قانعی ، بدنه سازی کوچه های پیرامون مسجد کوشکنو ، بدنه سازی کوچه های محله تیران تا خیابان آیت الله فکور، بدنه سازی دروازه امیری تا دروازه سیف ، بدنه سازی کوچه های منتهی به مسجد زیرده و پیرامون حوزه علمیه ، بدنه سازی کوچه جندقی تا خیابان آیت الله داماد ، کف سازی کوچه مسجد زیرده و پیرامون حوزه علمیه و میدان قلعه همراه با نورپردازی است.
شهابی زاد بابیان اینکه از جمله عملکرد 6 ماهه سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اردکان مرمت و بهسازی چندین طرح است که از محل اعتبارات عمرانی شهرداری تامین شده ادامه داد: شهرداری اردکان در محله های قدیم بصورت گسترده در حال فعالیت می باشد.
سرپرست پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی شهر اردکان نیز با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر اردکان با شماره 10845 در تاریخ 1382/2/11 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است گفت: این مجموعه تاریخی با گستره ای در حدود 50 هکتار بصورت یکپارچه و منسجم در منطقه ای حد فاصل محلات تاریخی کوشکنو، علی بیک، چرخاب، بازارنو و محله تیران واقع شده است.
محسن میرجانی اظهار کرد: از منظر دوره شناسی و روند شکل گیری این بافت، قدیمی ترین شواهد و اطلاعات به معدود آثار دوره آل مظفر منتهی می شود .
وی با اشاره به اینکه با بخش اعظم ساختارهای معماری این بافت تاریخی متعلق به دوران صفویه تا قاجار است خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مختصات این بافت سلامت نسبی و وجود اکثر پیکربندی های اصیل آن از جمله گذرها، ساباط ها، خانه های اربابی و رعیتی، مساجد تاریخی و تکایا و حسینیه هاست.
این پژوهشگر عنوان کرد: این بافت تاریخی بواسطه ویژگی هایی چون مشخص بودن محدوده و عرصه و حریم آن و زنده و پویا بودن بافت آن و اصالت بخش اعظمی از ساختارهای معماری آن از نمونه های شاخص و کم نظیر بافت های تاریخی ایران محسوب می شود.
اردکان با 85 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار