رئیس اداره منابع آب پلدختر :
رئیس اداره منابع آب پلدخترگفت : تكميل مطالعات سد چول هول پلدختر ، نيازمند 15 ميليارد ریال اعتبار است.
کد خبر: ۱۶۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵ 24 January 2016


به گزارش خبرنگار تابناک درپلدختر ، اکبر مهری در جلسه منابع آب شهرستان پلدختراظهار داشت : مجموع بارندگی تجمعی سال آبی شهرستان پلدختر تا 20 دیماه امسال 326 میلی متر بوده که سال گذشته طی این مدت این میزان 133 میلی متر بوده است .

وی افزود: که مجموع بارندگی تجمعی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 145 درصد افزایش داشته و نسبت به میانگین دراز مدت با 162 میلی متر ، 101 درصد افزایش یافته است.

وی گفت: مجموع بارندگی تجمعی سال آبی استان لرستان تا 20 دیماه سال جاری 433 میلی متربوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 209 میلی متر بارندگی 107 درصد افزایش داشته است .


وی افزود: این میزان در استان لرستان نسبت به میانگین دراز مدت آن که 220 میلی متر بوده 114 درصد افزایش یافته است .

رئیس اداره منابع آب پلدختر گفت: جهت مصرف بهینه آب کشاورزی ، برنامه الگوی مصرف ، ترکیب کشت و تعادل بخشی منابع آب ، تمام بهره برداران چاه های کشاورزی ملزم شدند که میانگین 10 درصد تعدیل برداشت آب داشته باشند .

مهری افزود: همچنین 30 درصد تعدیل برداشت آب از رودخانه کشکان و 40 درصد تعدیل برداشت آب از رودخانه مادیان رود جز برنامه های ابلاغی امور آب و جهاد کشاورزی شهرستان پلدخترمی باشد.

وی گفت: ایجاد سدهای بن لار و چول هول بحران آب را در این شهرستان بر طرف می کند و می تواند سیلاب ها را در آینده برای تامین آب مورد نیاز ذخیره کند.

وی افزود: با احداث سد چول هول می توان ضمن ذخيره سیلابهای بهاره، آب رودخانه كشكان و ايستگاه هاي پمپاژ را تامين كرد و از خسارات مخرب و زیانبار سیلاب به مناطق مسکونی شهری و روستایی و اراضی کشاورزی جلوگیری نمود.

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر با بیان این که با احداث این سد همچنین می توان میزان رسوب سد کرخه را کاهش داد.گفت: تاكنون مبلغ 500ميليون ریال براي مطالعات سد چولهول هزينه شده و تكميل مطالعات این سد ، نيازمند 15 ميليارد ریال اعتبار است .

مهری افزود: درصورت احداث سد چولهول 55 میلیون متر مکعب در سال ، نیاز آب آشامیدنی و کشاورزی روستاهای پایین دست در شهرستان پلدختر تامین می شود.

وی گفت: با احداث این سد ، یکهزارو 700 هکتار از اراضی منطقه چول هول به آبی تبدیل می شود و با احداث سد و نیروگاه برق آبی کوچک می توان زمینه گردشگری را فراهم نمود .

وی به وضعیت پیشرفت مطالعات طرح اشاره کرد و افزود: مطالعات فاز شناخت طرح انجام شده است و پیشرفت مطالعات فاز یک درمرحله توجیهی است و اتمام بخش اول مطالعات معادل 35 درصد است .

رئیس اداره منابع آب شهرستان پلدختر گفت: تعداد 25 حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان وجود دارد که حکم نهایی پر کردن و مسلوب المنفعه شدن آنها از دادگاه تجدید نظر استان لرستان اخذ گردیده که با اجرایی شدن این طرح، میزان 225 هزار متر مکعب آب ، صرفه جویی می شود .

مهری افزود: مطالعه جهت اجرای سد سازی در حوضه آبریز کرخه توسط وزارت نیرو در حال تجدید نظر و بازنگری است که در این رابطه تکمیل مطالعات و اجرای سد مخزنی چول هول پلدختر مستلزم تصمیم گیری و مجوز وزارت نیرو است.

معاون فرماندار پلدختر با انتقاد از حضور نامنظم مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان در جلسات ،گفت:وقتی دعوت نامه برای مدیران ارسال می شود می گویند در استان جلسه داریم این قابل قبول نیست ، مدیران یا مسئولیت را نپذیرند یا این که به طور منظم در جلسات حضور پیدا کنند .

حسین علی مومیوند افزود: دبیر خانه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان پلدختر مصوبات جلسه را بررسی کند زیرا مصوبات جلسه قبلی اجرا نشده و این مورد مهم را که برخی از مسئولان در جلسه حضور پیدا نمی کنند پیگیری کند.

وی گفت:هدف از تشکیل جلسات دور میز نشستن نیست بلکه باید کاری صورت گرفته و جلسات خروجی مثبت داشته باشد زیرا در آینده با بحران آب مواجه هستیم در این رابطه ، جهاد کشاورزی شهرستان پیگیر شود .

وی با بیان این که امسال کشت کلزا در شهرستان پلدخترخوب اجرا شده است، افزود: برداشت آب بر اساس شرح وظایف منابع آب باشد وشناسایی چاه های غیر مجازادامه پیدا کند .

معاون فرماندار پلدختر بر لزوم فرهنگ سازی توسط آب و فاضلاب شهری و روستایی و جهاد کشاورزی تا هوا مساعد است تاکید کرد و گفت: نصب کنتور های هوشمند باید انجام شودکه اگر مسئولان به مسایل منبع آب توجه نکرده و مدیریت صحیح انجام نگیرد در آینده با بحران آب مواجه هستیم .#

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار