مدیر کل دامپزشکی ایلام گفت: تا کنون 21 کانون شیوع بیماری تب برفکی در نقاط مختلف استان شناسایی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری و افزایش تلفات آن اندیشیده شده است.
کد خبر: ۱۷۰۳۷۹
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲ 26 January 2016

مدیر کل دامپزشکی ایلام گفت: تا کنون 21 کانون شیوع بیماری تب برفکی در نقاط مختلف استان شناسایی و تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش این بیماری و افزایش تلفات آن اندیشیده شده است.

به گزارش تابناک ایلام؛وهاب پیرانی علت شیوع این بیماری در استان را ورود دام های مبتلا و آلوده به ویروس این بیماری عشایری دیگر استان های همسایه استان دانست که هرساله برای زمستان گذرانی به مناطق گرمسیری استان ایلام کوچ می کنند.
وی افزود: دام های این استان ها امسال به طور 100 درصد و قبل از کوچ به سوی استان ایلام توسط مسئولان دامپزشکی استان های مبدا خود مورد مایه کوبی تب برفکی قرار نگرفته اند و ویروس ناقل این بیماری را با خود به استان ایلام آورده اند.
وی یادآورشد: همچنین امسال سازمان دامپزشکی کشور نیز برای تولید و تامین واکسن بیماری واگیر دار تب برفکی با مشکلات و محدودیت های مواجه شد و همین امر نیز باعث تشدید این بیماری در بین دام های استان ایلام شده است.
پیرانی گفت: به علت کمبود دارو و واکسن تب برفکی این اداره کل، عملیات های مبارزه با این اپیدمی فقط در محیط های پیرامون کانون های اصلی و شناسایی شده بیماری انجام می گیرد و البته بخش های خصوصی مشکل چندانی برای تامین دارو و واکسن این بیماری ندارند و دامداران برای تهیه واکسن به این مراکز مراجعه کنند.
وی به دامداران استان توصیه کرد: ضمن رعایت نکات بهداشتی و توصیه های کارشناسان این حوزه، از جابجایی و خروج دام در مناطق آلوده و کانون های بیماری و تماس دام های خود با دام های مشکوک یا مبتلا به بیماری خودداری کنند و همچنین خود دامداران نیز از تردد در این گونه مناطق اجتناب ورزند.
وی افزود: دامداران استان در صورت مشاهده هر گونه علایم بیماری در دام های خود، در سریع ترین زمان ممکن موضوع را به اطلاع ادارات دامپزشکی شهرستان مربوطه یا دامپزشکی های بخش خصوصی اطلاع دهند و یا با شماره تلفن چهار رقمی و 24 ساعته و رایگان این اداره کل به شماره 1512 تماس بگیرند.
مدیرکل دامپزشکی استان ایلام در پایان تاکید کرد: عمده کانون های شناسایی شده در مناطق گرمسیری استان همچون مهران و دهلران وجود دارد و میزان خسارت های وارده به دامداران و تعداد دقیق احشام تلف شده در دست پیگیری و بررسی است.
در چند روز اخیر شیوع تب برفکی در بین دام های استان به ویژه در مهران و دهلران باعث اتلاف تعداد زیادی از احشام دامداران استان شده است./ف

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار