رئیس قوه قضاییه
رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه برخی مشکلات کشور ناشی از سو مدیریت است، گفت: باید جلوی ورود کالای لوکس و غیرضرور به کشور گرفته شود.
کد خبر: ۱۷۰۸۰۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 27 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی امروز در همایش اقتصاد مقاومتی و حمایت قضایی در مجتمع قوه قضائیه ساری، با اشاره به اینکه دست اندرکاران اقتصادی کشور مجاهدان در راه خدا هستند و مشکلات کشور در امور اقتصادی در صنف‌های مشخص باید مرتفع شود، تصریح کرد:موضوع مالیات، شفاف نبودن آن، بحث تعطیل نیروی کار و صادرات و واردات از مشکلات وضعیت اقتصادی است.

این مسئول عدم ثبات در سیاست‌های اقتصادی را از مهمترین مشکلات در حوزه اقتصاد دانست و افزود: برخی قوانین نیازمند به اصلاح است و امنیت قضائی و تسهیل بوروکراسی اداری برای سرمایه‌گذاران بسیار مهم است.

لاریجانی عدم شفافیت مالی و درآمدها را برای ساماندهی مالیات مشکل‌زا دانست و اظهار کرد: تا کنون سیستم مدیریت پرونده اجرایی پیشرفت خوبی داشتیم اما گاهی زیرساخت‌ها آماده نیست و این نواقص ناشی از ساختارهایی بیرونی است.

وی با تاکید بر اینکه امنیت قضایی یکی از مولفه‌های مهم در سرمایه‌گذاری است، افزود: دستگاه قضایی نسبت به سرمایه‌گذاری نگاه حمایتی دارد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی از مشکلات دولت‌های قبل عدم بهره‌گیری از عقل و خرد جمعی بود، افزود: با توجه به اینکه مسئولان نمی توانند در هر موضوعی اشراف علمی و تجربی داشته باشند و باید از عقل و خرد جمعی بهره ببرند، اینکه کسانی بگویند ما خودمان می فهمیم این نمی شود حتی متخصص‌ترین افراد نیاز است از تجارب عالمان و تخصص دیگران استفاده کند.

لاریجانی عنوان کرد: شکی نیست که تحریم‌ها بر کشور ضربه زده است اما بخش مهمی از مشکلات کشور در سوء مدیریت است اینکه با وجود نبود ارز ما به واردات میوه و کالاهای غیر ضروری اقدام کنیم کار عاقلانه‌ای نیست.

وی با اظهار امیدواری در عدم تخلف در پسابرجام، افزود: عمده اقتصاد مقاومتی استقلال و تکیه به ظرفیت درونی است تا کشور بتواند از ظرفیت‌های تولیدی درونی خود استفاده کند و دولت باید تعامل مغفولی که با تولید کننده نداشت را ارتقا بخشد.

رییس قوه قضائیه اظهار کرد: عدم پیشرفت صنعت خودرو قابل دفاع نیست و باید رابطه متقابلی بین تولید کننده و و مصرف کنندگان برقرار شود و تولیدکنندگان باید با ارتقای تولیدات خود کیفیت خواست مشتریان را در نظر بگیرند.

وی افزود: همه باید در ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی، اگر چه ضعیف‌تر از نمونه خارجی باشد حمایت کنیم.

لاریجانی خواستار جلوگیری از ورود کالای لوکس و غیر ضرور به کشور شد و اظهار کرد: حمایت از سرمایه گذار واقعی باید در دستور کار قرار گیرد تا به حل مشکلات این اصناف و تولید گران همت شود.

وی عدم درست اجرای قانون، و وضع قوانین دست و پاگیر را از مشکلات اضافه شده بر قوه قضائیه دانست و افزود: کار عاقلانه این است که در مراحل اولیه مسئله حل شود.

لاریجانی گفت: موضوع بانک‌ها از مسائل چند وجهی و تبدیل شدن بانک به بنگاه اقتصادی از ریشه غلط است و در کشورهای خارجی با یک تا سه درصد وام‌های کلانی به مردم می دهند.

وی اظهار کرد: در کشوری که ارزش پول در 30 سال فرقی نمی کند و در کشوری که پولش در طول 6 ماه کم ارزش می‌شود و تورم کذایی دارد بانک ها نمی توانند یک نوع رفتار داشته باشند.

لاریجانی اخذ سود بالا توسط بانک‌ها را ضد تولید دانست و عنوان کرد: هیچ شرکت و صنعتی قادر به سود 33 درصد نیست.

وی درباره گرفتن سود در اثر تاخیر که از نظر برخی از فقها حرام است، گفت: در وجه التزام نحوه قراردادهای حقوقی مهم است که اگر وجه التزام این باشد که سود مضاعف بگیریم اشکال است اما اگر شرط کنیم که تاخیر مجاز نیستید و اگر تاخیر کنید در پرداخت آن باید یک مقدار سود بدهید این موضوع اشکالی ندارد.

لاریجانی درباره برخی از معوقه داران که تسهیلات را پس نمی‌دهند، گفت: اگر معوقه داران از تولیدکنندگان واقعی هستند که در اثر تحریم و... به چالش افتادند باید استمهال شوند اما باید راستی آزمایی کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار