مدیر باغ وحش ارم تهران گفت: با انجام اصلاحاتی در ساختار جایگاه فیل ها، روش نگهداری آنها از مستقیم به غیرمستقیم حفاظت شده تغییر کرد.
کد خبر: ۱۷۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷ 27 January 2016
پرویز قندالی اظهارکرد: به منظور افزایش ضریب امنیت برای مراقبان فیل ها در باغ وحش ارم و جلوگیری از احتمال برخورد فیزیکی این حیوانات با فیل بانان، نوع ارتباط و جایگاه فیل ها در باغ وحش ارم اصلاح و تغییر کرد.

وی گفت: به همین منظور با دعوت از یک کارشناس آلمانی متخصص در زمینه تربیت و نگهداری فیل یک دوره کلاس فشرده دو هفته ای برای آموزش فیل بانان ایرانی در این باغ وحش تشکیل شد.
وی گفت: در این دوره از آموزش روش ارتباط مستقیم با فیل ها به طور کلی حذف و به مراقبان فیل ها آموزش داده شد که از این به بعد بدون ارتباط رو در رو با فیل ها به تغذیه، جابجایی و نگهداری این حیوانات اقدام کنند.

قندالی افزود: پیش از این مراقبان برای رسیدگی به فیلها از روش مستقیم استفاده می کردند که براساس آمار بین المللی در اجرای این روش لطمات جسمانی زیادی به واسطه ضربات فیل ها به فیل بانان وارد می شد.

پرویز قندالی افزود: این روش برای اولین با حدود هفت سال پیش در شهر سندیاگوی آمریکا اجرا شد و به مرور در کشورهای اروپایی عملیاتی شده و با پیگیری های انجام شده هم اینک این روش در باغ وحش تهران به مورد اجرا در آمده است.

وی گفت: پیش از انجام این اصلاحات، محوطه باز فیل ها در عمقی حدود دو متر قرار داشت که از منظر دید عموم محدودیت هایی را نیز ایجاد کرده بود.

قندالی با اشاره به انجام عملیات خاک ریزی در محوطه و هم سطح کردن جایگاه، افزود: همچنین در تغییرات انجام شده رشته کابل موازی متصل به دستگاه شوکر دورتا دور محوطه نصب شده تا علاوه بر ایجاد فضایی بدون مانع برای رویت بازدیدکنندگان، فیل ها نیز به مرور زمان با شرطی شدن از شوک ایجاد شده فراتر از محدوده تعیین شد حرکت نخواهند کرد.

وی افزود: با توجه به علاقه فیل ها به بازیگوشی ستونی سنگی نیز در وسط محوطه جاسازی شده است که چند کنده درختی با کمک زنجیرهای به صورت آویزان به ان نصب شده است تا وسیله این برای بازی فیل ها باشد.

قندالی گفت: در مسیر اجرای روش ارتباط غیرمستقیم برای تغذیه فیل ها چند تور بزرگ معلق حاوی علوفه در اطراف محوطه آویزان شده است تا فیل ها به هنگام گرسنگی از طریق خرطوم اقدام به تغذیه از محتویات داخل آن کنند.

قندالی با بیان اینکه سعی بر این است تا سال 2020 تمامی معیارهای درخواستی اتحادیه باغ وحش ها و آکواریوم های اروپایی را عملیاتی کنند، افزود: برای رسیدن به معیارهای مورد نظر این اتحادیه برنامه ریزی های متعددی طراحی و یا در حال اجرا است.

وی گفت: در راستای این اهداف بعداز فروردین ماه سال آینده قفس شمپانزه ها نیز بر اساس استانداردهای تعیین شده که باید از حداقل فضای اعلام شده نباید کمتر باشد با انجام اصلاحاتی، ترمیم خواهد شد.

وی در مورد طرح توسعه فعالیت در باغ وحش گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده در آینده نزدیک بنا است زرافه و شیر ایرانی نیز به جمع خانواده حیوانان باغ وحش تهران افزوده شود.

توبیاس دورن بوش کارشناس و مدرس آلمانی تربیت فیل نیز گفت: از دو هفته پیش دوره آموزشی فیلبانان باغ وحش پارک ارم را آغاز کردم.

وی در مورد اهداف این دوره آموزشی گفت: یکی از موارد آموزشی آشنایی فیلبانان به تغییر محیطی فیل ها با شرایط محیط جدید است.

دورن بوش افزود: فیل ها باید نسبت به ورود به شرایط محیطی جدید و حتی برای برون رفت از وضعیت عادت کنند.

وی گفت: به همین منظور باید در برخورد با فیل ها رویه درستی اعمال شود که به نوعی با ارتباط سنتی که به صورت مستقیم بوده متفاوت خواهد بود.

دورن بوش افزود: سابق بر این فیل ها در فضایی زندگی می کردند که ارتباط مستقیمی با فیل بان داشتند و به منظور اجرای روش غیرمستقیم لازم بود تغییراتی در محیط زندگی آنها داده شود.
وی گفت: به همین منظور برای آماده سازی فیل ها، محیط قبلی آنان تغییر داده شد و در شرایطی قرار گرفتند که نیاز به برخورد مستقیم انسان ها وجود نداشه باشد.

دورن بوش با اشاره به اینکه طبیعت فیل ها این است که به صورت مرتب در طول روز غذا بخورند افزود: مسئله مهم دیگر مربوط به نحوه نگهداری و تغذیه فیل ها است تا براساس معیار مشخص وزن و قد آنها در حد استاندارد کنترل شود.

وی با تاکید بر اینکه در این مدت تمام مراحل مرتب نمونه برداری می شود، گفت: توجه به این نکات موجب ایجاد رفاه و آسایش فیل ها می شود و این آرامش عاملی برای امنیت و دوری از خطر برای فیلبانان خواهد بود.

دورن بوش در مورد فعالیت های خودش گفت: فارغ التحصیل رشته حیات شناسی هستم و از سال 1995 با تربیت 27 فیل مشغول به این کار شدم .

وی افزود: در کشورهای ارمنستان(ایروان)، گرجستان(تفلیس)، هلند، بلژیک و آلمان به صورت حرفه ای در زمینه آموزش و نحوه نگهداری از فیل ها کار کرده ام.

محمدحسن حسینی یکی از فیلبانان اموزش دیده گفت: در این دوره آموزش دو هفته ای به ما یاد دادند که بیرون از قفس فیل ها به صورت غیرمستقیم با انها در ارتباط باشیم.

وی افزود: پیش از این با آموزشی که از فیلبانان سریلانکایی دیده بودیم به صورت فیزیکی و مستقیم با فیل ها ارتباط برقرار می کردیم ولی بعد از این دوره این ارتباط به صورت غیرمستقیم انجام می شود.

حسینی گفت: در این روش با زبان کلامی وبا تشویق به صورت دادن میوه به فیل ها خواسته خودمان را انتقال می دهیم و جالب این است که فیل ها نیز متوجه این درخواست شده و با ما ارتباط احساسی برقرار می کنند.

فیل های آسیای مهاری( فیل نر) ده ساله و مهاسن(ماده فیل) هفت ساله هستند که در خردادماه 1392 پس از چهار سال پیگیری با اهدای کشور سریلانکا وارد باغ وحش ارم تهران شدند.

باغ وحش ارم در سال 1369 پس از انتقال حیوانان باغ وحش خصوصی در خیابان ولیعصر(عج) تاسیس و راه اندازی شد.

این باغ وحش در خرداد ماه سال 1371 در زمینی به مساحت پنج هکتار، در ضلع جنوبی مجتمع ورزشی تفریحی ارم سبز، زیر نظر بنیاد مستضعفان تاکنون به فعالیت خود ادامه می دهد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار