معاون جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ هزار رأس گاو شیرده در این شهرستان وجود دارد، گفت: این تعداد گاو سالانه ۶۵ هزار تن شیر تولید می‌کنند.
کد خبر: ۱۷۱۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸ 29 January 2016

معاون جهاد کشاورزی ملایر با بیان اینکه در حال حاضر ۵۳ هزار رأس گاو شیرده در این شهرستان وجود دارد، گفت: این تعداد گاو سالانه ۶۵ هزار تن شیر تولید می‌کنند.

بخه گزارش تسنیم،حجت‌الله مصطفوی از فعالیت 52 واحد صنعتی دام در شهرستان خبر داد و اظهار داشت: تعداد 150واحد کوچک روستایی و تعداد زیادی واحد سنتی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند که حدود 70 درصد شیرهای تولیدی توسط این واحدهای سنتی عرضه می‌شود.

وی افزود: حدود 99درصد دامداری‌ها چه بخش صنعتی و چه سنتی از نظر جایگاه و نحوه نگه‌داری دام بهداشتی هستند و حتی دامداری‌های یک رأسی یا دو رأسی هم واکسیناسیون را انجام می‌دهند.

مصطفوی بزرگترین واحد دامی موجود در شهرستان را با 2 هزار و 500 رأس دام واحد دامی «دشت نوین» معرفی کرد و گفت: این واحد قابل تبدیل به واحدی 5 هزار رأسی نیز هست که به زودی نیز این موضوع اجرایی می‌شود.

وی کمبود نقدینگی، پایین‌بودن قیمت شیر و غیره را مشکل اصلی این واحدها دانست و در مورد فرآورده‌های شیر چون پنیر، ماست، دوغ، تازه‌خوری شیر، کره و سرشیر نیز تصریح کرد: حدود 70 فروشگاه در این رابطه در سطح شهرستان فعال است که متاسفانه کنترلی روی آنها وجود ندارد، هرچند از لحاظ بهداشتی در وضعیت خوبی قرار دارند اما باید کنترل روی تولید و عرضه این محصولات انجام شود.

مصطفوی اظهار داشت: در رابطه با فرآورده‌های شیر، در تولید ماست، به این دلیل که باید تا درجه مشخصی حرارت داده شود مشکلی وجود ندارد اما در تولید پنیر، سرشیر و سرشیر ماست خطر وجود دارد و باید دقت شود.

وی افزود: نظارت بر این فروشگاه‌ها برعهده جهاد کشاورزی و عمدتا دامپزشکی، صنایع و معادن و اداره بهداشت است که جهاد کشاورزی موارد تخلف را باید معرفی کند و اداره دامپزشکی و بهداشت باید از تولید آنها جلوگیری کنند.

مصطفوی با بیان اینکه تهیه فرآورده‌های پنیر، ماست، دوغ، کره و خامه در همه فروشگاه‌ها مورد تایید نیست، افزود: ممکن است برخی از این محصولات موجب بیماری شوند، مثلا کشک بیماری بسیار خطرناکی چون بوتولیسم می‌تواند درخود داشته باشد که این میکروب ماده اصلی بوتاکس است.

وی با بیان اینکه تعدادی فروشگاه هستند که تست‌های اولیه را انجام داده و مورد تایید هستند، گفت: دامپزشکی و بهداشت می‌توانند ماده‌ای را که البته کمی گران است را در اختیار این فروشگاه‌ها قرار دهند تا با استفاده آن محصولات مطمئن ارائه کنند ضمن اینکه با کنترل نظارت به صورت سرزده و نمونه‌برداری می‌توان محصولات را کنترل کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار