مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی :« مسئولان سازمان امور مالیاتی اذعان دارند 40 درصد اقتصاد ایران اصلا مالیات پرداخت نمی کند .»
کد خبر: ۱۷۱۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵ 28 January 2016

مزرعه لی


جوان پرس :
 مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی :« مسئولان سازمان امور مالیاتی اذعان دارند ۴۰ درصد اقتصاد ایران اصلا مالیات پرداخت نمی کند .»

 مزرعه لی در برنامه « مردم و مالیات » که با موضوع آسیب ها و چالش های نظام مالیاتی از شبکه استانی صدای مرکز آذربایجان غربی پخش می شد با اشاره به اینکه بخشی از چالش های نظام مالیاتی مربوط به قوانین و بخشی دیگری نیز مربوط به فرایند های اخذ مالیات است گفت : خوشبختانه هم قوانین و هم فرایند های مالیات ستانی کشور در حال اصلاح است ولی اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که « آیا نظام مالیاتی توانسته عدالت مالیاتی را به طور کامل محقق کند ؟»… باید گفت دچار مشکل هستیم .

آقای مزرعه لی افزود : مسئولان سازمان امور مالیاتی اذعان دارند ۴۰ درصد اقتصاد کشور خارج از شمول مالیات است یعنی ۴۰ درصد فعالان اقتصادی کشور اصلا مالیات پرداخت نمی کنند .

وی ناهمخوانی بین قوانین اقتصادی و اداری را یکی ازدلایل مغفول ماندن فعالیت های مالیاتی از اخذ مالیات عنوان کرد و افزود : گاها اتفاق می افتد که نظام مالیاتی از یک سری از فعالیت های اقتصادی بی اطلاع است در حالی که صادر کننده مجوز این فعالیت اقتصادی یک دستگاه دولتی است .

  • طرح جامع مالیاتی ؛ اصلاح کننده مشکلات فرایندی نظام مالیاتی است

مدیرکل دستگاه مالیاتی آذربایجان غربی فقدان پایگاه اطلاعات مؤدیان را از جمله مشکلات مربوط به دستگاه مالیات ستان عنوان کرد و افزود : در حال حاضر بااصلاحاتی که در قانون مالیات های مستقیم به ویژه ماده ۱۶۹ مکرر آن صورت گرفته است امید می رود از طریق اتصال اطلاعات بانکی ، پولی و مالی دستگاه های مختلف به سازمان امور مالیاتی و ایجاد پایگاه اطلاعات مؤدیان ، مالیات بر اساس اطلاعات از مؤدی خواسته شود نه بر اساس یافته ها .

 مزرعه لی « ارتباط مستقیم و رو در روی مؤدی و ماموران مالیاتی را از جمله مسائل چالش زای فرایندی نظام مالیاتی عنوان کرد و افزود : نظام مالیاتی با اجرای طرح جامع مالیاتی در حال حرکت به سمتی است که این ارتباط مستقیم کم و کمتر شده و تعیین مالیات به صورت سیستماتیک صورت گیرد .

وی اضافه کرد :  موضوع تشخیص وتعیین مالیات به صورت علی الراس دراصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم کاملا منتفی است یعنی قانون دیگر اجازه نمی دهد سیستم مالیات ستان میزان مالیات را به صورت علی الراس تعیین کند .

  • اساس اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم خود اظهاری است

مدیرکل دستگاه مالیاتی استان با اشاره به اینکه روش خود اظهاری از چندین سال گذشته در بخش مالیات بر ارزش افزوده اجرا می شود گفت : در این روش تعیین مالیات بر اساس درآمدی است که خود مؤدی اظهار می کند .

مزرعه لی با بیان اینکه روش خود اظهاری مبتنی بر تایید راستی اظهارات مؤدی می باشد گفت : در کلیه کشور های برخوردار از نظام پیشرفته مالیاتی مؤدی موظف به خود اظهاری است ولی از طرف دیگر سیستم مالیاتی این کشورها نیز با در اختیار داشتن کلیه اطلاعات مالی و اقتصادی اشخاص امکان راستی آزمایی اظهارات مؤدیان را دارد .

مدیرکل امور مالیاتی استان با بیان اینکه در نظام فعلی تعیین مالیات یا بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده توسط مؤدی یا در صورت عدم ارائه این اسناد و مدارک به صورت علی الراس صورت می گیرد اظهار امیدواری کرد با تحقق شیوه خود اظهاری قانون اصلاحی جدید ، ظرف چند سال آینده شاهد تغییرات اساسی در بهبود شیوه های مالیات ستانی باشیم .

  • خیل عظیمی از فعالان اقتصادی خارج از گود مالیات هستند

مدیرکل دستگاه مالیاتی آذربایجان غربی موضوع معافیت های گسترده مالیاتی را هم به عنوان یکی دیگر از چالش های نظام مالیاتی مورد اشاره قرار د اد و از تغییرات مربوط به این بخش در اصلاحیه سال جاری قانون مالیات های مستقیم خبر داد.

 مزرعه لی با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری به جایگاه مالیات در اقتصاد مقاومتی همچنین لزوم توجه به این منبع درآمدی پایدار برای خروج اقتصاد کشور از اتکا به درآمد های ناپایدار نفتی ، معافیت های گسترده مالیاتی را یکی از موانع تحقق این هدف عنوان کرد و افزود : در حال حاضر خیل عظیمی از فعالان بنگاه های اقتصادی ، دستگاه ها و نهادها به موجب قانون از دادن مالیات معاف هستند و این غیر از فرار های مالیاتی است که اتفاق می افتد .

او  از رویکرد موجود در راستای کاهش معافیت ها در دستگاه های حاکمیتی و اجرایی خبر داد و افزود : در قانون برنامه پنجم همچنین ششم توسعه کشور دولت از افزایش معافیت ها منع شده است مضاف بر اینکه در اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم در جهت هدفمند کردن مالیات ها گام برداشته است .

وی در توضیح این هدفمندی افزود: تاکنون اعطای معافیت به شخص یا بنگاه های اقتصادی بدون هیچ نظارت خاصی صورت می گرفت که این موضوع در اصلاحات اخیر قانون مالیات های مستقیم اصلاح شده است به این صورت که کلیه اشخاصی که طبق قانون معاف هستند برای بهره مندی از این معافیت ها موظف به ارائه اظهارنامه مالیاتی همچنین نگهداری اسناد و مدارک هستند و تنها در صورت تایید اظهارنامه آنها توسط سیستم مالیاتی می توانند از معافیت خود استفاده کنند .

  • هزینه های بالای مالیات گیری

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی هزینه های بالای وصول مالیات را یکی دیگر از مشکلات سیستم مالیاتی عنوان کرد و افزود : یکی از اهداف اجرای طرح جامع مالیاتی کاهش هزینه های وصول مالیات از طریق ورود سیستماتیک اطلاعات به سامانه سازمان امور مالیاتی به جای جمع آوری اطلاعات توسط نیروی انسانی است.

مزرعه لی پیش بینی برای برون سپاری بخشی از وظایف سازمان امور مالیاتی و الکترونیکی کردن بخش اعظمی از فرایندهای ارتباطی بین مؤدی و سازمان امور مالیاتی را از دیگر راه حل های این سازمان برای کاهش هزینه های وصول مالیات عنوان کرد .

  • اصلاح فرهنگ مالیاتی نیازمند کار ریشه ای است

مزرعه لی گفت : فرهنگ مالیاتی از سال های خیلی دور درگیر مشکلاتی از قبیل اینکه مالیات باید پرداخت بشود یا نه ، پرداخت مالیات شرعی هست یا نه و …است که هنوز هم حل نشده است .

وی اصلاح فرهنگ مالیاتی را نیازمند کار ریشه ای دانست و افزود : ریشه فرهنگ سازی باید از بچه ها و از نهاد هایی مثل مدرسه شروع شود و دانش آموزان قبل از ورود به جامعه با اهداف اخذ مالیات آشنا شوند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار