به دلیل اهمیت فلوراید تراپی ونقش آن در تقویت مینای دندان، وزارت آموزش و پرورش اقدام به فلوراید تراپی دندان دانش آموزان مقطع ابتدایی کرده است، در استان همدان بیش از ۵۰هزار دانش آموز زیر پوشش این طرح قرار می گیرند.
کد خبر: ۱۷۱۵۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۹ 28 January 2016

مسئول بهداشت دهان ودندان مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: در راستای اجرای طرح تحول نظام سلامت، وزارت بهداشت یک بسته خدمتی ویژه‌ ای را در زمینه تأمین سلامت دهان و دندان با رویکرد پیشگیری را درامسال آغاز کرده است که در مرحله نخست بهداشت دهان و دندان دانش‌آموزان دبستانی و درمراحل بعدی دیگر دانش‌آموزان مورد توجه است.

به گزارش تابناک همدان؛ محمدخیراندیش افزود:براساس شاخص جهانی دم.ام.اف که نشانگر وضعیت دندان‌پزشکی کشورهای مختلف است وتعداد دندان‌های پوسیده،کشیده شدن وترمیم شده رامورد ارزیابی قرار می‌دهد،که شاخص سلامت کودکان 12ساله جهان یک است ودر کشور ما 2.09 برآوردشده است.

وی با بیان اینکه کار فلورایدتراپی 53 هزار دانش‌آموز پایه ابتدایی هر 6 ماه یکبار انجام می‌شود، افزود:همچنین در راستای اجرای طرح سنجش آمادگی جسمانی،9 هزارنوآموز همدانی در پایگاه‌های سنجش فلورایدتراپی شدند.

مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت شهرستان همدان با بیان اینکه 25 نیروی متخصص نیز در مراکز روستایی طرح فلورایدتراپی را انجام می‌دهند، گفت: فلوراید سبب محکم شدن داخل دندان‌های آسیب دیده می‌شود.

خیراندیش ادامه داد:در طرح تحول بهداشت دهان و دندان در شهرستان همدان بعد از اقدام فلورایدتراپی، 9 هزار عدد مسواک و 9 هزار خمیردندان به صورت رایگان توزیع شدو در صورت تأمین اعتبار مورد نیاز این بسته تشویقی در روستاها و مناطق حاشیه شهر نیز توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد:استفاده از ماده ژله‌ ای فلوراید بر روی سطح دندان تا ۵۰ درصد مانع از پوسیدگی دندان ها می شود.

مسئول بهداشت دهان و دندان مرکز بهداشت با بیان اینکه تا اواسط اسفندماه مرحله اول فلورایدتراپی در مدارس همدان به پایان می‌رسد، گفت۱۱ مدرسه شهر همدان در حال حاضر زیر پوشش طرح فلورایدتراپی قرار گرفته‌اند و مرحله دوم طرح نیز اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

هر چند استفاده از فلوراید برای کودکان بسیار مفید است، اما خطرات مشخصی را نیز می تواند به همراه داشته باشد.

دندان پزشکان از فلوراید تراپی کودکان به منظور تشکیل دندان های دائمی سالم و کاهش ریسک ایجاد پوسیدگی در دندان ها استفاده می کنند.اما اگر کودکان بیش از حد در معرض فلوراید قرار گیرند، احتمال مواجه شدن آنها با مشکل فلوئوریس وجود دارد. فلوئوریس باعث می شود دندان ها قهوه ای شود و این شرایط می تواند احتمال ایجاد پوسیدگی دندان را افزایش دهد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار