استاندار آذربایجان شرقی:
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به پروژه آزاد راه تبریز- بازرگان، از طولانی شدن روند بررسی قرارداد آن در وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد و گفت: امکانات سرمایه‌گذار خارجی این پروژه آماده ورود به کشور و در انتظار نهایی‌سازی قرارداد است و لازم است در این زمینه تسریع شود.
کد خبر: ۱۷۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۸ 30 January 2016
دکتر اسماعیل جبارزاده عصر امروز (شنبه) در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، با بیان این که هدف دولت ایجاد فضایی امن برای فعالیت بخش خصوصی است، افزود: از همکاری بخش خصوصی استان با سرمایه‌گذاران خارجی با رویکرد صادرات و ورود به بازارهای جدید به طور کامل حمایت می‌کنیم.

وی با اشاره به سفر هیات‌های متعدد خارجی به استان، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی باید با این هیات‌ها در تعامل باشد تا بتوانیم از این فرصت به نحو شایسته‌ای استفاده کنیم.

دکتر جبارزاده همچنین با تبریک فرا رسیدن دهه فجر، این ایام را فرصت مناسبی برای ارایه عملکرد دستگاه‌های دولتی و بخش غیردولتی در یک سال گذشته عنوان کرد و از مسوولان استان خواست عملکرد خود را از طریق رسانه‌ها به صورت شفاف به اطلاع مردم برسانند.

استاندار آذربایجان شرقی در بخش دیگر سخنان خود در این نشست، با اشاره به گزارش سند تدبیر توسعه استان در حوزه حمل و نقل، خاطرنشان کرد: این سند دقیقا مطابق با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تدوین شده و یکی از بحث‌های مهم آن توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل به عنوان پیش‌نیاز توسعه صادرات است.

وی با اشاره به پروژه آزاد راه تبریز- بازرگان، از طولانی شدن روند بررسی قرارداد آن در وزارت راه و شهرسازی انتقاد کرد و گفت: امکانات سرمایه‌گذار خارجی این پروژه آماده ورود به کشور و در انتظار نهایی‌سازی قرارداد است و لازم است در این زمینه تسریع شود.

دکتر جبارزاده از مدیران دستگاه‌های مسوول در این زمینه خواست با مدیریت جهادی پیگیر حل مسایل این پروژه باشند و ابراز امیدواری کرد سال 95 سال اوج فعالیت‌های شرکت سرمایه‌گذار باشد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص راه‌آهن تبریز- میانه نیز گفت: این پروژه در سال 76 آغاز شد و عملیات اجرایی آن در 10 قطعه با سرعت اجرا می‌شد، اما در دولت گذشته با وجود وفور درآمدهای نفتی اعتباری برای آن اختصاص داده نشد.

وی با بیان این که راه‌اندازی قطار سریع‌السیر تهران- تبریز بدون اجرای این پروژه میسر نیست، افزود: اعتباری که در دو سال اخیر به این پروژه تزریق شده قابل مقایسه با گذشته نیست و در سفر هیات دولت نیز عمده اعتبار اختصاص یافته به پروژه‌های استان، مربوط به این پروژه بود.

دکتر جبارزاده با اشاره به این که پروژه راه‌آهن تبریز- میانه یک پروژه ملی است و مدیران استانی اختیارات زیادی در این زمینه ندارند، افزود: با توجه به این که دستگاه‌های ملی اطلاعات لازم را در اختیار استان قرار نمی‌دهند و از طرفی اشراف مسوولان استانی نسبت به شرایط استان بیشتر است لذا اعطای اختیارات بیشتر به مدیران استانی ضروری است و ما این موضوع را از طریق رییس جمهور محترم پیگیری خواهیم کرد.

استاندار آذربایجان شرقی در ادامه درباره طرح ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی تبریز که در مرحله فونداسیون متوقف شده است، از مدیرکل فرودگاه‌های استان خواست منتظر اقدام دستگاه‌های ملی نبوده و با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری نسبت به انتخاب مشاور جدید برای پروژه اقدام کند.

وی از طولانی شدن اجرای این پروژه انتقاد کرد و گفت: در صورت تمرکز بیشتر می‌توانیم در عرض چند ماه مسایل پروژه را حل کنیم و عملیات اجرایی آن را ادامه دهیم.

دکتر جبارزاده با اشاره به راه‌اندازی ترمینال بار کارگو (حمل و نقل بار هوایی) و همچنین هاب پستی شمال غرب کشور در فرودگاه تبریز، از تجار و بازرگانان استان خواست به ویژه در شرایط پس از رفع تحریم‌ها از ظرفیت موجود در این زمینه برای صادرات و واردات کالا استفاده کنند.

وی با بیان این که تبریز باید مرکز صادرات فرش، جواهرآلات و صنایع دستی به کل دنیا باشد، گفت: دولت وظیفه خود را در این خصوص انجام داده و اکنون نوبت تجار و بخش خصوصی است.

دکتر جبارزاده خاطرنشان کرد: ظرفیت فعلی کارگو برای پنج سال آینده جوابگوست و در صورتی که ظرفیت آن تکمیل شود طبیعتا ترمینال جدید هم ساخته خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استان نیز گفت: در سال گذشته 1800 دستگاه نوسازی شد و امیدوارم با همت بخش خصوصی در سال آینده همه 4 هزار دستگاه موجود نوسازی شده و ناوگان حمل و نقل عمومی استان آماده صادرات کالا به کشورهای مختلف باشد.

وی با بیان این که متاسفانه برخی از صاحبان خودروهای فرسوده با وجود دریافت تسهیلات نوسازی و خرید خودروی جدید، هنوز هم از خودروهای فرسوده استفاده می‌کنند، افزود: همزمان با ورود خودروهای جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود که در این زمینه همکاری بخش خصوصی ضروری است.

دکتر جبارزاده در خصوص طرح اسکان پایا و نوسازی بافت فرسوده و سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی در شهر تبریز هم گفت: اقدامات خوبی در این زمینه شروع شده و مجوز اعطای 4500 فقره تسهیلات 50 میلیون تومانی صادر شده است، اما یک طرف این قضیه همکاری مردم و شرکت‌های پیمانکار استان است که امیدواریم از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به گزارش سند تدبیر توسعه شهرستان اسکو که در این نشست ارایه شد، بر اجرای طرح جامع روستای کندوان تاکید کرد و گفت: به واحدهای غیرمجاز این روستا تا اول مهر ماه سال آینده فرصت داده می‌شود تا به محل جدید انتقال یابند، در غیر این صورت با حکم قضایی تخریب خواهند شد.

وی با اشاره به بتن‌ریزی فونداسیون 40 واحد مسکونی در روستای سرریز در مجاورت روستای تاریخی کندوان، از بنیاد مسکن استان خواست این واحدها را به صورت رایگان در اختیار اهالی روستا قرار داده و با معرفی فرمانداری وام ساخت مسکن به متقاضیان پرداخت کند.

دکتر جبارزاده همچنین از فرمانداری اسکو خواست با جدیت پیگیر انتقال واحدهای غیرمجاز به محل جدید بوده و اجازه هیچ گونه ساخت و ساز جدیدی در محدوده تاریخی روستا را ندهد.

وی با بیان این که مسوولیت حفظ روستای تاریخی کندوان با سازمان میراث فرهنگی است، افزود: این سازمان باید اراده کافی در برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز داشته باشد که در این صورت مردم نیز همراهی خواهند کرد.

دکتر جبارزاده اضافه کرد: در راستای آماده‌سازی تبریز برای میزبانی از گردشگران در سال 2018 ایجاد جذبه‌های گردشگری در شهرهای اطراف از جمله روستای تاریخی کندوان ضروری است.

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست خواستار افزایش مدیران استانی در خصوص اجرای پروژه‌های ملی شد.


در این نشست گزارش پیشرفت سند تدبیر توسعه شهرستان اسکو شامل هسته‌های کلیدی اصلاح الگوی کشت و تغییر شیوه آبیاری، پیاده‌سازی نظام جامع سلامت، توسعه گردشگری و ایجاد شهرک فناوری‌های پیشرفته و همچنین گزارش پیشرفت سند تدبیر توسعه کارگروه امور زیربنایی در حوزه راه و شهرسازی شامل هسته‌های کلیدی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل و نوسازی بافت‌های فرسوده و سامان‌دهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی ارایه شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
جمال زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
خیلی وقت بود منتظر اینگونه انتقاد ها از جانب استاندار محترم که روزگاری وکیل مردم غیور در تبریز بود و مطالبات مردم را به حق و جد پیگیری میکرد بودیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار