55 درصد خون از پلاسما تشکیل شده است، این مایع خونی دارای آب، پروتئین، یون های معدنی، ویتامین‌ها، هورمون‌ها، اسید های آمینه، گلوکز و چربی است. مشتقات دارویی جمع آوری شده از پلاسما در درمان بیماران سرطانی هموفیلی ها A و B و مبتلا یان به نقص ایمنی اولیه و بیماری های اتوایمیون و بسیاری از بیماری های سخت کاربرد دارد.
کد خبر: ۱۷۵۱۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳ 04 February 2016

55 درصد خون از پلاسما تشکیل شده است، این مایع خونی دارای آب، پروتئین، یون های معدنی، ویتامین‌ها، هورمون‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی است. مشتقات دارویی جمع آوری شده از پلاسما در درمان بیماران سرطانی هموفیلی ها A و B و مبتلا یان به نقص ایمنی اولیه و بیماری های اتوایمیون و بسیاری از بیماری های سخت کاربرد دارد.

پلاسما ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد. مایعی است که 91 درصد آن ار آب، ۷ درصد آن را پروتئین های پلاسما ،۱ درصد آنرا را املاح و یون های معدنی و ۱ درصد باقی‌مانده را ویتامین‌ها، مواد قندی و لیپیدی، هورمون ‌ها، اسیدهای آمینه، گلوکز و چربی و مواد دفعی تشکیل می‌دهند.

به گزارش تابناک همدان؛ کشورهای درحال توسعه ( کشورهای با در آمد کم و متوسط ) این پلاسما را به چرخه تولید داروهای مشتق از پلاسما منتقل کنند دسترسی به داروهای مشتق از پلاسما و کاهش قیمت محصولات داروئی مشتق از پلاسما کمک بزرگی به بیماران نیازمند می کند، ضمن اینکه داروهای مشتق از پلاسما برای درمان بیماران سرطانی، صدمه های مغزی، نارسایی های کبدی و کلیوی،

از پلاسما فرآورده های متعددی تولید می شود، آلبومین ها، ایمونوگلوبین وریدی، فاکتور 8، فاکتور 9 و آی وی آی جی از جمله این فرآورده ها هستند.  


آلبومین

آلبومین به گروهی از پروتئین های محلول در آب گفته می‌شود که در بدن انسان از نظر کاربرد و مقدار یکی از مهمترین پروتئین‌ های درون پلاسما بوده و جزو پروتئین ‌هایی است که گلیکوزیله نمی‌شود.

آلبومین از نظر مقدار مهمترین پروتئین پلاسما ست. در بدن انسان بین ٣٠٠ تا ٥٠٠گرم آلبومین وجود دارد و روزانه ٢٠٠ میلی گرم برای هر کیلو وزن بدن آلبومین در کبد ساخته می شود.

موارد استفاده آلبومین : در شوک هیپوولمیک، سوختگی های شدید، نارسایی های حاد کبدی، نارسایی های کلیه، براي جلوگيري از اسپاسم عروق مغز پس از اعمال نروسرژی، بیماران دچار خونریزی ساب آراکنوئید و ضربه های مغزی منجر به صدمه مغزی استفاده می شود. در بیماریهایی نظیر ایدز، لنفوم، هپاتیت ویرال و نارسایی های نوزاد در بدو تولد مانند خونریزی های مغزی و یا تنگی نفس حاد، آلبومین نقش بسزایی را ایفا می کند.


فاکتور ۸

فاکتور ۸ یا AHF نام یکی از پروتئین ‌های دخیل در انعقاد خون است. پروتئینی است که پس از فعال شدن در پی یکسری واکنش‌ های پی در پی به انعقاد خون در مواقع لزوم کمک می‌ نماید.

این دارو تنها داروی موجود جهت جلوگیری از مرگ و میر بیماران گروه هموفیلی A و B است. بیماری هموفیلی، اختلال در انعقاد خون در جراحات و زخم هاست.

بدن بیماران هموفیلی قادر به قطع کردن خونریزی ناشی از جراحات نیست، بیشترین خطر در زمانی صورت می گیرد که خونریزی ها بصورت داخلی و در درون مغز صورت گیرد.

این دارو به مقدار بسیار کم از پروتئین های موجود در پلاسما تولید شده و جزء نادرترین داروهای موجود در جهان به شمار می رود.


ایمونوگلوبین وریدی

ایمونوگلوبین وریدی یا IVIG دارویی است که در جهت رفع نقص ایمنی بدن استفاده می گردد. بیمارانی که به هر دلیلی دچار اختلال در سیستم ایمنی بدن هستند دریافت کننده های اصلی این دارو هستند.

کودکانی که دچار عفونت HIV شده اند، نوزادان نارس در بدو تولد که دچار زردی شدید یا نقص دستگاه ایمنی هستند، مبتلایان به سندرم کاوازاکی و بسیاری دیگر از بیماران از جمله دریافت کننده های این دارو هستند.

ایمونوگلوبین به مقدار بسیار کم ، تنها از طریق پروتئین های موجود در پلاسما بدست آمده و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود ندارد.

آن طور که مدیرعامل سازمان انتقال خون کشورگفته تا پایان سال 150 هزار لیتر پلاسمای مازاد به خارج از کشور ارسال می شود تا به محصول تبدیل شود و برگردد، سهم استان همدان از این محصول تولید شده 10 هزار لیتر است.

پور فتح الله در زمینه خودکفایی در صنعت پلاسما، اظهار داشت: هم اکنون جز کشورهای صنعتی هیج کشور در حال توسعه ای دانش جمع آوری پلاسما با استانداردهای بین المللی برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما را کسب نکرده است، در حالیکه ایران به این توانمندی رسیده است و هم اکنون 150 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف طی قرارداد با شرکت‌های اروپایی، به داروهای مشتق از پلاسما تبدیل می‌شود.


جمع آوری 10 هزار واحد پلاسما در همدان

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه تا پایان سال 10-5 هزار لیتر پلاسمای تولید شده درهمدان به سازمان انتقال خون کشور فرستاده می شود گفت: مازاد پلاسمای خون به کشور های آلمان سوئیس و فرانسه برای تهیه داروهای مشتق از پلاسما ارسال می شود.

افشین محمدی ادامه داد هم اکنون 100 درصد آلبومین و نزدیک به 25درصد فاکتور هشت انعقادی از پلاسمای ایرانی تامین می شود.

وی تصریح کرد: با اجرای برجام شرایط ارسال و تهیه داروهای مشتق از خون با روند بهتری انجام خواهد شد.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان همدان خاطر نشان کرد: طرح تهیه مشتقات پلاسما از خون برای نخستین بار در استان همدان اجرا می شود. انتقال خون صورت می گیرد.

پلاسمای جمع آوری شده درمرکز انتقال خون جهت فرآوری و تولید داروهای خاص تحت شرایط ویژه به کشور آلمان ارسال شده و به دارو های با ارزشی تبدیل شده که جان هزاران بیمار را در سرتاسر کشور نجات می دهد.

این داروها عمدتا از پروتئین های موجود در پلاسما تولید شده و شامل داروهایی نظیر فاکتور انعقادی 8 و 9 ، آلبومین و ایمونوگلوبین وریدی.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار