وی افزود : گمرک منطقه آزاد انزلی و گمرک آستارا هم طبق روال سال قبل در سه نوبت کاری آماده ارائه خدمت به مسافران عزیز است.
کد خبر: ۱۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۹ 30 March 2015
به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی گمرکات گیلان ،محمد شهبازی اظهار کرد : در تعطیلات سال نو در راستای فراهم سازی تسهیلات نوروزی برای تجار و فعالان اقتصادی و جلوگیری از وقفه در روند فعالیت های تجاری و تولیدی، گمرکات استان گیلان در رویه های صادرات، واردات و ترانزیت با برقراری نوبتهای کشیک در خدمت هموطنان است. 

وی افزود : گمرک منطقه آزاد انزلی و گمرک آستارا هم طبق روال سال قبل در سه نوبت کاری آماده ارائه خدمت به مسافران عزیز است.

گمرک انزلی بعلت واقع شدن در موقعیت استراتژیک همواره از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده است . 

این گمرک در طول تاریخ همواره بعنوان دروازه ورود به اروپا و شاهرگ اتصال شمال به جنوب شناخته می شده در حال حاضر نیز جایگاه مهم و حساس خود را بعنوان یکی از مراکز مهم ورود کالا به کشور و نقطه اتصال کریدور شمال و جنوب حفظ نموده است .

گمرک انزلی از دیرباز مورد توجه مسؤولان و بازرگانان داخلی و خارجی بوده است . 

ردپای اهمیت گمرک را از زمان صفویه به این سو کم و بیـش می توان در متون و نوشته ها جستجو کرد .

اوج فعالیت این گمرک در ادوار گذشته در اوایل قرن سیزدهم هجری ـ قمری و اواخر قرن نوزده میلادی بود که از نظر تردد کشتی و رفت و آمد مسافران بین ایران و روسیه و بالعکس رقم بالایی داشته است. 

بعد از فروپاشی اتحاد جماهیرشوروی و تغییرات که در حوزه سیاسی و جغرافیایی منطقه قفقاز مرکزی و آسیای میانه ایجاد شد اهمیت و جایگاه گمرک انزلی افزونتر از قبل شد. 

اتصال و پیوند دریایی جمهوری های حاشیه دریای خزر ( جمهوری فدراتیو روسیه ـ جمهوری قزاقستان ـ جمهوری ترکمنستان و جمهوری آذربایجان ) ، وجود بازار 400 میلیون نفری منطقه ، تبادل کالا و توسعه تجارت بین کشورهای حوزه این دریای استراتژیک ، گمرک انزلی را در مرتبه شایسته و حساسی قرار داده است .

واردات بیش از 5.2 میلیون تن در سال ، انچام رویه های مختلف گمرکی ، قرار گرفتن در مسیر کریدور شماره 9 شمال ـ جنوب مؤید اهمیت والای این گمرک است. 

در حال حاضر رویه های گمرکی نظیر واردات قطعی ،صادرات قطعی ، ترانزیت داخلی ، ترانزیت خارجی ، ورود موقت ، خروج موقت اتومبیل ، هدیه و سوغات ، مسافری و مرجوعی در این گمرکات انجام می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار