بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری قم با تکیه بر منابع داخلی هزار و 350 میلیارد تومان است که با اعتبارات پیوست به 2 هزار و 100 میلیارد تومان می‌رسد. بودجه‌ای که نسبت به سال جاری، 23 درصد رشد دارد.
کد خبر: ۱۷۷۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷ 07 February 2016
به گزارش تابناک قم، سید مرتضی سقائیان‌نژاد وقتی در کسوت شهردار به قم آمد، چند اعتراض نسبت به وضعیت شهرداری داشت. یکی از این اعتراض‌ها به وضعیت رها شده بدهی‌های بانکی شهرداری بود که روزانه مبالغ هنگفتی فقط جریمه دیرکرد و سود پول نصیب حساب خالی شهرداری قم می‌کرد.

انتقاد دیگر سقائیان‌نژاد نسبت به وضعیت شهرداری قم،  نبود برنامه راهبردی در این سازمان بود. موضوعی که تیم جدید شهرداری در حال پیگیری آن است. از آنجا که مدتی طول می‌کشد تا این برنامه راهبردی با مشارکت نخبگان آماده شود،  شهرداری قم بودجه سال آینده را بدون توجه به برنامه تنظیم کرده و به شورای اسلامی شهر فرستاده است.

بودجه پیشنهادی سال آینده شهرداری قم با تکیه بر منابع داخلی هزار و 350 میلیارد تومان است که با اعتبارات پیوست به 2 هزار و 100 میلیارد تومان می‌رسد. بودجه‌ای که نسبت به سال جاری،  23 درصد رشد دارد.

این رشد 23 درصدی در شرایطی از سوی شهرداری پیشنهاد می‌شود که شهرداری تهران بودجه‌اش را تنها 6 درصد افزایش داده و شهردار اصفهان هم تفاخر می‌کند که بودجه 2 هزار و 600 میلیارد تومانی‌اش نسبت به سال گذشته کاهشی نداشته است. بودجه 6 هزار میلیاردی شهرداری مشهد هم نسبت به سال گذشته تنها 2 درصد افزایش داشته است. بودجه شهرداری تبریز هم دقیقاً 2850 میلیارد تومان یعنی مطابق سال 94 است و حالا سؤال اینجاست که قم در میان این کلانشهرها چه شرایطی به وجود آورده که می‌خواهد بودجه را 23 درصد رشد دهد.

احتمال افزایش درآمد شهرداری در سال آینده

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر،  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر قم است که سال‌ها در کسوت رئیس شورای اسلامی شهر به این مجموعه خدمت کرده است. وی با اشاره به این‌که بودجه شهرداری 2 قسمت دارد اظهار داشت: یک قسمت پول‌هایی است که شهرداری با تکیه بر منابع داخلی خود و به صورت نقدی کسب می‌کند که پروانه ساختمانی و درآمدهایی از این قبیل جزو آن محسوب می‌شوند. یک قسمت بودجه هم غیر نقدی است که با تهاتر املاک و توافقات ملکی صورت می‌گیرد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر قم،  اگر انتظار ما این باشد که بودجه سال آینده یعنی هزار و 350 میلیارد تومان با تکیه بر درآمدهای نقدی محقق شود، بی‌شک انتظار غیر واقعی است و محقق نخواهد شد. موضوع این است که انتظار داریم بخشی از این بودجه در سال آینده به صورت غیر نقدی در قالب تسهیلات، فاینانس و املاک باشد که این موضوع امکان تحقق را بالا می‌برد.

او می‌گوید در سال آینده به احتمال زیاد رونق اقتصادی ایجاد خواهد شد و ساخت و ساز هم از حالت رکود خارج می‌شود که این موضوع درآمد شهرداری را افزایش خواهد داد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر افزود: یک سری توافقات هم با بانک ملی در ارتباط با بدهی‌های شهرداری در حال انجام است که اگر اینها صورت بگیرد، بخشی از بودجه غیر نقدی محقق خواهد شد.

وی ادامه داد: تیم جدید مدیریت شهرداری قم با انرژی‌های تازه‌ای که دارند این بودجه هزار و 350 میلیارد تومانی را در نظر گرفته‌اند که البته این بودجه هنوز در شورای اسلامی شهر قم تصویب نشده و باید چکش بخورد.

حجت‌الاسلام آتش‌زر اظهار داشت: اگر در جریان بررسی بودجه به این نتیجه برسیم که راهکارهای مناسبی برای تحقق بودجه در نظر گرفته شده ما هم با شهرداری در تحقق این بودجه همراه خواهیم بود اما اگر راهکارها از نظر شورا قابل تحقق نباشد بدون شک چکش‌کاری لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به آسیب‌های غیر واقعی دیده شدن بودجه شهرداری اضافه کرد: بودجه شهرداری قم وقتی با ارقام بالا بسته می‌شود توقع مردم را نسبت به اقداماتی که در شهر در حال انجام است، بالا خواهد برد. این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: وقتی ما بودجه هزار و 300میلیاردی می‌بندیم باید در همین سطح به مردم در حوزه‌های مختلف خدمت‌رسانی کنیم.

وی گفت: اگر بودجه با ارقام بالا بسته شود اما تحقق این ارقام راضی‌کننده نباشد، اعتماد مردم نسبت به شهرداری و شورا سلب خواهد شد.

رشد بودجه منطقی است

محسن عابدینی‌پور،  شهردار اسبق قم از دیگر اعضای کمیسیون بودجه شورا است که معمولاً در موضوعات مالی نظراتی دارد. او معتقد است رشد 23 درصدی بودجه با توجه به نرخ تورمی که در کشور وجود دارد یک رشد منطقی است زیرا  دولت هر ساله قیمت‌ها را 10 تا 20 درصد افزایش می‌دهد و عجیب نیست که بودجه شهرداری هم هماهنگ با آن رشد داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که اینها روی کاغذ درست است اما این‌که در عمل واقعاً این اتفاق افتاده و این رشد محقق شود اما و اگرهایی وجود دارد گفت: متمم بودجه سال جاری اکنون به شورا آمده و این نشان می‌دهد که بودجه به اصلاحاتی نیاز دارد.

به گفته این عضو شورای اسلامی شهر قم،  هزینه‌های جاری در بودجه سال جاری شهرداری به خوبی مدیریت نشده و این برای سال آینده نباید تکرار شود.

او می‌گوید رشد 23 درصدی بودجه در شهری مانند قم بلند پروازی نیست زیرا قم جزو 7 شهر بزرگ کشور است و نمی‌شود با بودجه کمتر از هزار میلیارد تومان آن را اداره کرد.

عابدینی‌پور خاطرنشان کرد: شهر قم مرکز تشیع در جهان است و برای ایفای نقش‌های مهم خود نیاز به پیشرفت و توسعه دارد. اینها اصلاً شعار نیست و تحقق آرمان‌ها برای شهری مانند قم به عزم و همت نیاز دارد.

وی گفت: ما تنها در بلوار پیامبر اعظم 3 میلیون متر مربع املاک مرغوب داریم که تمام سرمایه‌گذاران از ایران چشم امید به آن دارند اما تحقق شرایط ایده آل برای آن نیاز به همت و تلاش جدی دارد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: آقایان اگر جدیت داشته باشند و بخواهند که کار کنند هزار و300 میلیارد تومان عدد زیادی برای شهری مانند قم نیست و البته از طرفی اگر تصمیم به کار جدی نداشته باشند و منتظر باشند تا سرمایه‌گذاران بیایند و در خانه‌هایشان را بزنند، این عدد محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به این‌که سال آینده شرایط اقتصادی با امسال متفاوت خواهد بود و نباید از شرایط اقتصادی امسال نسبت به تحقق بودجه سال آینده داوری کرد افزود: با برداشته‌شدن تحریم‌ها فرصت برای استفاده از سرمایه‌گذار افزایش می‌یابد. می‌توانیم ال سی باز کنیم و بسیاری فعالیت‌های اقتصادی دیگر که اگر همت داشته باشیم تحقق بودجه هزار و 300 میلیاردی را آسان می‌کند.

وی با اشاره به این‌که تحقق این ارقام برای کسانی که می‌خواهند و فقط کنار گود بایستند و شعار دهند آسان نیست گفت: این شهر ارزش افزوده‌ای در املاک دارد که حتی از تهران بالاتر است. به جرأت می‌توان گفت قم در حال حاضر بهترین شهر برای سرمایه‌گذاری در کشور است زیرا  از بسیاری از جهات بکر محسوب می‌شود.

به عقیده عابدینی‌پور، اگر شهرداری بتواند روند درستی برای جذب سرمایه‌گذار در قم ایجاد کند حتی بسیار بیشتر از این مقدار بودجه هم تحقق‌پذیر خواهد بود.

وی اضافه کرد: در شرایط کنونی اقتصادی شهرداری نباید تمرکز خود را در درآمد بر منابع داخلی بگذارد بلکه به فکر گشایش ال سی، فاینانس و جذب سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

منبع: همشهری

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار