پس از سال ها اتفاق افتاد
از جمله این منابع ارزشمند، پلنگ است که طی سال های اخیر در معرض انقراض قرار داشته و خطر انقراض آن به شدت احساس می شود.
کد خبر: ۱۷۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۲ 01 April 2015
به گزارش تابناک – البرز: استان البرز دارای گونه های مختلف گیاهی و جانوری بوده و از این نظر دارای ظرفیت ها و پتانسیل های بسیاری است.
برخی از گونه های گیاهی و جانوری این استان در معرض خطر و انقراض است و اگر طرح های حمایتی و حفاظتی ویژه در مناطق شکار ممنوع این استان اجرا نشود، بخش مهمی از منابع طبیعی البرز از بین می رود.
از جمله این منابع ارزشمند، پلنگ است که طی سال های اخیر در معرض انقراض قرار داشته و خطر انقراض آن به شدت احساس می شود.
سال ها پلنگ در ارتفاعات البرز مشاهده نمی شد و به همین دلیل برخی از کارشناسان نسل این حیوان را منقرض شده تصور می کردند تا اینکه در زمستان سال 90 بعد از 2 دهه محیط بانان اداره محیط زیست شهرستان طالقان یک قلاده پلنگ را مشاهده و حضور آن را در منطقه ثبت کردند.
حال پس از سال ها حشمت الله كشيري، رئيس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان طالقان اعلام کرد: در تعطيلات ايام نوروز به جهت پايش مناطق و جلوگيري از تخلفات شكار غيرمجاز ساعت شش صبح روز  دهم فروردین، به طرف ارتفاعات روستاهاي لهران و كش از بخش پايين طالقان اعزام شدند و در حين پايش دقيق منطقه موفق به مشاهده ردپا و سرگين پلنگ و خرس قهوه‌اي شدند.
وی افزود: با توجه به بارندگي در زمان گشت و كنترل منطقه و  بررسي دقيق و آثار بجا مانده از آن حاكي از اين است كه پلنگ قبل از رسيدن محيطبانان از محل مورد نظر حركت كرده به طوری‌که حدود سه كيلومتراز مسير گشت محيطبانان آثار تردد و رفت و برگشت پلنگ مشاهده شده است.
کشیری خاطرنشان کرد: در مسير برگشت رد تازه خرس قهوه‌اي و سرگين آن نيز مشاهده شده است.
وی در پایان گفت: محل مشاهده آثار خرس و پلنگ در خارج از منطقه شكار ممنوع و در داخل منطقه آزاد قرار گرفته است  كه نشان دهنده امنيت منطقه و تنوع گونه‌هاي جانوري شاخص و منحصر به فرد در طالقان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار