برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود
طرح ملی نوروزگاه با هدف معرفی، احیا و حفظ آیین‌ها، سنت‌ها و مراسم و برنامه‌های مرتبط با نوروز در استان‌های مختلف کشور و کشورهای حوزه نوروز در دوازده استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۸۳۲۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ 17 February 2016
رئیس کمیته برگزاری طرح ملی «نوروزگاه» در نشست خبری که به‌منظور تشریح برنامه‌ها، آیین‌ها و رسوم و سنت‌های مرتبط با نوروز در کشور در سالن جلسات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: اهمیت خراسان‌رضوی و پیشینه فرهنگی این استان در نوروز و آیین‎های نوروزی ازجمله‌مسائلی است که سبب شده تا طرح «نوروزگاه» در مشهد مقدس برگزار شود.
شبان میرشکرایی ادامه داد: اجرای آیین‌های سنتی، برنامه‌های فرهنگی، برگزاری همایش سراسری، تهیه تمبر و اجرای طرح ملی «نوروزگاه» مهم‌ترین برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درراستای اقدامات پاسدارانه از این اثر معنوی است. 
رئیس کمیته برگزاری طرح ملی «نوروزگاه» با تاکید بر اینکه گستره نوروز امروز تنها محدود به ایران نیست، اعلام کرد: هرکدام از بازی‌ها، سنت‌ها وآیین‌های نوروزی دارای فلسفه مخصوص به خود بوده و با‌این‌حال برخی آیین‌ها فراموش شده است.
«نوروزگاه » استان با محوریت مشهد و نیشابور
جانشین مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌رضوی نیز در این نشست اجرای طرح ملی «نوروزگاه» را گامی جدی درجهت اعتلای موضوع نوروز دانست و گفت: مهم‌ترین گروه هدف ما در برنامه‌های نوروزی برخلاف ستاد استقبال از زائران و گردشگران توجه به جامعه بومی و محلی شهر مشهد است.
ابوالفضل مکرمی‌فر اجرای طرح «نوروزگاه» در استان خراسان‌رضوی را با محوریت مشهد و نیشابور دانست و افزود: برگزاری همایش علمی و پژوهشی در سالن همایش‌های موزه بزرگ خراسان، برپایی نمایشگاه عکس و اسناد مرتبط با نوروز قبل و بعد از اسلام، اجرای آیین سنتی اسب چوبی، اجرای موسیقی سنتی، برپایی بازارچه‌های صنایع دستی، برپایی سفره‌های هفت‌سین، برگزاری نمایشگاه نوروز در گالری کمال‌الملک نیشابور، برپایی برنامه‌های فرهنگی مرتبط با نوروز در خانه ملک در مشهد و اجرای برنامه قصه‌گویی نوروزی در فرهنگ‌سرای بهشت از برنامه‌هایی مهمی است که در مشهد و نیشابور برگزار می‌شود.
منبع: شهرآرا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار