کد خبر: ۱۸۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳ 21 February 2016
 روزنامه جهان صنعت درباره وضعیت تولید و واردات گندم گزارش داده است: به نظر می‌رسد محمود حجتی در آخرین ماه‌های سال 94 تصمیم گرفته در راستای رسیدن به خودکفایی گندم قدم بردارد. از همین جهت چندی پیش وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که در سال 1395 نیازی به واردات گندم نیست و از تاریخ سوم اسفند 94 از ثبت سفارش جدید خودداری شود‌ اما شواهد گویای آن است که با وجود اینکه حجتی در پی جلوگیری از واردات گندم است ولی نتوانسته بازار داخلی را به درستی تنظیم کند به طوری که تولید کم گندم در داخل کشور و افزایش نرخ آن در بازار داخلی باعث شد به تازگی کارخانه‌داران آرد از ترس ورشکستگی، مقابل وزارت کشاورزی تجمع کنند و خواستار تجدید نظر در این تصمیم شوند.
حال با وجود اینکه چند روزی از تجمع کارخانه‌داران آرد مقابل وزارت کشاورزی می‌گذرد، بخش‌خصوصی به این موضوع واکنش نشان داده و از تصمیم‌گیری دولت در این رابطه بدون مشورت با بخش‌خصوصی گله‌مند است. در عین حال بعضی از اعضای اتاق بازرگانی تهران عقیده دارند که شرایط پیش‌آمده کنونی بهترین زمان برای یکسان‌سازی قیمت گندم است. برخی دیگر نیز بر این باور هستند که این نوع تصمیمات ریشه سیاسی دارد.
از سوی دیگر پس از آنکه وزیر جهاد کشاورزی طی نامه‌ای از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواست از ثبت سفارش جدید برای واردات گندم جلوگیری کند، کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران، نمایندگان صنایع معطوف به گندم از جمله تولید نان، آرد، ماکارونی و نشاسته را فراخواند تا در حضور آنان ابعاد این تصمیم را مورد بحث و بررسی قرار دهد. فعالان بخش‌خصوصی در کنار انتقاد از ممنوعیت وضع‌شده، تاکید کردند که شرایط فعلی بهترین زمان برای یکسان‌سازی قیمت گندم است...
همچنین محمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت تهران در اعتراض به تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای ایجاد ممنوعیت در واردات گندم گفت: مشخص نیست این وزارتخانه به چه دلیل چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. احتمالا وزارت جهادکشاورزی با برآورد اینکه پنج میلیون تن ذخیره ورودی گندم در کشور وجود دارد و با پیش‌بینی10 میلیون تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان قرار است، از ثبت سفارش این محصول جلوگیری کند.
او افزود: اگر قرار باشد صنایع آردی از گندم 1250 تومانی استفاده کنند، رقابت‌پذیری خود را در مقابل رقبای خارجی خود از دست خواهند داد. مساله بعدی کیفیت گندم داخلی است و برای جبران کیفیت پایین گندم داخلی نیاز به واردات وجود دارد. چنانکه با اجرایی شدن این تصمیم، در ماه‌های نخست سال آینده، کیفیت نازل گندم در تولید نان خود را نشان خواهد داد. ضمن آنکه بسیاری از واحد‌های تولیدی ماکارونی و نشاسته رو به تعطیلی خواهند گذاشت.
او با انتقاد از اینکه بخش‌خصوصی در اتخاذ این تصمیم مورد مشورت قرار نگرفته است، گفت: ‌به نظر می‌رسد این نوع تصمیمات ریشه سیاسی داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار