کد خبر: ۱۹۰۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۸ 01 March 2016
بدون شک پیامدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری همچون بسیاری از تحولات داخلی کشورمان صرفاً به مرزهای جغرافیایی ایران محدود نخواهد ماند. کما اینکه پیشگام بودن ملت ایران از مشروطه تا ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی نیز در حدود و ثغور مرزهای کشور باقی نماند. در این میان اهمیت و پیام های انتخابات پیش رو در سطح بین المللی قابل چشم پوشی نیست. 

به باور نگارنده مساعد سازی بیش از بیش فضا و محیط بین المللی برای بازیگری جمهوری اسلامی ایران در سطح نظام بین الملل مهم ترین اثری است که مشارکت گسترده و پرشور ملت بزرگ ایران به همراه خواهد داشت. فضا و محیط مساعد یکی از لازم ترین و ضروری ترین شرایطی است که کشورها برای استیفای منافع ملی و تامین امنیت ملی در عرصه بین المللی به آن نیاز دارد. اجرایی شدن برجام و رویکرد رئیس جمهور بعدی ایالات متحده مهم ترین موضوعاتی است که سیاست خارجی کشورمان در محیط بین الملل در ماه های اینده با آن سروکار دارد. ایجاد بازدارندگی در اجرای برجام و خنثی کردن شیطنت های احتمالی طرف های 1+5 در زمان اجرای آن، بیش از هر چیز با مشارکت گسترده مردم در انتخابات اتفاق خواهد افتاد و درایت و ایستادگی مقامات سیاسی کشورمان در وهله دوم قرار دارد.

حضور پررنگ ایران و موضع گیری در قبال آن در مناظرات انتخاباتی کاندیداهای دموکرات ها و جمهور ی خواهان بیانگر اهمیت و بین المللی بودن ایران در سیاست بین الملل معاصر است. بدون شک مشارکت پرنشاط و فعالانه در انتخابات هفت اسفند می تواند تاثیر بسیار زیادی بر نوع نگاه، موضع گیری و گفتمان کاندیداهای موجود در رالی ریاست جمهوری آمریکا در خصوص ایران داشته باشد. امری که می تواند همانقدر به مواضع معتدل سندرز در قبال ایران قوام ببخشد که به همان اندازه مواضع تندروانه ترامپ را تضعیف نماید. 

دومین اثر بین المللی مشارکت سیاسی گسترده در انتخابات پیش رو، کمک به تقویت گفتمان معنامحور و هنجاری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در قالب رویکرد رهایی بخش و ارزش محور مبتنی بر آرمان های انقلاب اسلامی است. معنا، ارزش و هنجار در واقع نرم افزارهای سیاست خارجی هر کشور است. حضور وسیع مردم در انتخابات پیش رو تقویت بیش از بیش الگوی مردمسالاری دینی و ارزش ها و آرمان های انقلابی است و در راستای نگاه انتقادی و تجدیدنظر طلب قرار دارد، لذا چنین اتفاقی می تواند بسترهای تفوق و پذیرش ابعاد هنجاری و معنایی سیاست خارجی کشورمان را در محیط خارجی فراهم نماید. همچنان که پیام انتخابات 7 اسفند به کشورهای درگیر آشوب و درگیر مسائل داخلی در منطقه اینست که تامین امنیت و ثبات داخلی از گذرگاه مردمسالاری دینی و استقلال خواهی می گذرد، امری که زمینه های برتری یابی گفتمان انقلاب اسلامی در مواجه با گفتمان های موجود رقیب در منطقه همچون گفتمان اخوان المسلمین، گفتمان ملی گرائی سکولار و گفتمان سلفی فراهم نماید. این اتفاق در وهله بعد زمینه تقویت نقش و مواضع سیاست خارجی کشورمان در موضوعات و بحران های منطقه ای و بین المللی را فراهم می کند. حضور گسترده مردم در انتخابات 7 اسفند سرمایه اجتماعی بسیار مهم و عظیمی است که در واقع ترجمه قدرت اجتماعی به قدرت معنایی و هنجاری کشور در عرصه بین الملل است.

 کمک به خیز بلند ایران برای ورود به جمع قدرت های نوظهور نیز تا حدود زیادی به نوع رفتار سیاسی مردم ایران در عرصه هایی همچون انتخابات برمی گردد. امروز جهان در حال سپری کردن یک دوران گذار می باشد که بر اساس آن خیزش شرق و  ژئوپولتیک نوظهور ها چشم انداز توزیع قدرت و آینده نظام بین اللمل را دچار تغییر کرده است؛ پس از رفع تحریم ها و در سایه راهبرد های اقتصاد مقاومتی؛ جمهوری اسلامی ایران از همه پتانسیل های لازم برای ورود به باشگاه نوظهورها برخوردار می باشد. امری که امکان آن را جیمز اونیل در سال 2005 در گزارش معتبر و مفصل خود تحت عنوان Next 11  آورده است. بدون شک مشارکت پرشور انتخابات و افزایش انسجام و وحدت ملی می تواند به واسطه افزایش سرمایه اجتماعی، افزایش ثبات و تمرکز منجر به شکوفایی اقتصادی گردد.

در سطح منطقه مقابله با محیط دلهره آور و خنثی نمودن سناریوهای ضد ایرانی به بهترین وجه از دریچه صندوق های اخذ رای صورت می پذیرد. سیاست خارجی ایران در محیطی انجام می گردد که ظرف سال های گذشته به طرز نگران کننده ای به صحنه تروریسم، افراط گرائی و رادیکالیسم مبدل شده است، و همزمان پروژه های دو گانه ایران هراسی و شیعه هراسی از سوی برخی شورهای منطقه علیه کشورمان، بیش از هر چیز همدلی، وحدت و اقتدار ورزی را اقتضاء می کند. بدون شک علاوه بر درایت و اقتدار دولتمردان و نظامیان کشورمان درخنثی کردن خطرات و دسیسه های مذکور، حضور گسترده مردم درپای صندوق های رای می تواند کارآمدترین و قدرتمدندانه ترین راه برای مقابله با آن باشد. ضمن اینکه پیام ملت ایران به کشورهای آشوب زده و رادیکال منطقه اینست که رمز امنیت و ثبات داخلی به حاکمیت مردمسالاری دینی و روحیه استقلال خواهی می باشد. 

مجموع آثار مورد تصور فوق الذکر، به افزایش کنش گری ایران در معادلات منطقه ای و بین المللی منجر خواهد گردید. در حالیکه سیاست خارجی کشورمان در سال های اخیر به واسطه ادعاهای بی اساس و واهی برخی کشورها عمدتاً حول واکنش و تمرکز بر پرونده هسته ای می چرخید و دائماً می بایست در چارچوب فرایندها و اقدامات ااعتمادساز گام بر دارد، توافق هسته ای و در شرایط کنونی مشارکت سیاسی ملی می تواند بیش از بیش زمینه افزایش کنش گری سیاست خارجی ایران را مهیا نماید.
لذا مشارکت پرشور و گسترده ملت ایران در جمعه پیش رو می تواند علاوه بر آثار مثبت داخلی در حوزه سیاست خارجی نیز تعیین کننده باشد.

ملت ایران که ظرف سال ها و بلکه دهه های اخیر با دامنه وسیعی از  گزینه های خصم، تهدید، ارعاب، تحریم، شیعه هراسی و ایران هراسی دست و پنجه نرم کرده است، همواره نشان داده است در بزنگاه های مهم تاریخی و سیاسی رفتاری متفاوت و شگفت انگیز از خود بروز داده تا استثناءگرائی تاریخی ایرانیان را تداوم بخشیده باشد. آخرین نمونه از واکنش متمایز ایرانیان در مواجهه با خصم بیرون، رفتار ملی ایرانیان در مواجه با تحریم های ظالمانه ای بود که از سوی قدرت های جهانی اعمال می گردید. درحالیکه در حافظه بین المللی نظام تحریم های شورای امنیت و تحریم های قدرت های جهانی معمولاً دولت های درمعرض تحریم به واسطه نارضایتی های اجتماعی و شورش های اجتماعی ناگزیر به تغییر رفتار و دست کشیدن از منافع و آرمان های خود گشته اند اما ملت ایران با ایستادگی و مقاومت جسورانه این هدف شوم را خنثی و با خردورزی و دانایی با مشارکت گسترده در انتخابات سال 1392 تمامی محاسبات تحریم کنندگان را بر هم زد. 

رفتاری که 1+5 را وادار کرد پیام پایمردی ملت ایران رابشنود و ناگزیر به پای میز مذاکره بیایند. از اینرو حضور گسترده ملت ایران در انتخابات پیش رو  می تواند دستاوردها و آثار بسیار مهمی برای سیاست خارجی کشورمان بر جای گذارد و موجب افزایش بیش از بیش اقتدار و قدرت چانه زنی دستگاه سیاست خارجی و تامین منافع و امنیت ملی گردد. 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار