چند سالی از اجرای طرح ساماندهی و انتقال کارگران فصلی و ساختمانی همدان به محل جدید می‌گذرد، اما از ابتدای اجرای این طرح همواره مشکل جا دغدغه کارگران همدانی به شمار می‌آید.
کد خبر: ۱۹۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۱ 05 March 2016
محل استقرار قبلی این کارگران در میدان امام خمینی همدان بود، اما بعد اجرای طرح ساماندهی کارگران فصلی و ساختمانی به انتهای بلوار هگمتانه انتقال داده شد.

به گزارش تابناک همدان؛ محل جدید استقرار کارگران فصلی و ساختمانی همدان از خرداد سال ۹۱ در فضایی به وسعت ۸۰۰ مترمربع در (نظربیگ) همدان بهره برداری شد. برای ساخت این مکان حدود یک میلیارد و هشت‌صد میلیون ریال هزینه شد.

مسعود عسگریان، شهردار اسبق همدان، دلیل ساخت این محل را ساماندهی کارگران و رفع مشکلات اجتماعی و ترافیکی ناشی از تجمع آنان در میدان‌های شریعتی و امام خمینی (ره) اعلام کرده بود.

با این وجود هنوز کارگران به این محل نمی‌روند و همچنان محل تجمع خود را در میدان‌های شهر حفظ کرده‌اند و به‌این‌ترتیب هر روز جدال فرسایشی مأموران سد معبر شهرداری همدان و کارگران فصلی بر سر محل استقرار از ۷ تا ۱۰ صبح ادامه دارد.

آقای رمضانی کارگر ساختمان است که با خرده وسایل خود به دیوار تکیه داده است. وی می‌گوید: زمستان‌ها که بیکار هستیم فصل کار ما در بهار و تابستان شروع می‌شود و ما می‌توانیم بعد از چند ماه دوباره سرکار برویم اما به دلیل نبود جا مشکلات زیادی برایمان ایجادشده است.

وی ادامه داد: در حقیقت ما فصل گرم کار می‌کنیم تا هنگام سرما از درآمد آن استفاده کنیم، شهرداری می‌خواهد با جمع‌کردن ما در یکجا کار را از ما بگیرد مگر ما از این خیابان‌ها سهم نداریم.

این شهروند با انتقاد از اینکه محل جدید مناسب یکجا کردن کارگران نیست، می‌گوید: باید قبل از اینکه ما را ساماندهی می‌کردند پیمانکاران ساماندهی می‌شدند تا آنان به دنبال کارگر به مکان جدید می‌رفتند.

علی ساجدی هم که یک کارگر فصلی است، وی با بیان اینکه پیمانکاران هنوز عادت نکرده‌اند که برای به‌کار گرفتن کارگر به محل جدید بیایند، اظهار کرد: تنها دغدغه ما این است که نکند از کار عقب بمانیم.

این شهروند همدانی می‌گوید: اگر همه کارگران از این محل استقبال کنند جای خوبی است، اما اکنون با این بی‌نظمی اگر کسی به‌عنوان پیمانکار به محل جدید بیاید، نمی‌تواند نیروی موردنیاز خود را تأمین کند.

وی دلیل نیامدن همه کارگران به محل جدید را نگرانی آنها از نحوه تأمین معاش خانواده‌هایشان می‌داند، زیرا بسیاری از کارگران فصلی هزینه زندگی‌شان از این راه تأمین می‌شود نگران هستند که مکان جدید موجب بیکاری آنان نشود.

کارگری می‌گوید: روزهاست نتوانستم پولی کسب کنم. آخر مشکل ما جا و مکان نیست. مشکل ما گرانی و در نهایت پایین آمدن قدرت خریدمان است. با این اوضاع‌واحوال چگونه می‌توانیم با یک کار فصلی چرخ زندگی را بچرخانیم.

بسیاری از کارگران دلیل آمدنشان به محل جدید را ممانعت شهرداری برای تجمع در میدان امام عنوان می‌کنند، این افراد با درآمد کم و ساعات کار طولانی هرروز با خطرات این کار موجه هستند.

به‌هرحال آنچه مسلم است این است که در همدان به دلیل نبود صنایع بزرگ و کوچک تولیدی نه تنها آنان که دارای هیچ نوع مدرک و مهارتی نیستند بلکه حتی به‌اجبار بسیاری از تحصیل کرده‌ها را به‌صورت فصلی به سمت مشاغل کارگری کشانده است در این راستا ایجاد مرکزی برای ساماندهی کارگران ضرورتی بود که انجام شد اما باید توجه داشت برای سروسامان دادن به امور کارگری تنها یکجا کردن آنان کفایت نمی‌کند، بلکه در کنار این امر، پیگیری سایر امور رفاهی معیشتی و همچنین ارتقای شأن و منزلت کارگران نیز مهم است.

فعالان صنف کارگری نیز همچون سایر مشاغل دولتی واداری باید از شرایط یکسان کار بهره‌مند شده و تدبیری اندیشیده شود که آنان نیز در فصل بیکاری از حق‌وحقوقی که بتوانند لااقل خانواده را تأمین کنند بهره‌مند شوند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار