مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با اشاره به حفظ اسکلت بانوی هفت هزار ساله در منطقه مولوی تهران گفت: محوطه کشف این اسکلت تبدیل به سایت موزه می شود.
کد خبر: ۱۹۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷ 06 April 2015

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، رجبعلی خسروآبادی افزود: به نظر کارشناسان این اسکلت متعلق به یک بانوی مسافر از منطقه ری باستان است یا وی سکونت موقتی در منطقه مولوی امروزی داشته است.

وی افزود: محوطه کشف اسکلت در خیابان مولوی تهران بین قیطریه سه هزار ساله و ری هفت هزار ساله قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران ادامه داد: مقرر شد پس از اتمام عملیات کاوش و پژوهش به جای انتقال اسکلت به موزه، اولین سایت موزه شهر تهران بدون انتقال اسکلت در خیابان مولوی ایجاد شود.

خسروآبادی تاکید کرد: در طرح ایجاد سایت موزه هیچ گونه خللی در کسب و کار کسبه و حمل و نقل در خیابان مولوی ایجاد نمی شود.

وی ساخت سایت موزه خیابان مولوی را نمونه و الگوی موفق حفظ میراث فرهنگی در کنار توسعه فضاهای شهری عنوان کرد.

خسروآبادی با اشاره به سیاست های سازمان میراث فرهنگی در حفظ بناهای تاریخی، گفت: حفظ این بناها به معنی سلب مالکیت بنا یا اثر تاریخی از مالک نیست.

وی از نهادها، سازمان های دولتی و شهروندان تهرانی خواست، هنگام گودبرداری در صورت برخورد با آثار یا بنای تاریخی این اداره کل را در جریان موضوع قرار دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران تاکید کرد: همانگونه که حفظ یک گوهر ارزشمند در خانه باعث افتخار است، حفظ خانه ها یا بنای تاریخی در پایتخت نیز موجب افتخار فردی و ملی در جامعه است.

بر اساس این گزارش زمستان گذشته، خبر کشف تصادفی گور هفت هزار ساله و چند اثر تاریخی دیگر هنگام حفر چاه فاضلاب در منطقه مولوی تهران، توسط مهسا وهابی دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی در رسانه ها منتشر شد.

با حفر چاه فاضلاب و کشف سفال هایی در این منطقه، پژوهشکده باستان شناسی مجوز انجام مطالعات باستان شناختی در این منطقه را صادر کرد.

کاوش در خیابان مولوی حدفاصل میدان محمدیه تا میدان قیام، تاریخ تهران را به بیش از چهار هزار سال پیش از میلاد برده و بررسی ها نشان داد اسکلت کشف شده، حدود هفت هزار سال قدمت دارد.

آثار به دست آمده از این کاوش، شامل قطعات زیادی سفال ساده و لعابدار از دوره های صفوی و قاجار، مصالح آجری، سنگی و تزئینات کاشی کاری، اشیای استخوانی و تکه ظرف های شیشه ای است.

احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز بهمن ماه 93، در سی و هشتمین برنامه کشف تهران با حضور در خیابان مولوی از این اسکلت بازدید کرد.

وی در این بازدید با معرفی مهسا وهابی کاشف اسکلت هفت هزار ساله در منطقه مولوی تهران به عنوان کریستف کلمب تهران، پیشنهاد کرد این منطقه به سایت گردشگری تهران تبدیل شود تا بدون جابه جایی این اسکلت، شهروندان تهرانی با تاریخ گذشته خود آشنا شوند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار