این روزها قرار گرفتن امــلاک شخصــی در جنگل‌های باغ شادی و کمبود اعتبار برای خرید آنها به یکی از معضلات جدی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تبدیل شده است. باغ‌شادی خاتم یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط زیست استان است که به دلیل داشتن تیپ جنگلی از ساختار زیستگاهی متفاوتی برخوردار است.
کد خبر: ۱۹۲۳۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶ 05 March 2016
به گزارش تابناک یزد، این روزها قرار گرفتن امــلاک شخصــی در جنگل‌های باغ شادی و کمبود اعتبار برای خرید آنها به یکی از معضلات جدی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تبدیل شده است. باغ‌شادی خاتم یکی از مناطق حفاظت‌شده محیط زیست استان است که به دلیل داشتن تیپ جنگلی از ساختار زیستگاهی متفاوتی برخوردار است.
این جنگل از مناطق چهار‌گانه تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است، به طوری که برای حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری آن، قطع درختان و شکار در این عرصه ممنوع شد اما در این میان وجود مستثنیات یا اراضی دارای مالکیت خصوصی در مناطق حفاظت‌شده به ویژه در زون امن این جنگل، مشکل‌ساز شده است.

ضرورت تملک اراضی خصوصی
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان، مساحت مستثنیات یا اراضی دارای مالکیت خصوصی در مناطق تحت حفاظت جنگل باغ شادی و همچنین اعتبار مورد نیاز برای تملک آنها را قابل توجه دانست.
«حسن اکبری» افزود: اداره کل حفاظت  محیط زیست استان از 2 سال قبل تصمیم به تملک حدود 2 دانگ از چشمه و قنات هسته مرکزی باغ شادی را دارد اما با توجه به برآورد 60 میلیون تومانی ارزش آن، قادر به خرید نیست.
وی با اشاره به ضرورت تامین اعتبار مورد نیاز برای خرید مستثنیات باغ شادی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم که بعضی از مستثنیات در محدوده زون حفاظتی این منطقه نیاز به مدیریت جدی‌تری دارد و باید هر چه سریع‌تر تملک شود.
اکبری ادامه داد: تملک بخشی از مستثنیات هم در حواشی زون اصلی در اولویت‌ بعدی قرار دارد.
وی با اشاره به این‌که نباید به گونه‌ای قضاوت کرد که یا مردم در منطقه حضور داشته باشند و یا حفاظت صورت گیرد، تاکید کرد: می‌توان هم حضور مردم و هم حفاظت را در کنار یکدیگر در این منطقه دنبال کرد اما بهتر است که تعرضات در مناطقی که زون امن محسوب می‌شوند، کم شود تا تقابل و تعارض کمتری بین مردم و مدیریت منطقه پیش آید.
این مسئول درخصوص اخباری که در مورد تبدیل شدن منطقه حفاظت شده جنگل باغ شادی به پارک ملی شنیده می‌شود نیز اظهار کرد: این اتفاق نیاز به پیش‌بینی‌ و بررسی‌های بیشتر دارد.
اکبری با بیان این‌که تبدیل شدن این منطقه حفاظت شده به پارک ملی، تعارضات را به صفر نخواهد رساند، ادامه داد: کمتر منطقه حفاظت شده‌ای است که فاقد تعرض باشد.
وی افزود: بخشی از مناطق حفاظت شده و ارزشمند طبیعی در گذشته به دلیل وجود آب، مورد بهره‌برداری قرار گرفته و به مالکیت آنها درآمده است و از این رو نباید این تملک را مانع تلقی کرد.

اهمیت جنگل باغ شادی

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اهمیت باغ شادی را به‌دلیل تنوع گیاهی و زادآوری گونه‌هایی مثل بنه دانست و افزود: باغ شادی محل تلاقی 2 اکوسیستم زاگرسی و ایرانی تورانی است و بنه از جمله گونه‌های تیپ زاگرسی آن محسوب می‌شود.
وی تنوع پرنده‌های جنگلی در کنار هوبره را از شاخصه‌های جانوری جنگل باغ شادی عنوان کرد و ادامه داد: احتمالا در گذشته علف خوارانی مانند قوچ و میش، کل و بز در باغ شادی زندگی می‌کردند که این گونه‌ها باید احیا شوند.
اکبری احیای علف‌خواران باغ شادی و مدیریت چرای دام در بخش حاشیه جنگل را نیز فرصتی برای ارتقای آن به پارک ملی دانست و گفت: طبق بررسی‌های کارشناسی، جنگل باغ شادی می‌تواند محیطی برای برگرداندن گوزن زرد ایرانی باشد.
وی اظهار کرد: بعضی ویژگی‌ها مانند تنوع پرنده‌ها، بکر بودن بخش‌هایی از جنگل و همچنین تقویت مدیریت چرا در بخش‌های حاشیه‌ای در کنار کاربری اکوتوریسم می‌تواند بر نوع کارکرد گردشگری منطقه و معیشت جوامع محلی اثر گذار باشد.
به گفته اکبری، این امر علاوه بر پررنگ کردن نقش مردم در مدیریت منطقه در ارتقای جایگاه این عرصه‌های جنگلی نیز موثر است.

تهیه طرح جامع حفاظت محیط زیست
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر ضرورت تهیه طرح جامع مدیریت حفاظت محیط زیست استان برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی از جمله جنگل باغ شادی تاکید کرد.
وی افزود: این طرح با مطالبه اعتبار برای حفاظت از عرصه‌های تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان به استانداری ارائه شده و باید در شورای برنامه‌ریزی استان مطرح شود که هنوز این اتفاق نیفتاده است.
اکبری ادامه داد: امیدواریم با تلاش‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان این طرح سال آینده در شورای برنامه‌ریزی استان بررسی شود تا به نتیجه مطلوب دست یابیم.

بی‌توجهی مسئولان استان به طرح جامع حفاظت محیط زیست
طرح جامع حفاظت محیط زیست استان مهرماه امسال در جلسه مشترک تشکل‌های زیست محیطی و مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان با استاندارد مطرح شد. در این جلسه مقرر شد که اداره کل حفاظت محیط زیست این طرح را برای بررسی در شورای برنامه‌ریزی استان به استانداری ارسال کند که این اتفاق روی داده است، اما حالا چند ماه است که در انتظار بررسی در شورای برنامه‌‌ریزی استان به سر می‌برد و در انتظار گوشه چشمی از مسئولان است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار