مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان مازندران از کاهش 33 درصدی ورودی و کاهش 11 درصدی موجودی زندانیان و همچنین کاهش بازگشت زندانیان در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۹۲۵۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳ 05 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، علی اکبر غفاریان مسلمی افزود: در مازندران شاهد کاهش 33درصدی ورودی زندانیان و کاهش 11 درصدی موجودی زندانیان بودیم که اینها در راستای کاهش جمعیت کیفری انجام شد.


وی یکی از مهم ترین دلایل کاهش جمعیت کیفری را اعمال مجازات های جایگزین در سطح استان عنوان کرد و گفت: قضات در شهرهای استان مازندران از مجازات های جایگزین حبس و مجازات های تعلیقی استفاده می کنند که این امر در کاهش جمعیت کیفری تاثیر بسزایی دارد.


محرومیت های اجتماعی نیز از دیگر عوامل کاهش موجودی زندانیان بود که غفاریان مسلمی به آن اشاره کرد و افزود: یکی از راه های مجازات جایگزین حبس، محرومیت های اجتماعی است.

وی ادامه داد: محرومیت های اجتماعی محکومیتی است که محکوم علیه را از برخی حقوق اجتماعی محروم می کند و این محرومیت نیز به نوعی تنبیه مجرمان است و با این روش شاهد کاهش جمعیت کیفری خواهیم بود.


** بازگشت هفت درصدی زندانیان در مازندران


مدیر کل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان مازندران با بیان اینکه میزان بازگشت زندانیان در دنیا و کشور 15 درصد است، اظهار داشت: این میزان بازگشت در استان مازندران هفت درصد است.


وی دلایل عمده این بازگشت کم زندانیان به زندان در مازندران را وجود 106 واحد اشتغال و کارگاه در زندان به منظور حرفه آموزی و اشتغال برشمرد و ادامه داد: مددجویان در این واحدها و کارگاه های اشتغال مشغول فعالیت هستند.


غفاریان مسلمی اضافه کرد : مراقبت های بعد از خروج و اقدامات فرهنگی خوبی در استان انجام می شود که این موارد موجب کاهش بازگشت آنان به زندان شده است.


به گفته وی، مددجویانی که تحت پوشش مراکز بعد از خروج هستند، به آنان وام اشتغال زایی اعطا می شود و با توجه به مشاغل و حرفه ای که در زندان آموخته اند، میزان بازگشت این افراد به جرم کمتر از یک درصد است.


مدیر کل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی استان مازندران ، استفاده از آزادی مشروط به زندانیان خوش اخلاق، اعطای عفو، آزادی از طریق ستاد دیه و اعطای مرخصی پایان حبس به زندانیان با رفتار خوب و معقول را از دیگر راهکارهای کاهش جمعیت کیفری استان عنوان کرد.


به گزارش ایرنا، در راستای فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان قضایی در تیرماه سال 91 در مشهد مقدس مبنی بر کاهش جمعیت کیفری و حبس زدایی، آیت الله صادق آملی لایجانی رئیس قوه قضائیه تیرماه سال 92 دستورالعمل سازماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندانها را ابلاغ کرد.


رئیس قوه قضائیه در این دستورالعمل خواستار استفاده از مجازات های جایگزین حبس، صدور قرار تامین، صدور قرار وثیقه، رسیدگی خارج از نوبت، تسهیل در استفاده از مرخصی ها به زندانیان، تقسیط محکومان مالی، تخفیف مجازات های کودکان و غیره شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار