مدیر کل شیلات مازندران گفت : از زمان صید تا کنون یک هزارو 300 تن انواع ماهی استخوانی صید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 48 درصد کاهش نشان می دهد.
کد خبر: ۱۹۲۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 05 March 2016

به گزارش تابناک مازندران، فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سواحل 338 کیلومتری مازندران همه ساله از بیستم مهرماه آغاز و تا دهه دوم فروردین سال بعد ادامه دارد.


حسینعلی رستمی روز شنبه در حاشیه آغاز عملیات مبارزه و برخورد با قاچاقچیان صید و صیادی در سواحل دریای خزر استان مازندران در گفت وگو با خبرنگاران ساری افزود : به دلیل شرایط نامساعد جوی و محدودیت های روش صید پره در دو ماهه آبان و آذر کمترین صید را از گونه ماهی کفال داشته ایم.


وی اضافه کرد: پارسال دو هزار و 460 تن انواع ماهی در این مدت صید شده بود که یک هزار و 495 تن آن مربوط به گونه کفال بوده است.


وی با اشاره به اینکه در فصل صید امسال فقط 364 تن گونه کفال صید شده است، اظهار داشت: از آنجاییکه کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی در فصل پاییز و اوایل زمستان را تشکیل می دهد ، صید این گونه ماهی را از دست داده ایم.


وی ادامه داد: تا کنون بیشترین مقدار صید ،ماهی سفید بوده است و از ماه بهمن به بعد ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد. 


کفال ،سفید و کپور مهمترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. 


وی با بیان اینکه صید به روش پره در واقع صید انتظاری است، اظهار داشت: باید صید تعقیبی را در دستور کار صید ماهیان استخوانی قرار بدهیم.


صید پره یک روش ماهیگیری سنتی ساحلی است که تور آماده به صورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل دریا ( 14 متری عمق دریا ) پهن و پس از صید با کمک نیروی انسانی و یا تراکتور جمع آوری می شود.


صیادان مازندرانی برای صید به روش پره از تورهایی با ارتفاع هفت تا 10 متر و به طول یکهزار و 200 متر استفاده می کنند. 


این تورها با قایق به آب انداخته می شود و پس از پایان صید به وسیله تراکتور به ساحل کشیده می‎شود.


مدیر کل شیلات مازندران گفت: ادغام 54شرکت تعاونی صیادی پره به دو شرکت بزرگ سرمایه گذاری صیادی در دستور کار قرار دارد تا با تجمیع سرمایه این شرکت ها ، روش صید تعقیبی که نیاز به امکانات و تجهیزات سخت افزاری خاص و فنی نیاز دارد، ایجاد شود.


رستمی بیان داشت: با ایجاد این شرکت سرمایه گذاری می توانیم مقوله گردشگری شیلاتی را نیز در سواحل خزر راه اندازی کنیم.


مازندران 338 کیلومتر ساحل در خزر دارد و در حال حاضر چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره مشغول صید ماهیان استخوانی از دریای خزر هستند.


وی با اشاره به اهمیت مبارزه با قاچاقچیان صید و افراد متخلفی که قوانین و مقررات صیادی را رعایت نمی کنند،گفت: قاچاقچیان با صید غیر مجاز فرایند حیات آبزیان را در دریای خزر برهم می زنند. 


وی با تاکید بر این نکته که امروز حفاظت از دریای خزر کم است و باید بیشتر شود، اظهار داشت: فرماندهی نیروی انتظامی با اجرای عملیات مبارزه با قاچاقچیان دریا را برای صید شرکت های تعاونی امن و مقوله رعایت استاندارد ،قوانین و مقررات شیلاتی نیز اجرایی می شود.


وی از آغاز صید ماهیان تخم گذار در شش رودخانه شیلاتی استان مازندران خبر داد و گفت: این ماهیان برای تکثیر مصنوعی صید می شوند.


رستمی گفت :رها سازی به صورت طبیعی و به روش شیل گذاری (رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در هشت رودخانه شیلاتی استان نیز آغاز شده است. 


عملیات مبارزه با قاچاقچیان صید با همکاری نیروی انتظامی ، یگان حفاظت آبزیان شیلات ، دریابانی و با پشتیبانی دادگستری
( شنبه ) در سواحل مازندران آغاز شد و تا بیستم فروردین سال 95 ادامه دارد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار