دستگاه های اجرایی استان ایلام آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند و همه امکانات خود را برای خدمات دهی به گردشگران استان بسیج کرده اند.
کد خبر: ۱۹۵۳۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵ 09 March 2016
دستگاه های اجرایی استان ایلام آماده پذیرایی از مسافران نوروزی هستند و همه امکانات خود را برای خدمات دهی به گردشگران استان بسیج کرده اند.
به گزارش تابناک ایلام ، تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای گردشگری و دید و بازدید از جاذبه های تفریحی و تاریخی است و مردم کشور بر اساس سنتی دیرین این موقع از سال را مناسب ترین زمان سفر به استان های مختلف می دانند.
با توجه به وجود بیشترین ساعت ها و روزهای تعطیل رسمی در موسم نوروز مردم از هفته ها و حتی یکی دو ماه پیش از آغاز سال جدید برای سفرهای نوروزی برنامه ریزی می کنند تا به نوعی از تعطیلات خود بیشترین و بهترین بهره و بازده را برده باشند.
در این بین یکی از مناطقی که هر سال به سبب طبیعت زیبا و پیشینه تاریخی اش مورد توجه گردشگران نوروزی قرار می گیرد استان ایلام در غرب کشور است که به علت وجود آثار چشم نواز و بکر گردشگری سیاحتی، طبیعی و فرهنگی به عروس زاگرس معروف شده است.
** مدیرکل میراث فرهنگی: 24 دستگاه عضو ستاد اجرایی خدمات سفر ایلام هستند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: 24 دستگاه عضو ستاد اجرایی خدمات سفر هستند و باید به منظور پذیرایی مناسب و شایسته از گردشگران نوروزی تمامی توان و امکانات خود را به کار گیرند.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: استاندار ایلام رئیس ستاد اجرایی سفر، معاون امور عمرانی استاندار قائم مقام ستاد و مدیرکل میراث فرهنگی نیز دبیر ستاد است.
وی اظهار کرد: در ایام تعطیلات نوروز به دلیل حجم بالای گردشگران و مسافران نوروزی این دستگاه ها باید با انسجام و هماهنگی بیشتری وظایف و ماموریت های خود را در زمینه خدمات رسانی به گردشگران انجام دهند.
وی تاکید کرد: باید تلاش شود تمامی گردشگران در این ایام به نحو مطلوب از خدمات و امکانات بهره مند شوند و از پراکندگی و ناهماهنگی در ارائه خدمات توسط دستگاه ها جلوگیری شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: فعالیت رسمی ستاد سفرهای نوروزی با اجرای رژه خودرویی دستگاه های اجرایی عضو ستاد از 25 اسفند از میدان ارغوان شهر ایلام آغاز می شود.
شنبه زاده افزود: برگزاری جلسات کمیته های 9 گانه ستاد اجرایی سفر از روزهای گذشته آغاز شده است و باید در فرصت باقی مانده تا شروع رسمی فعالیت ها تمامی نواقص و مشکلات در زمینه خدمات رسانی به گردشگران نوروزی توسط دستگاه ها برطرف شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: حدود 120 هزار اقلام تبلیغاتی شامل بروشور و کتابچه تهیه شده و در ایام تعطیلات نوروز بین گردشگران و مسافران نوروزی تمامی شهرستان های استان توزیع خواهد شد.
شنبه زاده افزود: همچنین نرم افزار جامع معرفی استان طراحی و تهیه شده است که از طریق کافه بازار قابل دریافت است و قابلیت نصب بر روی کامپیوتر و موبایل و همچنین پخش در خودروها نیز دارد.
وی گفت: تیم های نظارتی نوروز 95 با همکاری دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات و اداره اماکن از اول اسفندماه تشکیل شده است و به صورت مستمر و منظم و از جنبه های مختلف بر واحدهای اقامتی، خانه های مسافر، هتل ها، رستوران ها، مهمانپذیرها و مجتمع های بین راهی نظارت می کنند.
شنبه زاده افزود: این تیم ها ضمن کنترل دقیق بازار در خصوص قیمت ها و همچنین کنترل کیفی مواد غذایی و رعایت استانداردها، وضعیت بهداشتی اماکن خدماتی استان را نیز کنترل و نظارت می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با بیان اینکه مقدمات پذیرایی از گردشگران انجام شده و ایلام مهیای ورود مهمانان نوروزی است، گفت: ظرفیت اسکان ۶۱ هزار نفر شب در این استان فراهم شده است.
شنبه زاده با بیان اینکه مسئولیت اصلی اسکان مسافران بر عهده آموزش و پرورش است، اظهار کرد: این ظرفیت در هتل ها، مهمان پذیرها، مدارس، کمپ ها و منازل استیجاری سراسر استان وجود دارد.
وی با بیان اینکه آمادگی لازم برای افزایش ظرفیت اسکان مهمانان نوروزی در استان وجود دارد، افزود: در صورت نیاز، خوابگاه های دانشجویی و مهمانسرای ادارات نیز به این ظرفیت اضافه خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: یکی از بهترین و مهمترین جاذبه های استان چشمه های آبگرم دهلران است که در سال های گذشته به سبب اینکه در منطقه حفاظت شده قرار داشت هیچ فعالیتی در آن انجام نشده بود اما امسال با همکاری محیط زیست، بخش خصوصی به این حوزه ورود پیدا کرده است.
وی اظهار کرد: استخرهای این مجموعه وضعیت نامناسبی داشت اما اکنون هر دو استخر زنانه و مردانه به صورت جداگانه بهسازی شده است و کاملا آماده ارائه خدمات به گردشگران است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: در برخی مناطق تاریخی و طبیعی استان از جمله مجتمع گردشگری امامزاده ابراهیم قتال(ع)، دریاچه دوقلوی آبدانان، سراب باغ آبدانان، سد سیمره، تنگه سازبن، تنگه بهرام چوبینه و سد کنگیر ایوان دریاچه و بندهای مصنوعی و امکانات قایق سورای و ورزش های آبی ایجاد شده است.
شنبه زاده افزود: در این مجموعه های امکانات قایق سورای در طول مسیر رودخانه و بازدید از مناظر و چشم اندازهای اطراف فراهم شده است که مطمئنا لحظات بسیار خوشی برای خانواده ها ایجاد خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: نمایشگاه ها و غرفه های عرضه و فروش صنایع دستی در موزه ها و کانون های جمعیتی استان در ایام نوروز 95 برپا خواهد شد.
شنبه زاده افزود: همچنین 30 قطعه گچبری نفیس شهر تاریخی سیمره پاکسازی و مرمت شده و در باکس های شیشه ای در سایت موزه شهر تاریخی سیمره و مکان های در نظر گرفته دیگر شهرستان های استان به نمایش گذاشته می شود.
وی اظهار کرد: این گچبری های بی نظیر تزئینات وابسته به بنا بوده و مربوط به اواخر دوران ساسانی و اوایل دوران اسلامی است.
مدیرکل میراث فرهنگی ایلام گفت: سال گذشته در تعطیلات نوروز 370 هزار گردشگر در استان ایلام اسکان داده شدند که نسبت به تعطیلات نوروز سال ماقبل 20 درصد افزایش داشت.
شنبه زاده اجرای نمایش خیابانی، تورهای گردشگری هوایی، برگزاری بازی های بومی محلی، برپایی سیاه چادر عشایری در مبادی ورودی شهرها، برپایی نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی، برپایی جشن تحویل سال در جوار بقاع متبرکه و برپایی سفره هفت سین در محل موزه مردم شناسی ایلام را از جمله برنامه های فرهنگی تعطیلات نوروز 95 در این استان اعلام کرد.

** فرمانده پلیس راه ایلام: استقرار 38 گروه پلیسی در راه های ایلام و نظازت بر تردد خودروها
فرمانده پلیس راه استان ایلام گفت: 38 گروه پلیس راه از 25 اسفند جاری تا 15 فروردین 95 برای نظارت بر تردد خودروها و سفرهای نوروزی در راه های این استان مستقر می شوند.
سرهنگ محسن ناصری اظهار کرد: این گروه ها با تجهیزات کامل خودرویی و انسانی در ایام نوروز آمد و شد وسایل نقلیه را در جاده های استان رصد می کنند
وی ادامه داد: با توجه به جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی منحصر به فرد ایلام در ایام نوروز تردد خودرویی در راه های این استان به اوج خود می رسد که لازم است برای جلوگیری از هرگونه حادثه احتمالی رانندگان وسایل نقلیه قوانین و مقررات تردد را رعایت کنند.
فرمانده پلیس راه ایلام افزود: یکی از نخستین اقدام های پلیس راه پیش از نوروز و آغاز تعطیلات برای خدمات رسانی به مسافران و مهمانان نوروزی شناسایی مناطق هدف گردشگری در استان بود که این کار به منظور استقرار گشت های پلیس راه در این نقاط و نظارت بهتر و بیشتر با هدف جلوگیری از بروز تخلف های رانندگی انجام شده است.
ناصری گفت: پلیس راه استان در برنامه ریزی کامل نوروزی امسال برای نخستین بار نقاط حادثه خیز را شناسایی و آنها را به دستگاه های اجرایی معرفی کرد تا با حذف این مناطق رفت و آمد خودروها و وسایل نقلیه بدون مشکل انجام شود.
وی بیان کرد: مهم ترین و پرترددترین مکان گردشگری استان در ایام نوروز مسیر دره شهر و منطقه کلم است که بیشترین حجم بار ترافیکی مربوط به این حوزه خواهد بود بنابراین برای افزایش امنیت ترافیکی تیم های پلیس راه در این مسیر حضوری گسترده دارند.
فرمانده پلیس راه ایلام ادامه داد: امسال در راستای فرهنگ سازی با هماهنگی پلیس راهوار 10 هزار جلد کتابچه آموزش ترافیکی در بین گردشگران و مسافران نوروزی استان توزیع خواهد شد.
ناصری اظهار کرد: به منظور امنیت ترافیکی و جلوگیری از وقوع حوادث احتمالی در راه های استان در ایام تعطیلات نوروز ضمن استقرار گشت های ثابت و سیار پلیس راه دوربین های ثابت نیز حرکت خودروها را رصد می کنند بنابراین رانندگان وسایل نقلیه رعایت قوانین و مقررات را در اولویت قرار دهند.
وی به رانندگان و گردشگران نوروزی استان توصیه کرد: با توجه به توپوگرافی خشن استان و کم عرضی و دو طرفه بودن راه های استان از سرعت غیرمجاز و انحراف به چپ که عامل اصلی حوادث رانندگی در استان است خودداری کنند.
فرمانده پلیس راه ایلام افزود: مطابق قانون در ایام نوروز خودرو رانندگانی که به قانون و مقررات تمکین نکنند به مدت 72 ساعت توقیف می شود.
ناصری گفت: رانندگان وسایل نقلیه در تعطیلات نوروزی که اوج سفرهای گردشگری است بهتر است برای جلوگیری از حوادث احتمالی به ازا هر دو ساعت رانندگی 10 دقیقه استراحت کنند تا از بروز سانحه جلوگیری شود.

** مدیرکل آموزش و پرورش ایلام: اسکان مسافران نوروزی در 122 مدرسه
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: 122 مدرسه در سراسر استان و در قالب 516 کلاس درس با خدمات رسانی 130 نفر از نیروهای آموزش و پرورش استان برای اسکان مسافران نورزوی در نظر گرفته شده است و در صورت نیاز امکان افزایش مراکز آموزشی برای اسکان از سوی آموزش و پرورش وجود دارد.
علی بیرانوند افزود: افزون بر این مدارس، خوابگاه دانشجویی فرهنگیان و همچنین مرکز فرهنگی هنری اداره آموزش و پرورش و زائر سرای مهران هر کدام به ظرفیت 200 نفر برای اسکان کاروان های اردویی فرهنگیان، دانش آموزان، راهیان نور و دیگر کاروان ها تجهیز و آماده شده است.
وی با بیان اینکه عید سال گذشته استقبال خوبی از اقامت گاه های آموزش و پرورش از سوی مسافران نوروزی انجام گرفت، اظهار کرد: انتظار می رود امسال نیز این استقبال از سوی مسافران انجام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش ایلام تاکید کرد: کلاس ها و مدارس در نظر گرفته شده برای اسکان نوروزی مسافران برحسب امکانات و شرایط اسکان به صورت ویژه، الف، ب و ج درجه بندی شده است و البته برای مدارسی که بهترین و مطلوب ترین خدمات و امکانات را در اختیار مسافران قرار دهند، بسته های تشویقی تعلق می گیرد.
وی گفت: مدارس درجه ویژه دارای تخت، پتو، فرش، تلویزیون، سامانه های گرمایشی و سرمایشی و یخچال، مدارس درجه الف دارای فرش، پتو، تلویزیون و یخچال، مدارس درجه ب نیز دارای فرش، تلویزیون، تلویزیون و یخچال مشترک و مدارس درجه ج نیز فقط دارای فرش و زیرانداز هستند.
بیرانوند یادآور شد: عموم مسافران متقاضی اسکان در اقامتگاه های آموزش و پرورش با ورود به سامانه (eskn.medu.ir) در این سامانه ضمن ثبت نام اینترنتی از نرخ مصوب اجاره بهای مدارس و امکانات آنها اطلاع پیدا کنند و یا این که به ایستگاه های مستقر در مبادی ورودی و خروجی استان مراجعه و مدارس مورد نظر خود را انتخاب کنند.
وی در ادامه به نقش دانش آموزان و قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد و یاد آور شد: بیش از 50 هزار دانش آموز استان اکنون همیار پلیس هستند و با توجه به آموزش هایی که در زمینه قوانین و مقررات رانندگی دیده اند، راهنمایان مطمئنی برای والدین خود در اجرای قوانین رانندگی هستند ضمن اینکه آموزش های لازم به آنها برای آگاهی از مخاطرات چهارشنبه سوری داده شده است.
وی در پایان با ذکر این موضوع که مدارس استان به علت تعطیلی های متعدد در طول سال، تا آخرین روز کاری باز هستند، بیان کرد: در صورتی که مسافری در این مدت به استان مراجعه کند، نمازخانه های مدارس و نیز خوابگاه های متعلق به این اداره کل آمادگی پذیرایی از آنان را دارد.

** مسئول روابط عمومی هلال احمر ایلام: اجرای طرح ایمنی و سلامت نوروزی در مناطق مختلف استان
مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایلام گفت: یکی از طرح های نوروزی این جمعیت در طول سال های گذشته اجرای برنامه موفق ایمنی و سلامت است و امسال نیز این برنامه در نقاط مختلف استان با همکاری دیگر دستگاه های مرتبط اجرا می شود.
صادق رضاپسند افزود: مهران به علت تردد زائران عتبات عالیات از مرز این شهرستان و یادمان های دفاع مقدس و شهرستان دهلران هم به خاطر وجود یادمان شرهانی از پر ترافیک ترین اماکن گردشگری استان ایلام محسوب می شوند.
وی یادآور شد: اقدام های نوروزی جمعیت هلال احمر استان هماهنگ با دیگر دستگاه های عضو ستاد تسهیلات سفر از 27اسفند سال جاری آغاز و تا 14 فروردین 95 ادامه می یابد و این جمعیت 19 پست ثابت و هشت پست سیار راهنمای گردشگران در همه مبادی ورودی و خروجی شهرها مستقر می کند.
وی با اعلام اینکه هفت خیمه گاه ها نماز نیز در کنار برخی از پست ها برپا می شود، اعلام کرد: همچنین 9 فضای دوستدار کودک همراه با وسایل و امکانات شادی و تفریح کودکان و نیز ایستگاه های نقاشی برای آنها در کنار برخی پست های راهنمای گردشگران راه اندازی می شود که در این بوستان ها کودکان در مدت توقف خودروهای والدین در کنار این پست ها، ضمن تفریح و نقاشی از نزدیک با جمعیت هلال احمر و فعالیت ها و وظایف آن آشنا می شوند.
رضا پسند با بیان این که از مجموع 19 پایگاه ایجاد شده، هفت پایگاه ثابت شبانه روزی در مبادی پر تردد استان مستقر می شود، در خصوص عملیات های امداد و نجات نیز تاکید کرد: 11 پایگاه امداد ثابت جاده ای و چهار پایگاه جاده ای موقت و یک پایگاه ثابت کوهستان در نقاط مختلف استان سامان دهی شده است و همچنین سامانه تلفنی گویای 112 در طول مدت شبانه روز آماده دریافت اخبار و اطلاعات حوادث جاده ای است.
وی با اعلام اینکه اعضای جوانان جمعیت هلال احمر استان روز 25 اسفند با همکاری دیگر دستگاه های عضو ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی رزمایش آمادگی برگزار می کند، افزود: بیش از 150 نفر از نجات گران اعضای جمعیت هلال احمر در دوره بازآموزی چهار روزه شهرستان دهلران شرکت کرده اند که در این کارگاه ها کارشناسان پلیس راه نیز حضور داشته اند.
مسئول روابط عمومی جمعیت هلال احمر ایلام تاکید کرد: این نهاد تلاش می کند که در روزهای تعطیل نوروز از همه ظرفیت های انسانی و تجهیزاتی خود برای ارائه خدمات مطلوب تر و با کیفیت تر به گردشگران و مهمانان استان در زمینه های مختلف رضایت مندی آنان را جلب کند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار