جلوه های بهاری جذاب و دیدنی دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان از نادرترین پدیده های طبیعی کشور و مشهور به بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان چشم نواز گردشگران و مسافران نوروزی است.
کد خبر: ۱۹۵۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴ 10 March 2016

جلوه های بهاری جذاب و دیدنی دریاچه دوقلوی سیاه گاو آبدانان از نادرترین پدیده های طبیعی کشور و مشهور به بزرگترین آکواریوم طبیعی جهان چشم نواز گردشگران و مسافران نوروزی است.

به گزارش تابناک ایلام؛در 25 کیلومتری شهر آبدانان و در فاصله هشت کیلومتری سرابباغ و در حاشیه غربی روستای سیاه گاو، دو دریاچه طبیعی و زیبا به وسیله کانالی طبیعی به عرض حدود 2 متر و عمق یک متر و به طول تقریبی 9 متر به هم مرتبط هستند که همگان آن را آکواریومی طبیعی و نعمتی خدادادی و بی نظیر می دانند.
آب زلال، نیزار، ماهیان رنگارنگ، رقص نور در ساعات میانی روز و تشکیل طیف های متنوع نوری ناشی از آن به این پدیده شگفت انگیز جلوه و زیبایی منحصر بفردی بخشیده است.
اطراف این دریاچه را دشت ها و کوه های نسبتا مرتفع فرا گرفته و گلزارهای حاشیه دریاچه و پرندگان وحشی، آب گردشگاه جالب توجهی را به وجود آورده اند که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: رودخانه سیاه گاو پس از عبور از بین صخره، دره و ارتفاعات کبیرکوه در 45 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان آبدانان به دو دریاچه تبدیل می شود که دریاچه نخست با اختلاف سطح اندک در بالادست دریاچه دوم قرار گرفته است.
عبدالمالک شنبه زاده افزود: وسعت دریاچه دوقلوی سیاه گاو سه هکتار است و این دو دریاچه دارای آبی زلال هستند به طوری که می توان تا عمق 30 متری آن را که شبیه آکواریوم پر از ماهی است، مشاهده کرد.
وی اظهار کرد: این دریاچه شامل دو دریاچه یا چشمه بالادست و پائین دست است که عمق هر کدام از آنها بیش از 20 متر بوده که توسط یک کانال رودخانه ای 10 متری به هم متصل شده است.
وی یادآور شد: این دریاچه در فصل بهار و اواخر زمستان از تفرجگاه های اهالی مردم استان ایلام و شهرستان آبدانان است اما آب و هوای منطقه شرایطی فراهم آورده است که این دریاچه در هر فصلی گردشگران را به زیبایی های طبیعی خود فرا می خواند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: در ایام نوروز 95 با برپایی چادرهای عشایری در اطراف دریاچه سیاه گاو آبدانان از گردشگران و مسافران نوروزی پذیرایی می شود.
شنبه زاده افزود: در این منطقه دارای راه دسترسی و امکان پارک خودروها وجود دارد و تمامی گردشگران و مسافران نوروزی می توانند از زیبایی های طبیعی و منحصربفرد منطقه بهره ببرند.
وی اضافه کرد: منطقه دریاچه دوقلوی سیاه گاو دارای مشکل حقوقی و مالکیتی است به همین دلیل تا کنون امکان ورود بخش خصوصی به منظور ایجاد امکانات رفاهی و تفریحی فراهم نشده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام گفت: اما خوشبختانه دادگاهی در این مورد تشکیل شده است و تا حدود 10 روز دیگر تعیین تکلیف شده و سرمایه گذاری اصلی آن مشخص خواهد شد.
شنبه زاده افزود: دریاچه دوقلوی سیاه گاو قابلیت بسیار زیادی برای جلب گردشگران دارد و با مشخص شدن سرمایه گذار بخش خصوص امکانات بسیار مناسبی برای گردشگران در این منطقه بی نظیر ایجاد خواهد شد.
شهرستان آبدانان در 165 کیلومتری ایلام قرار دارد./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار