چندی پیش شاهد نصب اسکلت پل عابر پیاده نزدیکی تقاطع جمهوری - عطاران در بلوار جمهوری قم بودیم ولی گویا پله‌های این پل در چند روز اخیر برداشته شده و این امر در حالی صورت گرفته که شهروندان از نصب این پل رضایت داشتند.
کد خبر: ۱۹۸۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۲ 15 March 2016
به گزارش تابناک قم، عبور از خیابان‌های پرتردد برای عابران بسیار مشکل بوده و جان آنها را به خطر می‌اندازد و حتی برخی اوقات موجب شده بسیاری افراد جان خود را بر اثر سوانحی که در عبور از خیابان برای آنها روی داده، از دست بدهند.

این امر علاوه بر استرس و اضطرابی است که هنگام عبور از خیابان، به دلیل سرعت بالای خودروها بر افراد تحمیل می‌شود، زیرا بسیاری از مواقع رانندگان خودروها بدون توجه به عابری که قصد عبور از خیابان را دارد با همان سرعت به مسیر خود ادامه می‌دهند و فرد عابر برای عبور از خیابان دچار سردرگمی می‌شود.

نصب علایم، سرعت‌کاه و خط کشی، در هنگام عبور عابر پیاده از بخش همسطح از جمله مواردی است که در این زمینه می‌تواند موثر باشد ولی در تقاطع‌ها و مکان‌های پرتردد برای جلوگیری از افزایش ترافیک به طور معمول پل‌های عابر پیاده را نصب می‌کنند.

تقاطع جمهوری - عطاران شهر قم یکی از مکان‌های پرترددی است که سرعت و تردد زیاد خودروها مشکلاتی را برای شهروندان در زمینه عبور از خیابان جمهوری در نزدیکی این تقاطع ایجاد می‌کند. البته چندی پیش اسکلت پل عابر پیاده در عرض خیابان جمهوری در محل تقاطع جمهوری - عطاران نصب شد که این اقدام از سوی شهروندان قمی و اهالی آن منطقه مورد تحسین قرار گرفت.

علی شاهوردی از شهروندانی که به دلیل تحصیل در یکی از مدارس علمیه یک روز درمیان در خیابان جمهوری تردد دارد، به خبرنگار فارس در قم می‌گوید: از زمانی که تصمیم نصب پل عابر پیاده در این منطقه گرفته شد، بسیاری از دغدغه‌های شهروندان در زمینه عبور از عرض این خیابان کاسته شده و به امید روزی هستند که بتوانند از این پل استفاده کنند.

وی خاطرنشان می‌کند: این پل از نظر مکانی در مکان مناسب نصب شده و به دلیل عرض زیاد بلوار جمهوری در کاهش سوانح و تصادفات موثر است.

با وجود آنکه شهروندان از مکان و کارایی این پل رضایت داشتند، طی 10 روز گذشته شاهد برداشته شدن پله‌های این پل در لحظه نصب آن بودیم که این امر نارضایتی تعدادی از شهروندان را به همراه داشت.

طیبه کیوان‌فر وقتی با صحنه ناپدید شدن پله‌های پل عابر پیاده مواجه می‌شود، به خبرنگار فارس در قم می‌گوید: با توجه به عرض زیاد بلوار جمهوری و تردد خودروها، من و فرزندم بسیار آسان‌تر می‌توانستیم از روی پل عبور کنیم ولی اکنون معلوم نیست چه تصمیمی در این زمینه گرفته شده که پله‌های این پل برداشته شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: بهتر است اقدامی صورت نگیرد و اگر کاری انجام می‌شود، تکمیل شود، تا مردم بتوانند از ثمرات آن بهره‌مند شوند.

علی قائمی یکی از کسبه این منطقه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به نصب این پل عابر پیاده عنوان کرد: مکان این پل جانمایی مناسبی دارد ولی پله‌های این پل به صورت عجیبی برداشته شد و کسی نمی‌تواند از این پل استفاده مناسب داشته باشد.

علیرضا صیادی از شهروندان قمی بوده که در حال عبور از بلوار جمهوری است؛ وی پس از طی مسیر عرض این بلوار به خبرنگار فارس در قم اظهار کرد: به دلیل تردد خودروهای فراوان از این بلوار و نزدیکی آن به تقاطع خیابان عطاران، امکان ترمز کردن خودروها برای عبور عابران خیلی سخت است.

وی ادامه داد: اگر هر خودرویی بخواهد برای عبور افراد از عرض خیابان ترمز کند،‌ علاوه بر اینکه موجب بروز ترافیک می‌شود، ممکن است تصادفاتی روی دهد.

تجهیز 10 پل عابر پیاده قم به آسانسور و پله‌برقی تا پایان سال 95

حسین شعبان‌زاده مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، با بیان اینکه پل‌های عابر پیاده شهر قم توسط کارگروهی که مطالعات ویژه را در مناطق حادثه‌خیز انجام می‌دهد، مکان‌یابی می‌شود، عنوان کرد: تا پایان سال آینده 19 دستگاه پل عابر پیاده به سطح شهر قم اضافه می‌شود و تمام آنها بر اساس اولویت در مناطق پرتردد و حادثه‌خیز برای شهروندان نصب خواهد شد.

وی تصریح کرد: 10 پل عابر پیاده سطح شهر قم تا پایان سال 95 به پله‌برقی یا آسانسور تجهیز می‌شود.

خودروهایی که وارد تقاطع جمهوری - عطاران قم می‌شوند، از مسیرهای خیابان جوادالائمه، بلوار امین، عطاران، 45 متری صدوق، خیابان شهید فاطمی و بخش انتهایی بلوار جمهوری هستند، بنابراین وجود پل عابر پیاده در این تقاطع از ضروریات برای شهروندان قمی محسوب می‌شود.

با توجه به آمار تصادفاتی که جان عابران پیاده در اثر عبور از خیابان به خطر می‌افتد، جا دارد، مسئولان استان قم اهتمام بیشتری داشته و در جانمایی و نصب پل‌های عابر پیاده تلاش کنند و در مواقع این چنینی که مردم از نصب و جانمایی پل‌ها راضی هستند و برای تردد از پل‌های عابر پیاده استفاده می‌کنند زمینه بهره‌مندی آنها را مهیا کنند.

مشخص نیست چه تصمیمی برای پل عابر پیاده بلوار جمهوری اتخاذ شده ولی برداشتن پله‌های این پل چندان خوشایند نیست و بهتر است مسئولان شهرداری قم، با تامل بیشتر به تصمیم‌گیری بپردازند تا با کسب رضایت مردم خدمات کیفی‌تری را ارائه دهند.

بر اساس تصمیماتی که کمیته حمل‌ونقل و ترافیک اتخاذ می‌کند، نصب پل‌های عابر پیاده صورت می‌گیرد و اصلی‌ترین هدف آن تامین آرامش و امنیت تردد عابرین پیاده است؛ بنابراین مسئولان شهر قم باید در نظر داشته باشند که با توجه به اینکه شهروندان از نصب پل عابر پیاده در این نقطه شهر رضایت دارند و از سوی دیگر نصب این پل‌ها هزینه زیادی به همراه دارد، نباید آنها را نیمه‌کاره رها کنند یا تغییری در تصمیم‌شان داشته باشند.

هر چند طی روزهای اخیر مشاهده اسکلت پل عابر پیاده در عرض بلوار جمهوری روزنه امیدی برای عابران این بلوار بود ولی با جمع‌آوری پله‌های این پل، تنها امید عابران نقش بر آب شد و همچنان مشکلات عبوری برای آنها مانند عریض بودن بلوار جمهوری، تردد فراوان وسائل نقلیه و سرعت خودنمایی می‌کند.

جا دارد تمهیداتی مانند پل عابر پیاده که اکنون مقدمات آن فراهم شده، راه‌اندازی آن سرعت بیشتری بگیرد تا رانندگان و عابران این منطقه دچار مشکل نشوند.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار