کد خبر: ۲۰۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴ 26 March 2016

به گزارش تابناک یزد،شهرستان اشکذر که به عنوان قطب پرورش اسب اصیل غرب در استان و کشور شناخته می‎‎شود، جاذبه‎‎های تاریخی متعدد و منحصر بفردی هم چون مجموعه‎‎ی حجّت‎‎آباد وزیر، مجموعه‎ی سلطان بندرآباد و آب‎‎انبار هفت بادگیری عصرآباد و حسین ‏‏آباد را نیز در خود جای داده است و هر ساله میزبان گردشگران زیادی است.

مرکز این شهرستان، «اشکذر» است و دارای دو بخش مرکزی و خضرآباد و سه دهستان به نام‎‎های رستاق، کذاب و ندوشن است. وسعت این شهرستان 5486 کیلومتر مربع است و در شمال غربی استان واقع شده است.

درباره قدمت تاریخی این شهرستان همین بس که وجه تسمیه آن را به «اشک بن زال» از ملوک الطوایف زمان اشکانیان رسانده‎‎اند.

از مهمترین آثار تاریخی که در این شهرستان قرار دارد می‎‎توان به موارد زیر اشاره کرد؛

مجموعه‎ی سلطان بندرآباد:

این مجموعه متعلّق به قرن هفتم هجری قمری است و شامل خانقاه، مسجد جامع، حسینیّه، آب‎انبار، برج حفاظتی و مقبره است که در حصار و بارو محفوظ شده است.

این مجموعه مدفن عدّه‎‎ای از مشایخ سلسله‎‎ی «دادایی» است. در مسجد این مجموعه، منبری از کاشی معرّق با نق‎‎شهای گره، اسلیمی و خط ثلث وجود دارد که از نظر هنری، شبیه آن را در هیچ جای استان نمی‎‎توان دید.

این مجموعه که به مرور زمان، در زیر ریگ‎‎های روان کویری مدفون شده بود چندین سال پیش از زیر خاک بیرون آورده شد.

آب‎‎انبار هفت بادگیری عصرآباد و حسین‌‏‏آباد:

این دو آب‎‎انبار از نظر تعداد بادگیر در بین آب‎‎انبارهای کشور در رتبه‎‎ی اول قرار دارند و تنها آب‎‎انبارهای هفت بادگیری هستند که دارای دو مخزن هستند. ارتفاع بادگیرها حدود شش متر است و دارای چهار منفذ در هر ضلع هستند.

بادگیرها به شکل زیبایی بنا شده و قسمت فوقانی آنها با آجرهای شرفی و تزیینات دندانه موشی مزیّن شده است.

آب‎‎انبار عصرآباد متعلّق به دوره‎‎ی قاجار و دارای یک ورودی بوده که بر‌خلاف سایر آب‎‎انبارهای منطقه در جهت قبله نبوده و مخصوص زرتشتیان است اما آب انبار حسین‎‎آباد متعلّق به دوره‎‎ی پهلوی بازمی‎‎گردد و دارای دو ورودی بوده که یکی متعلّق به مسلمانان و دیگری متعلّق به زرتشتیان بوده است.

مجموعه‎‎ی حجّت‎‎آباد وزیر:

این مجموعه شامل باغ، عمارت، حمّام، آب‎‎انبار، ساباط و کاروانسراست و بانی آن «میرزامحمّد مستوفی» است که حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدّین‎‎شاه بوده است.

این مجموعه در مسیر قنات حجّت‎‎آباد قرار داشته که آب آن به حوض عمارت ختم می‎‎شده است و از آن برای آبیاری باغ استفاده می‎‎کرده‌اند.

عمارت این مجموعه با مساحت 1400 مترمربع در سه طبقه ساخته شده که حدود 130 سال قدمت دارد. حمّام این مجموعه نیز دارای دو صحن هشت‌ضلعی با ترکیب آجرنماها در رنگ‎‎های سبز، کرم و قرمز با طرح‎‎های حصیری و خفته‎‎ی راسته است.

مجموعه پرورش اسب(اسب سواری):

با توجه به ظرفیت بالای استان یزد در پرورش اسب اصیل ایرانی و وجود باشگاه‎‎های متعدد اسب سواری با رتبه ممتاز کشوری و علاقه‎‎مندی سرمایه‌گذاران جهت معرفی این توانمندی استان از طریق بازاریابی گردشگری آن را به شاخه نوین گردشگری اسب در راستای متنوع سازی انواع گردشگری سوق داده است.

از مناطق نمونه گردشگری اسب می توان به رضوانشهر، اشکذر، تفت و غیره دراستان یزد اشاره کرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار