گفتگو با یک بانوی جهانگرد
من آدم ماجراجویی هستم و به همین دلیل بود که با فتح همه قله‎های مرتفع ایران تصمیم گرفتم به یک کار ماجراجویانه دست بزنم/ وقتی می‎فهمیدند ایرانی هستم، متوجه تغییر نگاه و کلام آنان ‎می‎شدم
کد خبر: ۲۰۳۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸ 29 March 2016
به گزارش تابناک مازندران، رویا لقمانیان بانوی جهانگرد 54 ساله کرجی که سابقه سفر به 3 قاره جهان با دوچرخه و بدون همسفر را دارد برای شرکت در جشنواره اقوام ایرانی در ساری با پای پیاده از منزل خود تا شهر ساری را طی کرد و با حضور در ستاد اجرایی خدمات سفر به برخی سوالات تابناک پاسخ داد که مشروح این گفتگو در ادامه می‎آید:

تابناک: خودتان را برای مخاطبان بیشتر معرفی کنید، منظورم زوایایی از زندگی شخصی یک زن جهانگرد است که تابحال کمتر گفته‎اید؟
من رویا لقمانیان، اهل کرج در استان البرز هستم و 3 فرزند شامل دو دختر و یک پسر دارم که اهل ورزش هستند. بیش از 20 سال است که به ورزش‎های کوهنوردی، پیاده‎روی و دوچرخه‎سواری مشغولم و در سابقه 15 ساله کوهنوردی خود، همه قله‎های ایران را صعود کرده‎ام.

تابناک: از چه زمانی به ورزش پیاده‎روی و جهانگردی با پای پیاده روی آوردید و نخستین مرتبه‎ای که دل به جاده سپردید چه زمانی بود؟
همانطوری که گفتم پیش از اینکه یک جهانگرد یا ایرانگرد باشم، یک کوهنورد بودم و سابقه این رشته ورزشی در من بیشتر است، همین اعتماد ناشی از فتح قلل مرتفع ایران و قله آرارات ترکیه موجب شد تا به این فکر بیفتم می‎توانم فاصله بین شهرها و مناطق مختلف را با پای پیاده طی کنم زیرا توان بدنی لازم را از کوهنوردی به دست آورده بودم.

تابناک: پس انگیزه اصلی شما در طی مسافت‎های چندهزار کیلومتری منتج از استقامت در ورزش کوهنوردی بود؟
البته همه قضیه این نیست، من آدم ماجراجویی هستم و به همین دلیل بود که با فتح همه قله‎های مرتفع ایران تصمیم گرفتم به یک کار ماجراجویانه، کنجکاوانه و در حقیقت کاری که آرزوی من بود و برای آن برنامه ریزی کرده بودم، دست بزنم، اینجا بود که با خود گفتم اگر توان 12 ساعت کوهپیمایی مستمر در ارتفاعات و شرایط بد آب و هوایی را دارم پس می‏توانم مسیر هموار چند هفته‎ای بین دو منطقه را هم با پای پیاده یا دوچرخه طی کنم.


دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: اولین مرتبه ای که دل به جاده سپردید از کجا شروع و چه مسافتی را طی کردید؟
اولین بار فاصله 30 کیلومتری کرج تا تهران را پیاده رفتم و بعد از آن به مناسبت‎های مختلف مانند رحلت حضرت امام(ره) فاصله منزل خود در کرج تا مرقد امام را پیاده رفتم. قبلا هم گفته بودم یکی از امن ترین سفرهایی که داشتم سفر به سیستان و بلوچستان بود.

تابناک: پس از آن به چه جاهایی رفتید؟
در این‎ مدت تقریبا به تمامی نقاط کشور با پای پیاده یا دوچرخه سفر کرده‎ام و اغلب با پیام دوستی و برادری بین ملل جهان و اقوام ایرانی، گرامیداشت مناسبت‎های ملی و مذهبی و پیام حفظ محیط زیست به کشورهای اروپایی، شرق آسیا و جاده ابریشم، افریقا و کشورهای همسایه از جمله ترکیه و کشورهای خلیج فارس سفر کرده‎ام.



دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: در سفرهای داخل کشور و بین استان‎هایی که سفر کرده‎اید در کدام استان استقبال بهتری انجام شد، منظورم این است که شرایط بهتر بود یا مردم خونگرم‎تری داشت؟
در این مورد واقعا نمی‎توانم از یک استان یا یک قوم ایرانی نام ببرم، همه استان‎هایی به آنها سفر کردم مناطقی زیبا، با مردمانی فرهیخته و خونگرم داشت که از این لحاظ تفاوتی در بین اقوام ایرانی ندیدم.

تابناک: در سفرهایی که به خارج از کشور رفتید مشکلی نداشتید؟
باید بگویم خیر،  البته سفر بدون مشکل نیست و قطعا در هر سفر ده‎ها و یا صدها موضوع کوچک و بزرگ پیش می‎آید که باید با آن مواجه شد اما در مجموع سعی می کنم با برنامه کامل سفر کنم و مشکلات را به حداقل برسانم.

تابناک: هزینه سفرها را چگونه تامین می‎کنید؟
زیاد نگران این موضوع نیستم، برای سفر به چیزهای مهمتری توجه دارم و این مساله زیاد هزینه‎‎ای برایم ندارد، البته به دنبال اسپانسر هستم تا شرایط بهتری را برای خود رقم بزنم.


دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: شما گفتید که بیش از 20 سال از فعالیت ورزشی‎تان می‌گذرد و در این مدت قاعدتا روزهای زیادی را در کنار خانواده نیستید، این مساله مشکلی را در خانواده بوجود نیاورده است؟ به طور ویژه نظر همسر شما در این مورد چیست؟

(با کمی فکر کردن) ما با هم ازدواج کردیم تا بال پرواز یکدیگر باشیم نه اینکه بندی برای پاهای یکدیگر!
این قرار ازدواج ما بود و همچنان به یکدیگر برای رسیدن به اهداف و آرزوها کمک می‎کنیم، فرزندانم هم با این مساله مشکلی ندارند، آنها نگران امنیت مسافرت‎های خارجی و داخلی من نیستند و البته اهل ورزش هستند. دختر کوچکم که دانشجو هست در برخی سفرهای پیاده همراه من است و در آخرین سفرم به مازندران و گلستان (جزیره آشوراده) همپای من آمد.


دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: در سفرهای خارجی مشکلی از نظر امنیت سفر یا برقراری دیالوگ برای انجام امور مسافرت نداشتید؟
من مدام در حال تمرین زبان انگلیسی هستم، چون به این مهارت نیاز دارم، در کشورهای اروپایی مشکل زبان ندارم اما در برخی از کشورها مانند افریقا یا کشورهای آسیایی زبان انگلیسی رایج نیست و با ایما و اشاره مفهوم خود را منتقل می‎کنم در یکی از سفرهای خود به شرق آسیا نیز با وجود اینکه زبان انگلیسی در آن کشور رایج نبود، با ترفندهایی از انتقال پیام که در این سالها آموخته بودم توانستم مفهوم خود را به آنان برسانم که همین مساله موجب رضایت آنان شد، طوری که مرا به رایگان برای بازدید از تمامی مناطق دیدنی باستانی آن منطقه از جمله معابد بودا بردند در حالی ‎که همه جهانگردان برای دیدن این مناطق ورودی‎های قابل توجه پرداخت می‎کردند.
در موارد امنیتی هم مشکل خاصی نداشتم، بسیاری از گردشگران مورد سرقت اموال مانند دزدیده شدن دورین عکاسی قرار گرفته‎اند اما من این مشکل را نداشته‎ام.



دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: برای دریافت ویزای کشورهای مختلف با مانعی مواجه نشدید؟
از هر کشوری که تشکیلات دیپلماتیک در کشور ما داشته باشد ویزای خود را در ایران دریافت می‎کنم و در غیر این صورت در زمان ورود به آن کشور در مرز ویزا می‎گیرم.

تابناک: آیا تابحال کشوری در هنگام ورود از ورود شما ممانعت کرده است؟
بله چند مورد وجود داشته است، مثلا کشور افریقایی کامبوج! با وجود معطلی من در مرز، این کشور اعلام کرد به اتباع ایران و چند کشور دیگر مانند سودان و ... ویزای ورود به خاک خود را نمی‎دهد.

تابناک: فکر می‎کنید چه چیزی باعث شد تا این تصمیم را بگیرند؟
من یک آدم سیاسی نیستم اما فکر میکنم موضوعات سیاسی موجب این تصمیم شد و برخی حرف‎هایی که در مورد ایران زده می‎شود در این مسائل تاثیرگذار باشد، البته من در هر فرصتی که در بین مردم دیگر کشورها می‎یافتم تلاش کردم سفیر فرهنگی خوبی از تمدن، صلح‎طلبی و فرهنگ مردم کشورم باشم.

تابناک: در این مسافرت‎ها آیا متوجه نگاه‎های سیاسی یا سوالات تحت تاثیر جو رسانه‎ای مخالف ایران در سطح بین‎الملل شدید؟
تا حدودی بله، به ویژه در کشورهای اروپایی، البته تا پیش از اینکه با آنها ارتباط کلامی برقرار کنم اغلب آنها متوجه خارجی بودن من نمی‎شدند یعنی فکر می‎کردند هموطن آنان هستم، اما وقتی می‎فهمیدند ایرانی هستم، گاهی اوقات و صحیح‎تر بگویم در بیشتر موارد متوجه تغییر نگاه و کلام آنان ‎می‎شدم.
این‎مساله بیشتر در مورد جوانان بیشتر بود اما افرادی که سابقه یکبار حضور در ایران و شناخت فرهنگ ایرانی را داشتند تحت تاثیر این تبلیغات قرار نگرفته بودند و نگاه بسیار مثبتی در مورد ایران داشتند.
در برخی کشورها شرایط افکار عمومی نسبتا بهتر بود و به عنوان نمونه‎ای از این ملل می‎توانم از مردم آلمان نام ببرم.


دولت کامبوج به خاطر ایرانی بودنم ویزا نداد/ در دولت روحانی نگاه‎های خارجی به ایران کمی تغییر کرد


تابناک: آیا با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت روحانی تغییری در سطح نگاه مردم آن کشورها به ایران پدید آمده است؟
بله، من در سفرهای خود سعی می‎کردم که با توده مردم نیز ارتباط برقرار کنم و همین مساله به دریافت بهتری از شرایط فکری آنان در حد آن زمان اندک کمک می‎کرد، این مساله تا حدی احساس می‎شود، من 75 روز پیش در آخرین سفر خارجی خود با دوچرخه به مسافرت در کشورهای اروپایی پرداختم و پیام صلح و انسان‏دوستی مردم ایران را به مردم کشورها و شهرهای مسیر خود رساندم.

تابناک: چه نگاهی در آنها وجود داشت که برای شما جالب بود؟
مثلا اغلب از من می‎پرسیدند که آیا واقعا حجاب در کشور ایران اجباری است و یا سوالاتی در مورد میزان آزادی در ایران و من توضیح می‎دادم که مواردی که در مورد ایران گفته می‎شود صحیح یا دقیق نیست...

تابناک: در سفرهای خارجی و داخلی چگونه هماهنگی لازم را برای استراحت در مقاصد بین راهی یا رفع نیازهای ضروری سفر ایجاد می‎کردید؟
من در ابتدای سفرهای داخلی با سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری هماهنگی لازم را ایجاد می‎‎کنم که همکاری بسیار مناسبی با من دارند و با پیگیری‎های بعدی من یا مسئولان سازمان، کارها پیش می‎رود، در این مورد نگران نیستم.
در سفرهای خارجی نیز با هماهنگی میراث فرهنگی با وزارت امور خارجه مقدمات بین‎المللی مانند دریافت ویزا فراهم می‎شود.

تابناک: آیا برای انتقال تجربیات خود در این سفرها برنامه ای دارید؟
حاصل سفرهای خود را تا امروز در قالب دو سفرنامه مجزا نوشته‎ام و قصد دارم این کار را ادامه دهم.

تابناک: به عنوان آ؛خرین پرسش؛ استان مازندران و شهر  ساری را در نوروز امسال چگونه دیده اید؟
من از دیروز وارد ساری شدم اما هنوز فرصتی برای دیدن این شهر نیافته‎ام، در مسیر هم اگرچه برخی موضوعات را از چالوس تا ساری دیدم اما فرصت برای دیدار از این شهرها را تقریبا نداشتم چون باید به مسیر خود ادامه می‎دادم، البته مازندران همیشه زیباست هرچند گفته شده برنامه‎های جالبی در شهر ساری به اجرا در آمده است که باز هم می‎گویم من هنوز ندیده‎ام و با وجود اینکه با برخی از آثار ارزشمند مازندران و ساری آشنایی قدیمی دارم با این وجود سعی می‎کنم در مدت حضورم در این شهر به بازدید از این شهر بپردازم.

انتهای پیام/
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار