کد خبر: ۲۰۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۳ 05 April 2016
تجارت نیوز: خشکشویی کسب و کاری است که درآمد مطلوبی دارد و ریسک چندانی هم ندارد. با سرمایه ۷۰ میلیون تومانی قابل راه اندازی است و حداقل ۱۷۰ میلیون تومان درآمد سالانه دارد.
امروزه خدمات خشکشویی جزء نیازهای ضروری هر خانواده به حساب می‌آید. با توجه به افزایش مشغله مردم، کمبود وقت آنها و همچنین افزایش عمر برخی لباس‌ها و منسوجات در صورت استفاده از خدمات خشکشویی، نیاز به این شغل در جامعه وجود دارد. در برخی از کشورهای پیشرفته این شغل بسیار رشد کرده و از انواع ماشین‌ها و تجهیزات اتوماتیک و پیشرفته در آن استفاده می‌شود. هچنین مسائلی مانند بیمه لباس‌ها بسیار مهم بوده و در آنجا پیاده شده است. متخصصان خشکشویی بوسیله انواع مواد شوینده، مواد شیمیایی و ماشین‌ها و تجهیزات مربوطه به تمیز کردن لباس‌ها، پرده‌ها و سایر منسوجات و اتوکشی آنها می‌پردازند. خشکشویی‌ها لباس‌ها و پارچه‌هایی که باید شستشو شوند را از لحاظ رنگ و جنس تفکیک می‌کنند. لباس‌های رنگ روشن و لباس‌های تیره بطور جداگانه شستشو می‌شوند. لباس‌ها به دو صورت خشکشویی و آب‌شویی شستشو می‌شوند: لباس‌هایی که به موادِ روغنی و … آغشته شده‌اند و آن‌هایی که در شستشو با آب خراب می‌شوند، بطور جداگانه و با موادی از قبیل پرکلرواتیلن شستشو می‌شوند که به این روش خشکشویی می‌گویند. در روش آب‌شویی لباس‌ها با آب و تاید در ماشین لباس‌شویی شستشو می‌شوند که بسته به نوعِ ماشین، ممکن است نیاز به پهن کردن و خشک‌شدنِ کاملِ لباس باشد و یا نیاز به این کار نباشد.
به گزارش اقتصاد آنلاین،خشکشو باید فرد دقیق و منظمی بوده و برخورد مناسبی با مشتریان داشته باشد. امانت‌دار بودن و تحویل به موقع و بی‌نقص سفارشات به مشتریان از ویژگی‌های مهم این کار می‌باشد. چون در این کار با انواع مواد شیمیایی و شوینده سر و کار دارید، احتمال ابتلا به آلرژی، مشکلات تنفسی و حساسیت‌های پوستی برای خشکشوها وجود دارد. بنابراین تا حد امکان باید نکات ایمنی و بهداشتی را رعایت کنند.
ساعت کاری خشک شو معمولا به صورت تمام وقت است. اگر به طور مستقل کار کند، تعیین زمان کاری بر عهده خود او می‌باشد. در برخی زمان‌ها مانند قبل از عید نوروز به دلیل حجم کار زیاد، باید تا دیر وقت و حتی در روز‌های تعطیل هم کار کنند. خشکشوهایی که در کارخانه‌ها یا بیمارستان‌ها، هتل‌ها و… مشغولند، گاهی به صورت شیفتی کار می‌کنند.
وظایف متخصص خشکشویی
    گرفتن لباس‌ها، پرده‌ها و… از مشتریان و دادن قبض تحویل به آن‌ها
    بررسی دستورات شستشوی روی لباس‌ها، پرده‌ها و… و تشخیص نوع رنگ و پارچه برای جلوگیری از خرابی آنها پس از شستشو
    زدن کد شناسایی روی لباس‌ها، پرده‌ها و…
    لکه‌گیری و ضدعفونی لباس‌ها، پرده‌ها و… قبل از شستشو
    قرار دادن لباس‌ها، پرده‌ها و… در ماشین های لباسشویی و خشکشویی
    تنظیم برنامه شستشوی ماشین‌های رختشویی مناسب با نوع و میزان کثیفی پارچه‌ها
    بررسی، اتو زدن، تا کردن و یا آویزان کردن لباس‌ها، پرده‌ها و… پس از پایان شستشو
    تحویل سفارشات به مشتریان و گرفتن هزینه آن‌ها
مهارت و دانش مورد نیاز خشکشویی
از انجایی که تخصص در این کار دانشگاه ندارد، برای ورود به این کار و یادگیری کامل آن، باید نزد یک استادکار ماهر مدتی شاگردی کرد تا همه فنون و روش‌های آن آموزش داده شود.
    توجه به جزئیات
    داشتن دقت به خصوص در کد‌گذاری و بررسی ویژگی‌های لباس‌ها
    مهارت‌های ارتباطی مناسب
    توانایی کار با انواع ماشین های لباسشویی، خشکشویی و اتوکشی
    توانایی مدیریت کسب و کار (اگر به طور مستقل کار می‌کنید)
    رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی
بازارکار و آینده شغلی خشکشویی
خشکشو می‌تواند در کارخانجات تولید لباس یا بیمارستان‌ها، هتل‌ها و … در بخش خشکشویی مشغول به کار شود. با کسب تجربه بیشتر می‌تواند به پست‌های نظارتی و مدیریتی این بخش دست یابد.
افرادی که تجربه و سرمایه اولیه لازم را دارند می توانند به صورت مستقل کار کرده و کسب و کار خود را راه‌اندازی کنند. در صورت موفق بودن می‌توانند تعداد مراکز خشکشویی خود را افزایش داده و به صورت زنجیره‌ای کار کنند.
یکی از مشکلات اصلی که امروزه در کشور برای این شغل وجود دارد، به صرفه نبودن آن با قیمت های موجود، با توجه به فرسودگی دستگاه ها و گرانی انواع مواد شوینده می‌باشد. تا جایی که بسیاری از خشکشویی‌ها برای کاهش هزینه‌ها به جای استفاده از مواد اصلی پرکلراتیلن از مواد مشابه و آب‌شویی استفاده می‌کنند و یا تعدادی از خشکشویی‌ها به دلیل عدم پوشش هزینه‌ها تعطیل شده‌اند. این مشکل با توجه و حمایت ویژه مسئولان در اموری مانند تسهیل واردات دستگاه‌های جدید با قیمت ارزانتر و تعیین قیمت مناسب برای خدمات خشکویی قابل رفع است.
شخصیت های مناسب این شغل
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی‌های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم‌ترین این عوامل ویژگی‌های شخصیتی می‌باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.
سرمایه مورد نیاز
مطابق محاسبات دریک آنلاین، تهیه لوازم مورد نیاز راه اندازی خشکشویی و محلی برای احداث آن سرمایه نسبتا زیادی نیاز دارد اما می‌توان مغازه‌ای را اجاره کرد که به جای پرداخت پول بیشتر اجاره داد و وسایل مورد نیاز خشک‌شویی را نیز قسطی یا با چک خریداری کرد.
برای راه اندازی یک خشکشویی مکانیزه و مجهز که مصرف انرژی کمتری نیاز داشته باشد تا از هزینه‌های آب و برق و گاز بکاهد به غیر از لوازم اولیه مانند چوب لباس، کاور، پودر ماشین لباسشویی، مایعات شوینده و … که هر روز با برندهای جدید و باکارایی جدید وارد بازار می شوند، حداقل به یک ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک صنعتی که دارای شوینده و خشک‌کننده با سیستم گرمایشی برقی و بخاری است نیاز است به همراه یک خشک‌کننده حرفه ای صنعتی که عملکرد سریع در خشک کردن البسه داشته باشد و دارای پردازنده، کنترل دما و ابزار محافظت کننده از لباس در دماهای بالا باشد تا آسیب های احتمالی و مصرف انرژی را به نصف برساند.
البته در خشکشویی‌های حرفه‌ای ماشین لباسشویی و خشکشویی ضد غبار و میکروب نیز وجود دارد که برای گرفتن پروژه‌های بیمارستانی استفاده می شود.
برای تهیه ماشین لباس شویی و خشک کننده معمولی با برند متوسط تقریبا ۱۵ تا ۲۵ میلیون سرمایه احتیاج است و برای تهیه لوازم جانبی نیز باید حداقل ۵ میلیون هزینه کنید.
البته نباید فراموش کرد که محلی برای خشکشویی نیز باید اجاره شود که در مکان مناسبی قرار داشته باشد. اگر محل مورد نظر را از خودتان دارید در راه‌اندازی این شغل تردید به خود راه ندهید اگر نه باید برای اجاره مغازه نیز تا ۴۰ میلیون پیش پرداخت و ماهیانه ۲-۴ میلیون تومان در ماه برای یک مغازه ۲۵ متری هزینه کنید. برای دکوراسیون و تزئینات داخل مغازه و کولر گازی و هواکش مطلوب نیز بین پنج تا هفت میلیون تومان سرمایه نیاز است.
مجوزها
مرحله بعد گرفتن پروانه کسب و مجوزهای قانونی است که کار زیاد مشکلی نیست و در عرض چند هفته می‌توان این مرحله را طی کرد.
درآمدها و هزینه های خشکشویی
هزینه انرژی هم حداقل ماهیانه یک میلیون تومان می‌شود که به آن حقوق حداقل یک کارگر با حقوق حداقل یک میلیون و در ماه را باید اضافه کرد. هزینه مواد شوینده برای ارائه خدمات روزانه ۱۵٫۰۰۰ تومان به طور میانگین که در سال ۵٫۵ میلیون تومان می شود.
بر اساس محاسبات انجام شده، فرض کنید یک مغازه خشکشویی ۲۰ کت و شلوار و ۶ عدد پرده یا پتو در روز شست و شو کند و قیمت میانگین برای شستشوی کت و شلوار هر دست ۲۰٫۰۰۰ تومان و برای هر متر مربع از پتو و پرده ۸۰۰ تومان که به طور میانگین اگر ۸۰ متر مربع هم برای آن فرض شود ۶۴٫۰۰۰ تومان باشد. بنابراین درآمد روزانه آن ۴۶۴٫۰۰۰ هزار تومان می‌شود و اگر ۳۶۵ روز سال را کار کند درآمد سالیانه این واحد ۱۶۹ میلیون تومان می‌شود، حال باید هزینه‌ها را از این مبلغ کم کنیم.
هزینه مواد اولیه در ماه ۴۵۰ هزار تومان و در سال ۵٫۵ میلیون تومان، هزینه نیروی انسانی (۱ نفر) در ماه حداقل یک میلیون تومان و در سال ۱۲ میلیون تومان، هزینه انرژی در ماه یک میلیون تومان و در سال ۱۲ میلیون تومان، اجاره بها مغازه به طور میانگین چهار میلیون تومان در ماه و در سال ۴۸ میلیون تومان، حقوق مدیریت دو میلیون تومان در ماه و ۲۴ میلیون تومان در سال در نظر گرفته شده است.
بنابراین کل هزینه سالانه برابر ۱۰۲ میلیون تومان می‌باشد. پس سود خالص این خشکشویی ۶۷ میلیون تومان در سال خواهد بود و با توجه به سرمایه‌گذاری اولیه به مبلغ هفتاد میلیون تومان در مدت قریب به یک سال و یک ماه این میزان سرمایه‌گذاری باز خواهد گشت.
پیشنهاد کسب و کار
با توجه به تحلیل مختصری که انجام شد، این کسب و کار می تواند سودآوری مطلوبی داشته باشد اما لازمه آن این است که افرادی که در این فعالیت سرمایه گذاری می‌کنند دارای تلاش مستمر، پشتکار و مدیریت قوی باشند. البته جهت راه‌اندازی یک خشکشویی جدید در منطقه جدید بهتر است بررسی دقیق‌تری در آن مکان انجام شود.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
محمد مهدي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
نه عزيز محاسبات اشتباهه ايام عيد شايد كمي درامد داشته باشه كه اون هم بايد جبران خسارت ماههاي ديگه رو بكنن كه درامدي ندارن زياد خبري نيست شايد به جز كرايه و هزينه ها ماهي 500 تومني براشون بمونه
یعقوب موسی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
من خودم خشکشویی دارم در شهرستان میفهمم خیلی هم خوبه درآمد خوبی هم داره ناشکری نکنید
یعقوب موسی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
من خودم خشکشویی دارم در شهرستان میفهمم خیلی هم خوبه درآمد خوبی هم داره ناشکری نکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار