یکی از ابزارهای مهم در بهبود تردد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ، وجود تقاطع های غیرهم سطح است و در این راستا شهرداری اهواز در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، جهت رفع مشکلات و گره های ترافیکی شهر اهواز به این موضوع مهم در سیاست گذاری ها توجه ویژه ای داشته است.
کد خبر: ۲۰۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۱ 05 April 2016
در پروژه تقاطع غیرهمسطح جوادالائمه 132 شمع به قطر یک متر و طول 5500 متر با 30 هزار متر مکعب حجم بتن ریزی، 35هزار مترمربع قالب بندی ، 4000 تن آرماتورگذاری و 5000 متر شمع گذاری صورت گرفته است. طول پل جواد الائمه 1050 متر بوده که شامل پل اصلی به طول 630 متر در 6 خط به عرض 60/22 متر و پل فرعی ( رمپ) به طول 420 متر در دوخط به عرض 20/7 متر است.

در این پروژه یک رمپ فرعی نیز پیشبینی شده که محور بلوار جمهوری اسلامی را به بلوار دانش در فاز دو پاداد شهر متصل میکند. بر اساس برنامهریزی انجام شده، رمپ فرعی پل نیز حداکثر در شش ماه آینده تکمیل شده و به زیر ترافیک می رود.

زمان بندی ابلاغ شده به پیمانکار برای اتمام این پروژه 15 ماهه در نظر گرفته شده است. پل اصلی این پروژه در مجموع به طول 708 متر به سمت پل شهید هاشمی و یک پل فرعی به طول 270 متر در مسیر بلوار جمهوری و دانش خواهد بود.

با اشاره به اهمیت تقاطع های غیرهمسطح در روان تر شدن ترافیک شهری باید گفت: یکی از ابزارهای مهم در بهبود تردد وسایل نقلیه در شهرهای بزرگ، وجود تقاطع های غیرهم سطح است و در این راستا شهرداری اهواز در دوره چهارم شورای اسلامی شهر، جهت رفع مشکلات و گره های ترافیکی شهر اهواز به این موضوع مهم در سیاست گذاری ها توجه ویژه ای داشته است.احداث تقاطع غیر همسطح که از برخورد حرکتهای متقاطع و متلاقی جلوگیری می کند، نقش ویژه ای در کاهش بار ترافیکی شهر ایفا خواهد کرد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری اهواز می گوید: تقاطع غیرهمسطح جوادالائمه(ع) در رینگ اصلی ترافیک شهر اهواز و تسهیل کننده تردد غرب به شرق در منطقه پادادشهر در ماههای اخیر به صورت شبان هروزی در حال اجرا است و در حال حاضر پل اصلی آن بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این پروژه محور جمهوری اسلامی را در محل تقاطع با خیابان جوادالائمه بدون چراغ قرمز و توقف به بلوار شهید هاشمی و مسیر جاده ماهشهر متصل میکند.

وی در خصوص تکمیل مراحل این پروژه افزود: در این تقاطع غیرهمسطح در حال حاضر آخرین دهانه های پل اصلی در مرحله بتن ریزی قرار دارد و رمپ های شرقی و غربی پل نیز در حال تکمیل هستند و پیش بینی می شود با احداث گاردریلها و روشنایی پل و انجام مراحل نهایی تا یک ماه آینده براساس برنامه زمان بندی پل اصلی آماده افتتاح شود.

مرحله پایانی بتن ریزی عرشه پل تقاطع جوادالائمه انجام و پروژه وارد فاز نهایی برای تکمیل و آماده برای افتتاح می باشد و این یعنی قفل اول در مسیر رینگشرق به غرب ترافیک اهواز گشوده شد و با تکمیل پروژه زیرگذر شریعتی و تقاطع و پل ولایت قفل های بعدی با یک اقدام جهادی از مسیر توسعه و پیشرفت اهواز برداشته می شود.

عمر کوتاه مدیران شهری و مشکلات دردناک اعتباری و عدم سرمایه گذاری بخش خصوصی از دلایل دیگر بی رغبتی نهاد شهرداری برای امتناع ورود به مسیر پروژه های با عمر متوسط دو یا چند ساله بوده است. به همین خاطر، بلندپروازی شهرداران گذشته در خوش بینانه ترین حالت در هر دوره خدمت میل به اجرای یک پروژه متوسط بوده است و این سرعت کٌند فعالیت عمرانی نه تنها جوابگوی نیازهای روبه رشد جامعه شهری نبود بلکه بر فاصله رفاه و توسعه متوازن بین اهواز و سایر کلانشهرها می افزود. این فاصله اما در دو سال گذشته به نحو محسوسی با آغاز و اجرای پروژه های بزرگ شهری دست کم به لحاظ ذهنی کاهش یافته و این امید را بوجود آورده که در صورت ادامه این روند در یک بازه زمانی میان مدت شهر اهواز در معرض یک زایش عمیق عمرانی قرار گرفته و انگیزه و بستر لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در افقی نزدیک مهیا شود.

مدیریت شهری اهواز با برخورداری از شجاعت و اعتماد به نفس، آغاز اجرای روگذر جواد الائمه، آغاز عملیات اجرایی زیرگذر شریعتی، احیاء و دوباره شروع عملیات اجرایی تقاطع ولایت و شکافت کوه گلف که به سبب جغرافیای نظامی پروژه یک فعالیت عمرانی خاص و پیچیده است و استارت تقاطع چند وجهی چهارشیر از این جمله بود، شهردار اما این میزان پروژه عمرانی بزرگ را برای شهر عقب نگه داشته شده اهواز کافی نمی دانست از همین رو در انتهای بهمن ماه 94 بود که مجوز استارت شش زیرگذر و روگذر دیگر را از شورای چهارم گرفت تا سلسله فعالیت های عمران شهری و پروژه های بزرگ، محدود به یک یا چند منطقه خاص نباشد.

حالا می توان گفت اهواز کارگاهی بزرگ برای اجرای پروژه هایی بزرگ برای مردمی بزرگ شده است. پر بی راه نیست که این حجم پروژه در طول دو سال یک گام بلند است اما عقب ماندگی های مزمن در سال های گذشته نیازمند استمرار این گام ها در سال های آینده است و بی تردید هر ناظر منصفی، وضعیت امروز اهواز را مطلوب و قابل قبول نمی داند.

حالا که نهال کاشته شده در دوره شهردار موسوی، بار داده و آرام آرام ظرف یکسال آینده پروژه هایی چون زیرگذر شریعتی، تقاطع و پل ولایت ، روگذر جواد الائمه، هفت سرای محله، جاده های مواصلاتی شمالی جنوبی، پارک های محله ای و ساحلی،تقاطع غیرهم سطح چهارشیر و شش تقاطعی که در سال 95 استارت می خورند ، به بهره برداری می رسند باید به شورایی آفرین گفت که با وجود همه اختلاف های سلیقه ای و دیدگاهی به سیدخلف موسوی اعتماد کرد تا مرد سرد و گرم چشیده ای چون او ، روزهای خوبی برای شهروندان شهری رقم بزند که با محرومیت و تبعیض آشنایی قدیمی دارند اما قدرشناس و وفادارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار