رد لایحه ارزیابی زیست محیطی، اولین رای منفی مجلس نهم به طرح یا لوایح محیط زیستی نبود.
کد خبر: ۲۰۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۸ 06 April 2016
مجله زادبوم در اولین شماره خود به نقد عملکرد مجلس نهم و نمایندگان خوزستان در حوزه محیط زیست پرداخته است. این مجله بصورت هفتگی به صاحب امتیازی و مدیر مسئولی مهدی مکارمی منتشر می شود. در ادامه این مطلب را مرور می کنیم.

مجلس نهم در آخرین ماه فعالیت خود در سال۹۴، با رد لایحه ارزیابی های زیست محیطی، بار دیگر میانه بد خود با محییط زیست را علنی کرد.
در حالی که سازمان حفاظت محیط زیست برای اجبار دستگاههای اجرایی به رعایت ملاحظات زیست محیطی در اجرای پروژه های عمرانی، لایحه ضرورت انجام و تایید ارزیابی های محیط زیستی قبل از اجرای پروژه ها را به مجلس داده بود، نمایندگان مجلس نهم در عین ناباوریِ دوستداران محیط زیست، به این لایحه رای مثبت ندادند تا محیط زیستی ها منتظر آغاز بکار مجلس دهم بمانند تا بلکه آن مجلس روی خوشی به محیط زیست پس از ۴ سال نشان بدهد.

رد لایحه ارزیابی زیست محیطی، اولین رای منفی مجلس نهم به طرح یا لوایح محیط زیستی نبود. در جریان تصویب بودجه سال۹۴ و در اوج ریزگردهای سال گذشته در خوزستان، در حالیکه نوک پیکان انتقاد نمایندگان خوزستان به سمت سازمان حفاظت محیط زیست نشانه رفته بود، مجلس ردیف مربوط به اعتبار محیط زیست را از بودجه حذف کرد که در همان زمان با انتقاد شدید معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست روبرو شد.
یکی دیگر از دسته گل های تعدادی از نمایندگان هم طرح دو فوریتی بود که به باور برخی صاحب نظران، در صورت تصویب باید فاتحه محیط زیست کشور را می خواندیم؛ طرح انحلال سازمان حفاظت محیط زیست در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی! که گفته می شود به امضای حدود۱۳۰نماینده هم رسیده بود. هرچند بدلیل مخالفت ها و اعتراضات فعالان و کارشناسان محیط زیست، این طرح، سرانجامی نیافت.

اگرچه در این مجلس، حفظ منابع آبی کشور هم مورد توجه قرار نگرفت و در کمال تعجب درخواست مجوز عبور جاده از جنگل ارزشمند ابر با ۱۵۰ امضا نیز مطرح شده بود اما عدم بررسی و تصویب ۴ لایحه محیط زیستی دولت تدبیر و امید نشان داد برای توجه جدی به حوزه محیط زیست کشور باید تا پایان مجلس نهم صبر کنیم، همچنانکه لایحه کاهش آلودگی هوا همچنان روی میز نمایندگان مجلس نهم است.

در حالی که همگان می دانند با تصویب لایحه ضرورت انجام ارزیابی های زیست محیطی، عوارض منفی پروژه های عمرانی برای محیط زیست کشور بسیار کاهش خواهد یافت و در حالی که عدم توجه به این موضوع در استان هایی مانند خوزستان، باعث آسیب جدی به تالاب های هورالعظیم و شادگان، رودخانه کارون، فضای سبز و… و درنتیجه افزایش مشکلات ناشی از گرد و خاک شده است، عدم تحرک جدی نمایندگان خوزستان برای تصویب این لایحه(وچه بسا شاید رای منفی عده ای از آنها) با انتقاد فعالان محیط زیستی مواجه خواهد شد. این در حالی است که آنها در این چندسال نطق ها و مصاحبه های متعددی در زمینه مشکلات محیط زیستی خوزستان داشتنه اند، مشکلاتی که نه تنها کمتر نشده بلکه روز به روز بر شمار آنها افزوده می شود.

حالا اما مجلس نهم ماههای پایانی خود را سپری می کند و چشمان دوستداران محیط زیست به نمایندگان آتی دوخته شده است تا بلکه خاطرات تلخ ۴سال گذشته را به فراموشی بسپارند.

مجلس دهم بهار سال آینده فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و تا کنون نزد‌‌یک به نیمی از‌‌ نمایند‌‌گان مجلس د‌‌هم میثاق‌نامه محیط‌زیستی را امضا کرد‌‌ه‌اند‌‌ و این مهم می تواند نویدبخش روزهای خوب محیط زیست در مجلس دهم باشد. اگرچه ضروری به نظر می رسد دوستداران و فعالان محیط زیست نیز می بایست ارتباط مستمر خود با نمایندگان مجلس را حفظ کنند و مطالبات و دیدگاه های خود را در زمینه محیط زیست دنبال کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار