گزارش شیوع یک ویروس در خراسان رضوي
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی گفت: علي‌رغم فعاليت ويروس تب برفكي در استان طي سال جاري، خوشبختانه اين بيماري تحت کنترل است.
کد خبر: ۲۰۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵ 07 April 2016
به گزارش تابناك رضوي ، دكتر مجید روحانی‌نژاد مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اعلام اين خبر اظهار كرد: با تلاش شبانه‌روزی دامپزشکان و کارشناسان این اداره کل و همکاران بخش خصوصی دامپزشکی، تشکل‌ها، اتحادیه‌های دامداران استان و همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌های مرتبط اجرایی مانند جهاد کشاورزی استان، نیروهای انتظامی و حمایت‌های بی‌دریغ استانداری به‌خصوص فرمانداران شهرستان‌ها بیماری مسری و واگیردار تب برفکی دام در خراسان رضوی با کمترین خسارت تحت کنترل می‌باشد.
وي با اشاره به شدت و حدت ويروس عامل بيماري در سال جاري افزود: درحالی‌که کشور و به‌تبع آن استان، با کمبود واکسن روبه‌رو بود، با این حال اقدامات اکیپ‌های خدمات دامپزشکی در تقویت امنیت زیستی و سطح بهداشت دامداری‌های صنعتی و سایر واحدهای اپیدمیولوژیک روستایی و نیز آموزش لازم به دامداران به‌صورت فراگیر، به همراه محدود ساختن تردد و جابجایی دام حساس، از گسترش وقوع کانون‌های بیماری جلوگیری به عمل آورد.
روحانی‌نژاد با تاكيد بر اهمیت خسارات بیماری در گوسفند و بز تصريح كرد: اهمیت کنترل بیماری در دام سبک به لحاظ خسارات سنگینی که این بیماری به گاو و گوساله وارد می‌سازد در ارتباط با عدم سرایت به دام سنگین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. که خوشبختانه همکارانمان در استان در این خصوص با موفقیت عمل نموده‌اند و دام سنگین استان به‌جز تعدادی انگشت‌شمار دام روستایی درگیر بیماری نشده‌اند.
مدیرکل دامپزشکی استان خراسان رضوی با بيان اين نكته كه بازگشت به شرایط نامناسب بروز بیماری دور از ذهن نيست گفت : دامدار ما باید بیاموزد که بهترین راه پیشگیری از بیمارهای عفونی واگیردار، رعایت شرایط بهداشت دام، محیط دامداری و توجه به دستورالعمل‌های اقدامات امنیت زیستی و قرنطینه‌ای دامپزشکی می‌باشد و بهتر است بگوییم، واکسیناسیون بدون رعایت موارد بهداشتی فوق عملاً در کنترل بیماری‌های عفونی واگیردار بی‌فایده است.
 
وی با تاكيد بر رعايت توصيه‌هاي بهداشتي دامپزشكي ادامه داد: همچنان که در بحث آنفلوآنزای فصلی انسانی رعایت بهداشت فردی و محیطی نقش اول و بسیار مؤثری در پیش‌گیری از آن دارد. بنابراین تنها با واکسیناسیون مشکل دامداران حل نمی‌شود بلکه از آن مهم‌تر رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی ازجمله قرنطینه دام، جلوگیری از نقل‌وانتقال بدون مجوز دام و گزارش‌دهی سریع موارد مشکوک به بیماری است.
روحاني‌نژاد افزود: هوشیار بودن تمامی دستگاه‌های مرتبط در جهت صیانت از سرمایه دامی استان ضروري است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار