تابناک: "انفرادی" یادآور زندانیان سلول‌هایی است که مجبورند ساعت‌های زندگی خود را در طول روز، تنها با خود و سلول‌های سرد زندان بگذرانند. افرادی طرد شده که برای به پایان بردن مجازات خود حبس شده‌اند تا سرنوشت آنها درس عبرتی باشد برای دیگرانی که دست از پا خطا نکنند. قانون، تمام ساخت‌های زیستی این افراد را به بند کشیده و در سلول‌های انفرادی پرتاب کرده است."
کد خبر: ۲۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲ 01 February 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، زاهد شیخ بهایی از زاویه دید خود انسان‌هایی را به تصویر کشیده و بینندگان را به سوی خود فرامی‌خواند. اینجا مهم نیست گناه این مجرمان چیست و یا چه رفتاری چنین مجازاتی برای آنها در پی داشته است، این پرتره‌ها در گالری آرته به نمایش گذاشته شده‌اند تا تأثیر آنها بر جامعه و تأثیر جامعه بر آنها را به نمایش بگذارد.

تصاویر روی دیوار روایتی که نقاش در ذهن داشته را منعکس می‌کنند و در تک تک پرتره‌ها افراد جانی یا آشوبگر خودنمایی می‌کنند. چهره‌های زخم خورده، همه با یک زاویه دید انتخاب شده‌اند تا چهره‌ای از حبس ساعاتی که به سختی می‌گذرند را برایمان به تصویر کشد.

روی دیوار روبروی ورودی گالری، بیانیه نقاش نمایش داده شده است: "تمدن همگام با گسترش خود سازوکارهایی را به منظور حذف عناصر نامطلوب ترتیب داده است (تبعیدگاه، اردوگاه کار اجباری، گتو، زندان، دارالتأدیب و تیمارستان) این ساز و کارها بر چهره افرادی که خارج از اصول تحمیلی تمدن گام برمی‌دارند خط می‌کشد. به آنها القابی نظیر جانی، مجنون یا آشوبگر می‌دهد. آنها را از جامعه جدا کرده و نمود بیرونی اجتماع انسانی را از این طریق سانسور می‌کند. پرتره‌های پیش روی شما زندانیان ناشناسی هستند که علاوه بر زخم‌هایی که بر صورت دارند، کبودی و آماس تاریخ به حساب می‌آیند. ورمی که همواره برجسته‌تر و دردناک‌تر می‌شود".

موسیقی در حال پخش، شعر کیفر را در فضا طنین‌انداز می‌کند:

در اینجا چار زندان است

به هر زندان دو چندان نقب، در هر نقب چندين حجره، در هر حجره چندين مرد در زنجير...

از اين زنجيريان يك تن، زنش را در تب تاريك بهتاني به ضرب دشنه‌ای كشته است.

از اين مردان، يكي، در ظهر تابستان سوزان، نان فرزندان خود را، بر سر برزن، به خون نان فروش سخت دندان گرد آغشته است...

نه تنها جامعه این زندانیان را از اجتماع سانسور می‌کند بلکه نقاش نیز با گذاشتن لکه‌هایی از رنگ با کاردک بر صورت این پرتره‌ها، گویی تأثیر آنها از محیط و یا تأثیری است که بر محیط می‌گذارد را با هم ادغام کرده و نوعی خودسانسوری را نیز به نقاشی‌هایش اضافه کرده است.

زاهد شیخ بهایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد اولین نمایشگاه انفرادی‌اش با عنوان "انفرادی"، اظهار می‌کند: این مجموعه، پرتره زندانیان آمریکایی است که آنها را با جستجو در اینترنت به دست آوردم و سعی کردم برای مردم ناشناس باشند. شاید در نمایشگاهی دیگر، پرتره زندانیان شناخته شده را هم نقاشی کنم.

وی که ترم پایانی کارشناسی نقاشی را می‌گذراند، می‌افزاید: ایده اولیه این نمایشگاه از پایان‌نامه کارشناسی‌ام می‌آید. ابتدا قرار بود، فضای شهری اصفهان را کار کنم که آن موضوع توسط استاد تأیید نشد و قرار شد پرتره کار کنم، من هم این موضوع را ارائه کردم.

این کارشناس نقاشی در مورد ویژگی‌های مجموعه خود می‌گوید: این مجموعه 21 اثر رنگ و روغن روی بوم است که 5 اثر آن در طول ترم و 16 اثر دیگر را در طول دو هفته کار کردم.

شیخ بهایی با بیان اینکه گالری‌های اصفهان به اندازه کافی باید فعال نیستند، خاطرنشان کرد: فضای فروش گالری‌های تهران با اصفهان متفاوت است و حتی ورودی از هنرمند نمی‌گیرند در صورتی که در اصفهان هم ورودی می‌گیرند و هم چند درصد از فروش آثار را می‌گیرند.

این نمایشگاه که از روز جمعه 10 بهمن‌ماه گشایش‌یافته، تا 15 همین ماه در گالری آرته واقع در خیابان ملاصدرا، کوچه 12 پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار