آيت الله فاضل لنكراني:
رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) قم با اشاره به اينكه اگر هنر و هنرمند از فقه و دين جدا شود آثار مخربي به جاي مي گذارد، گفت: هنرمندان بايد مرز بين حلال و حرام و اصلاح و افساد را به خوبي بدانند و در اين زمينه از دانش فقها استفاده كنند.
کد خبر: ۲۱۰۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۲ 11 April 2016
به گزارش تابناک قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آيت الله محمد جواد فاضل لنكراني در ديدار با محسن مومني شريف، رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي افزود: گاهي ممكن است كه يك هنرمند با تبحر خود حلالي را حرام، حقي را ناحق و باطلي را حق جلوه دهد. 

وي ادامه داد: اكثر هنرمندان تمايلي براي ورود به عرصه‎هاي فقهي ندارند، ولي بايد اين دغدغه را در آنها بارور كرد كه احكام مسايل هنري را به خوبي بدانند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم به عنوان نمونه گفت: در زمينه طنز كه براي جامعه لازم است جاي كار فقهي بسياري وجود دارد و احكام بسياري در خصوص داستان، نمايش و طنز وجود دارد كه آلوده به حرام و گناه نشود. 

وي ادامه داد: حوزه علميه بايد در مباحث هنري ورود كرده و اين عرصه‎ها را بازشناسي و بازشكافي كند، اين توليدات بايد در اختيار هنرمندان و ساير پژوهشگران حوزوي نيز قرار گيرد. 

آيت الله فاضل لنكراني اضافه كرد: دين و هنر از ديرباز با هم پيوند داشته اند و هنر ديني جايگاه خاصي نزد بزرگان ما داشته است، بر همين اساس، امام راحل بزرگترين هنرمند بودند كه با ظرفيت هنرمندانه خود و مردم، انقلاب اسلامي را با اين عظمت خلق كردند. 

وي گفت: حضرت امام راحل هنر را از حالت يك روزنه كوچك براي افراد متدين، به يك جريان مبدل كردند. 

عضو جامعه مدرسين با اشاره به توسعه هنر در كشور پس از انقلاب اسلامي، گفت: امام خميني(ره) در واقع هنر را در اين كشور احيا كردند و باعث شدند كه متدينان دوباره با هنر پيوند بگيرند و به آنها آموختند كه چگونه اين ظرفيت را ايجاد كنند. 

وي يادآورشد: در اين مسير، هنر ديني با مفاهيم ارزشمندي كه به هنرمندان معرفي كرد زمينه اين توسعه را ايجاد كرد و مقولاتي مانند انقلاب و فرهنگ ايثار و شهادت و مقابله با ظلم و غيره، بستر بهترين توليدات هنري در كشور شد. 

وي با بيان اينكه بيشتر بازار هنر، در اختيار ظالمان است، خاطرنشان كرد: آنها بد را خوب جلوه داده و باطل را به چشم مردم حق نشان مي دهند كه در واقع ضايع كردن هنر است. 

رئيس مركز فقهي ائمه اطهار(ع) با اشاره به سريال يوسف پيامبر اثر مرحوم سلحشور گفت: سريال حضرت يوسف(ع) هنوز هم براي مردم جذابيت دارد، زيرا هم مفاهيم ارزشي در آن به كار رفته و هم اين كار با هنرمندي تمام انجام شده است. مرحوم سلحشور با اين سريال به اندازه صدها كتاب و منبر به تبليغ مباني ديني پرداخت. 

آيت الله فاضل لنكراني اظهار داشت: هنر نقش مهمي در افكار، اخلاق و حفظ اعتقادات مردم دارد، بنابراين نبايد از كنار ديدگاه فقه و هنر به سادگي گذشت. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار