مفهوم بندر خشک، از بنادر خشک که توسط خطوط راه آهن به طور مستقیم با پایانه‌های میان نقلیه‌ای مرتبطند گرفته شده است. در این پایانه‌ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می‌شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۲۱۰۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴ 12 April 2016
مفهوم بندر خشک، از بنادر خشک که توسط خطوط راه آهن به طور مستقیم با پایانه‌های میان نقلیه‌ای مرتبطند گرفته شده است. در این پایانه‌ها کانتینرها درست به همان شیوه جابجا می‌شوند که گویی جابجایی آنها در بنادر دریایی صورت می‌گیرد.


به گزارش تابناک ایلام،کارشناسان معتقدند بندر خشک می‌تواند به شناخت راه‌های مختلف انتقال حجم محمولات از جاده‌ها به شیوه‌های حمل و نقل مؤثرتر از لحاظ مصرف انرژی که به محیط زیست ضرر کمتری می‌رسانند بیانجامد، از تراکم کار در بنادر دریایی بکاهد، و در دستیابی به راه حل‌هایی جهت ارائه تدارکات بهتر به کشتی‌های باربری در مناطق پشت ساحلی بنادر دریایی مؤثر واقع شود.

با وجود سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی که در گنجایش پایانه‌های کانتینری انجام می‌شود، مراجعه کشتی‌های بزرگ‌تر و سیل کانتینرهایی که به سوی بنادر جاری می‌شود عملیات بنادر دریایی را به شدت با مشکل مواجه می‌سازد. گنجایش بنادر را می‌توان با وسعت دادن آنها افزایش داد اما این امر مستلزم صرف هزینه و زحمت بسیار است.

مفهوم بندر خشک

سیل روز افزون کالاهای کانتینری ورودی موجب ازدحام و تراکم بار در پایانه‌ها و در نتیجه ماندن کانتینرها در انبارها به مدت زمان‌های بسیار طولانی شده است. یکی از راه‌های زمینی که می‌توان از طریق آن بنادر اصلی را از چنین تراکم‌هایی رهانید، تغییر مسیرهای دریایی که از آنها کشتی‌های اقیانوس‌پیما در هر قاره‌ای به چندین بندر مراجعه می‌کنند به این صورت است که تنها به یک بندر مرکزی مراجعه کنند در حالی که کشتی‌های باررسانی به جابجایی بار میان بنادر کوچکتر بپردازند.

بندر خشک پایانه‌ای میان نقلیه‌ای درون مرزی است که مستقیماً با بنادر دریایی مرتبط بوده و از نظر وسائط نقلیه دارای ظرفیت بالایی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند واحدهای استاندارد کالا را از آن تحویل گرفته یا به آن تحویل دهند، گویی این عمل را مستقیماً در بنادر انجام می‌دهند.

محل استقرار بنادر خشک باید حداقل  سه ویژگی را دارا باشد. نخست قابلیت دسترسی به آن آسان و اقتصادی باشد که در خشکی بهترین آن حمل و نقل ریلی است. ثانیا در نزدیکی مراکز تولید قرار گرفته باشد و نهایتا در مناطق خوشه‌های توزیع قرار گرفته باشد. حال با وجود شرایط مساعد برخی از مناطق آزاد و ویژه کشور، پس از آشنایی با مبانی نظری آن و هدف از ایجاد آن، مناطقی را که مناسب به نظر می‌رسند با تغییر کاربری می‌توان به بنادر خشک تبدیل کرد، معرفی می‌شوند.

مفهوم بنادر خشک با انتقال جریان عبور کالاهای تجاری از سطح جاده‌ها به خطوط آهن علاوه بر فواید کلی برای محیط زیست و کیفیت زندگی، این امکان را برای بنادر دریایی فراهم می‌آورد تا در مناطق پشت ساحلی برای خود بازاری بیابند و بدون اینکه نیازی به توسعه بنادر باشد میزان کالاهای ورودی به بندر افزایش یافته، خدمات بهتری به کشتی‌های باربری و متصدیان حمل و نقل ارائه می‌دهد. شهرهای بندری و همچنین مدیریت بنادر از کاهش تراکم جاده‌ها برخوردار می‌شوند و نیاز کمتری به سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی خواهند داشت.

«علی طاووس‌نزاد» مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی مهران ،اظهار کرد: موقعیت مهران و منطقه ویژه آن به گونه‌ای است که می‌تواند به عنوان یکی از مهم‌ترین بنادر خشک کشور مطرح شود.

وی افزود: ایجاد یک مسیر ریلی یا زمینی از خوزستان به مهران، بغداد، سوریه و دریای مدیترانه می‌تواند به عنوان راه ابریشم دوم مطرح شود که در صورت تحقق آن نقش مهران به عنوان یک بندر خشک تجاری کاملا روشن خواهد شد.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی مهران اضافه کرد: در حال حاضر بیش از 10 سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی مهران جذب شده‌اند که زیرساخت‌های منطقه نیز در حال تکمیل شدن هستند.

طاووس‌نژاد با اشاره به اینکه تا 3 ماه آینده گاز در منطقه ویژه اقتصادی مهران تحویل سرمایه‌گذاران خواهد شد، تاکید کرد: در حال حاضر آب شرب وارد منطقه ویژه شده و در یک مخزن 500 مترمکعبی ذخیره سازی می‌شود که احداث خط انتقال آن با لوله‌های 6 اینچ تا یک ماه آینده عملیاتی می‌شود.

وی در خصوص آب صنعتی مورد نیاز نیز از طریق رایزنی با آب منطقه ای استان گفت: سرمایه‌گذاران مایلند که در منطقه برای تامین آب مورد نیاز خود به جای انتقال آب از سطح رودخانه گاوی، چاه بزنند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی مهران با بیان اینکه در راستای مقابله با ریزگردها در برخی از فصول سال حریم سبز منطقه ویژه اقتصادی مهران با همکاری اداره کل منابع طبیعی استان در عرض 150 متر و به طول 6 کیلومتر صورت گرفته است، ادامه داد: در صورت تصویب منطقه آزاد تجاری مهران نیز منطقه ویژه به عنوان قطب صنعتی منطقه مطرح خواهد شد که البته این مهم بستگی به نوع کاربری منطقه آزاد مهران خواهد داشت.

وی یادآور شد: ایجاد منطقه آزاد تجاری در یک منطقه نیازمند زیرساخت‌های مهمی از جمله فرودگاه و تاسیسات بندری است و نباید فراموش کرد که در یک منطقه آزاد تجاری، تجارت چمدانی نیز رخ خواهد داد و متاسفانه اکثر مناطق ویژه در بحث صادرات لنگ می‌زنند.

مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی مهران با بیان اینکه هزینه ترانسفورت زمینی بالاست، اظهار کرد: صادرات اولویت اول منطقه ویژه اقتصادی است.

طاووس‌نژاد در پایان تصریح کرد: با اجرای طرح مهران به عنوان یک بندر خشک نیازمند ایجاد انبارهای لازم هستیم که به همین منظور 60 تا 70 هکتار از منطقه ویژه اقتصادی مهران به احداث انبارهای گمرکی و سوله‌ها در نظر گرفته شده است.

«جمیل شوهانی» - معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز به ایسنا گفت: از طریق مرز بین‌المللی مهران می‌توانیم به چندین کشور دسترسی داشته باشیم که در این راستا مهران می‌تواند به عنوان بندر خشک مطرح شود.

وی با بیان اینکه برای فراهم شدن این مهم نیازمند تقویت زیرساخت‌های منطقه هستیم، افزود: وضعیت مرز بین‌المللی مهران از لحاظ مختلف از جمله امنیت، نزدیکی به مرکز کشور عراق، اشتراکات مذهبی و فرهنگی استان‌های همجوار در ایران و عراق و سایر ویژگی‌ها باعث شده موقعیت مهران در مقایسه با سایر مرزهای زمینی استان‌های دیگر کشورمان با عراق متمایز باشد.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صنعت، معدن و تجارت استان ایلام اضافه کرد: خوشبختانه در سال گذشته با توجه به میانگین صادرات کشور، خوشبختانه در گمرک مهران از رشد 10 درصدی برخوردار بودیم که علی‌رغم کاهش میزان صادرات کشور با در نظر گرفتن تفاهم نامه‌های منعقده با استان‌های همجوار عراق از جمله واسط، دیاله، میسان و بابل این موفقیت حاصل شده است.

شوهانی با اشاره به اینکه در بحث صادرات محصولات تولیدی استان از نظر وزنی 7 درصد کاهش داشته که البته این کاهش به نوبه خودش یک نقطه مثبت است چرا که به دلیل افزایش میانگین قیمت کالاهای صادراتی از مرز بین‌المللی مهران بوده است، گفت: مهران می‌تواند نقش بندر خشک را به خوبی ایفا کند.

وی ادامه داد: در سال گذشته مجموع کل صادرات از مرز بین‌المللی مهران از نظر دلاری 600 میلیون و 654 هزار و 500  دلار و از نظر وزنی 1 میلیارد و 386 میلیون و 264 هزار و 24 تن و از نظر ریالی 17 هزار میلیارد و 596 میلیارد و 200 میلیون و 545 هزار و 385 بوده است./م



منبع:ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار