رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز عنوان کرد:
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: شیوع دیابت در خوزستان از 15 درصد به 20 درصد رسیده که بیانگر عدم کنترل مناسب بر عوامل ایجاد کننده آن است.
کد خبر: ۲۱۴۲۱۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 18 April 2016
به گزارش تابناک خوزستان؛ اسماعیل ایدنی در نشست خبری با اصحاب رسانه هفته سلامت با شعار غلبه بر دیابت در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: مسئله سلامت همان طور که بارها گفته شده کاملا فرابخشی است و تأثیر مدیریت خدمات بهداشتی درمانی روز به روز بر ارتقاء سلامت محدودتر می شود اگر هدف نهایی نظام های سلامت را در سراسر جهان  افزایش طول عمر  با کیفیت برای مردم تلقی کنیم وقتی به مولفه های حاکم بر سلامت تمرکز می کنیم، می بینیم که بسیاری از عوامل تأثیرگذار بر این مقوله  ها  فرابخشی هستند و بر نتیجه نهایی که طول عمربا کیفیت افراد یک جامعه است تأثیر می گذارد.

وی افزود: هفته سلامت فرصت بسیار خوب و مغتنمی است که اهمیت و جایگاه سلامت را تببین و مشارکت مردم و نهادهای فرابخشی، چه نهادهای حاکمیتی و چه نهادهای مردمی را در مقوله سلامت جلب کنیم تا با بازنگری در زمینه توانمندی ها و دستاوردها و مشکلات این حوزه بتوانیم به همان هدف نهایی که افزایش طول عمر با کیفیت جمعیت تحت پوشش است برسیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: توسعه پایدار فقط از مسیر توسعه انسانی عبور می کند و توسعه انسانی  هم بر پایه انسان سالم است و اگر به دنبال جامعه توسعه یافته و توسعه همه جانبه هستیم باید نگاه مان این باشد که توسعه را باید از مسیر انسان سالم دنبال کنیم.

ایدنی ادامه داد : همه سیاست گذاری هایی که در حوزه های مختلف جامعه انجام می شود چه در سیاست های کلان چه در سیاست های خرد باید به نوعی سلامت محور باشند همانطور که در مسائل فرهنگی باید پیوست های فرهنگی را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: حتی در تصمیم گیری ها هم باید پیوست های سلامت را لحاظ کنیم، بسیاری از تصمیماتی که گرفته می شود ممکن است ارزش افزوده بسیار خوبی را برای جامعه ایجاد کند ولی ممکن است تاثیرات پایدار و طولانی مدتی بر سلامت جامعه بگذارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: مسئله ای که ما در استان با تبعاتش مواجه هستیم .ریزگردها، بحران بیماری تنفسی و  تصادفات جاده ای نمونه هایی هستند که نشان می دهند که به مسئله توسعه نگاه یک جانبه داشتیم و همه مسائلی را که در این زمینه وجود دارد خوب ندیدیم.

ایدنی اضافه کرد: فرهنگ سازی، واطلاع رسانی در راستای ارتقا سلامت و تأکید بر اصلاح روش زندگی است زیرا امروزه گذر اپیدمیولوژیک و جمعیت شناختی در مسئله بیماری ها رخ داده و موفقیت  قابل قبولی را در زمینه کنترل بیماری های عفونی و واگیردار کلاسیک و سنتی در کشورمان رخ داده ولی از سوی دیگر با روند مدرنیته و شهرنشینی و جابه جایی جمعیت از روستا به شهر تغییراتی در سیمای بیماری ها مشاهده می شود و دستگاه سلامت باید به این جابه جایی در سیمای بیماری ها توجه کند.

وی با بیان اینکه بیماری های واگیردار حتی جزء ده علا نخست مرگ و میر نیست گفت: ولی از سوی دیگر میزان بیماری هایی مثل بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، سندرم متابولیک، سرطان ها، بیماری های تنفسی و سوانح بیماری های غیر واگیردار هستند به عنوان خطرات اصلی و تهدید کننده نظام سلامت  در کشور ما مطرح می شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: نظام سلامت باید به سمت شناسایی این خطرات و طراحی و سازماندهی برای مقابله با این بیماری ها برود و اکنون بیماری های غیر واگیردار عامل بیشترین میزان عمر از دست رفته در کشور هستند که بخش زیاد  از اینها با اصلاح الگوی زندگی برطرف می شوند.

ایدنی گفت: دیابت علت بسیاری از ناتوانایی ها و مرگ و میرهایی است که با آن مواجه هستیم و شیوع آن در سطح جهانی و ملی و حتی استانی روبه افزایش است و حتی در خوزستان از 15 درصد به 20 درصد رسیده و ا بیانگر عدم کنترل مناسب بر عوامل ایجاد کننده دیابت است.

رییس شورای عالی نظام پزشکی کشور با بیان اینکه مهمترین عامل پیشگیری از دیابت اصلاح روش زندگی است، گفت: آثار سوء توسعه ناهمگن به عینه در استان خوزستان مشاهده می شود و باید به شعار انسان سالم محور توسعه پایدار پایبند باشیم.

به گفته ایدنی اگر منابع اقتصادی فراوان خوزستان باعث تهدید شوند بسیاری از نیروهای متخصص به علت تهدیدات زیست محیطی مهاجرت می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینک نیازمند جلب مشارکت مردم در راستای توجه به نقش سلامت

هستیم، تصریح کرد: سلامت بدون همکاری مردم و خود مراقبتی  از تمام افراد جامعه محقق نمی شود و اگر مدیران ارشد استان حمایت همه جانبه ای از نظام سلامت نداشت هباشند به اهداف ما نمی رسیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار