استاد دانشگاه صنعتي نوشيرواني بابل گفت : در صورت كنترل نشدن برداشت بي رويه منابع آبي در كشور ، ايران با سونامي خشكسالي در سال 2050 ميلادي به بعد مواجه خواهد شد.
کد خبر: ۲۱۴۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 18 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، دكتر حسن اميني راد  در كارگاه آموزشي شهرسازي و محيط زيست و تضادها و منافع در استان مازندران كه در دانشگاه نوشيرواني بابل در حال برگزاري است ، افزود : وضعيت موجود بهره برداري از منابع آبي كشور شايد تا سال 2025 قابل تحمل باشد ، ولي از آن پس ايران به مشكل جدي در اين زمينه برخورد خواهد كرد.


وي بهينه سازي و كاهش مصرف در كنار احياي آب مصرف شده را راهكار فوري براي جلوگيري از ايجاد بحران آب در كشور دانست و بر ضرورت سرمايه گذاري در اين زمينه تاكيد كرد.


اميني راد كه داراي دكتراي مهندسي محيط‌ زيست از دانشگاه كوئينز انگليس است ، گفت : اگر چه افزايش ميزان بارندگي مي تواند بخشي از آب مورد نياز كشور را تامين كند ، ولي ما در سال هاي اخير با كاهش بارندگي و پائين رفتن سطح آب هاي زيرزميني يا خشكيدن اين منبع آبي مواجه بوده ايم .


وي ارائه و اجراي هرگونه طرح هاي توسعه اي در كشور را نيازمند توجه به موضوع آب دانست و تاكيد كرد كه توسعه كشور بدون آب امكان پذير نيست.


اميني راد گفت : مصرف بهينه ، نصب دستگاه تصفيه ، كاهش مصرف انرژي در ساختمان ها و تمامي سامانه هاي مبتني بر آب بايد با شتاب بيشتري در دستور كار مسئولان و دستگاههاي ذيربط قرار گيرد تا بتوان از بحران زودرس خشكسالي در كشور جلوگيري كرد.


بر اساس گزارش هاي رسمي بين المللي ايران با توجه به ميزان منابع آب و سرانه مصرف از جمله كشورهايي است كه در گروه كشورهاي مواجه با كمبود فيزيكي آب قرار دارد. حدود ۲۵ درصد مردم جهان در اين گروه قرار دارند.


به استناد اين گزارش ها ، در حالي كه ميانگين بارندگي سالانه در ايران 250 و در جهان 865 ميلي متر است ، ميانگين سرانه مصرف آب در ايران 256 و در جهان 142 ليتر است.


گزارش دفتر معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رياست جمهوري نيز نشان مي دهد ؛ در حال حاضر سهم مصرف آب شرب و بهداشتي در جهان هشت و در ايران شش در صد است در حالي كه سهم مصرف آب كشاورزي در جهان به 70 و در ايران به 92 درصد مي رسد. سهم صنعت و ساير مصارف در ايران دو درصد و در جهان 22 درصد است .


همچنين بر اساس اين گزارش ميانگين ظرفيت سهم سرانه آب تجديد شونده در جهان هفت هزار و 600 و در ايران يكهزار و 900 متر مكعب است.


بر اساس پيش بيني سازمان ملل جمعيت ايران در سال 1400 به بيش از 97 ميليون نفر و مقدار آب مورد نياز هم به 130 ميليارد متر مكعب خواهد رسيد كه به اعتقاد كارشنان تامين اين ميزان آب از منابع تجديد پذير آبي كشور امكان پذير نخواهد بود.


سازمان محيط زيست هم سرعت استفاده از منابع آب زيرزميني در ايران را در قياس با استاندارد جهاني سه برابر بيشتر تخمين زده است .


ظرفيت بارش در كشور 400 ميليارد مترمكعب است كه تنها حدود 130 ميليارد مترمعكب آن استحصال مي‌شود.


سلسله كارگاههاي آموزشي مهندسي عمران محيط زيست، شهرسازي، ساختمان سازي و محيط زيست و نيز تضادها و منافع در استان مازندران صبح امروز در دانشگاه صنعتي بابل آغاز شد.


اين كارگاه يك روزه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار