کد خبر: ۲۱۸۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰ 24 April 2016
روزنامه همشهری درباره دلایل بی‌کیفیتی خودروها گزارش داده است:‌ افت کیفیت خودروهای داخلی در حالی به دغدغه مشتریان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو تبدیل شده که قطعه‌سازان داخلی و خودروسازان عوامل متفاوتی را در این موضوع دخیل می‌دانند و هر کدام دیگری را مقصر اصلی تولید خودروهای بی‌کیفیت می‌دانند.

با وجود اين به‌رغم كنترل‌هاي كيفي و نظارت‌ها، قطعات معيوب به‌خصوص قطعات چيني همچنان راهي خطوط توليد مي‌شود و خودروسازان هم حساسيت زيادي نسبت به استفاده از قطعات بي‌كيفيت نشان نمي‌دهند. موضعگيري‌اخير قطعه‌سازان داخلي در زمينه عوامل مؤثر در افت كيفي خودروهاي ساخت داخل و سهم قطعه‌سازان در عرضه خودروهاي معيوب، موجب بالا گرفتن مناقشه كيفيت خودرو بين قطعه‌سازان و خودروسازان داخلي شده است.

درحالي‌كه برخي خودروسازان بر سهم بالاي قطعات بي‌كيفيت داخلي در نارضايتي مشتريان و عرضه خودروهاي معيوب تأكيد دارند، اظهارات اخير قطعه‌سازان اين ادعا را رد مي‌كند. چندي پيش محمدباقر رجال، عضو انجمن خودروسازان طي نشست خبري اعلام كرد: در شرايطي كه هيچگاه خودروسازان به قطعات توليد داخل ايراد نگرفته و اين قطعات مورد تأييد شركت‌هاي تأمين‌كننده آنها نيز قرار گرفته است، نمي‌دانيم چرا وقتي از قطعات توليدي در خودرو استفاده مي‌شود، در نهايت يك خودروي معيوب به مردم تحويل مي‌دهند.

ديروز نيز فرهاد به‌نيا، عضو ديگر انجمن قطعه‌سازان در نشست خبري در پاسخ به خبرنگار ما در مورد عوامل مؤثر در افت كيفي خودروهاي داخلي و سهم قطعه‌سازان در توليد اين خودروها، سهم قطعه‌سازان در اين فرايند را كمتر از يك درصد دانست و اعلام كرد:خودروسازان داخلي چوب توليد خودروهاي بي‌كيفيت را مي‌خورند اما نه اينكه صنعت قطعه‌سازي‌ سهمي در اين زمينه نداشته باشد بلكه سهم قطعه‌سازان در توليد اينگونه خودروها كمتر از يك‌درصد است چرا كه قطعه‌سازاني كه قطعات بي‌كيفيت توليد كنند، براساس آمار قطعات بي‌كيفيت كه راهي انبارهاي داغي خودروسازان مي‌شود تا 20برابر قيمت قطعه بي‌كيفيت جريمه مي‌شوند و هيچ بنگاهي نمي‌خواهد چنين جرايمي را بپردازد...

معاون كيفيت ايران خودرودر گفت‌وگو با خبرنگار ما، آمارهاي اعلام شده مبني بر سهم كمتر از يك درصدي قطعات توليد داخل در افت كيفي خودروهاي داخلي را نادرست قلمداد و اعلام كرد: گرچه سهم هر قطعه در فرايند توليد خودروهاي معيوب متفاوت بوده و به‌دليل تعامل با قطعه‌سازان نمي‌توانم سهم قطعه سازان داخلي در اين فرايند را اعلام كنم اما سهم قطعه‌سازان در توليد خودروهاي معيوب به‌مراتب بيش از ارقام اعلام شده است.

مجتبي استاد رحيمي با رد ادعاي قطعه سازان اعلام كرد: طبق قراردادي كه با قطعه‌سازان داريم، قطعات معيوب را به قطعه سازان عودت داده و درصورتي كه اين قطعه ازجمله قطعات ايمني باشد با هماهنگي قطعه‌سازان معدوم مي‌شود و درصورتي كه اين عيوب تكرار شود قطعه ساز جريمه مي‌شود اما درصد اين قطعات به‌مراتب بيش از يك درصد است.

وي عوامل عمده در افت كيفي خودرو را استفاده از مواداوليه نامرغوب در توليد قطعه، نبود سيستم‌هاي خطا ناپذير و احتمال وجود خطا در فرايندهاي توليد و فناوري قديمي ساخت قطعات و عدم‌نوسازي ماشين آلات قطعه‌سازي‌ طي 8سال گذشته ازجمله عوامل افت كيفي خودروهاي داخلي دانست و افزود: در چند سال گذشته قطعه سازان به شكلي محدود و تنها در توليد برخي قطعات سرمايه‌گذاري كرده و در اغلب قطعات چنين كاري انجام نشده است. فرسودگي ماشين آلات قطعه‌سازي‌ موجب افزايش برگشتي و ضايعات و افزايش احتمال ورود قطعه معيوب به فرايندهاي بعدي توليد خودرو مي‌شود.

استاد رحيمي تأكيد كرد: شايد بتوان سهم تحريم‌ها در افت كيفي قطعات با تكنولوژي بالا را كه سهم كمتر از 20درصدي در توليد خودرو دارند بالا دانست اما بخش عمده‌اي از افت كيفي خودرو به فضاي حاكم برهمه صنايع ازجمله صنعت خودرو در دوران تحريم بازمي‌گردد. با وجود اين به‌طور كل امكان تأمين قطعات خارج از شبكه در خطوط توليد شركت‌هاي خودروسازي وجود ندارد اما ممكن است برخي تعميركاران، قطعات مورد نياز را خارج از شبكه تأمين خودروسازان تهيه و استفاده كنند كه اكنون با قوانين سختگيرانه‌اي كه لحاظ كرده‌ايم درصدد جلوگيري از انجام اين كار هستيم اما شايد امكان مقابله 100درصدي با اين روند نباشد...

معاون كيفيت سايپا نيز در مورد سهم قطعات توليد داخل از توليد خودروهاي معيوب به خبرنگار ما اعلام كرد: نمي‌توان درصد مشخصي از سهم قطعه‌سازان يا ساير عوامل مؤثر در افت كيفي خودروها اعلام كرد. همچنين سايپا به‌دنبال مقصر افت كيفي اين خودروها نيست و معتقديم خودروسازان و قطعه سازان سهمي مساوي در شكل‌گيري اين وضعيت دارند.

فرزاد غزايي با بيان اينكه نمي‌توان سهم بندي از عوامل مؤثر در توليد خودروهاي معيوب انجام داد و جدا كردن سهم خودروسازان و قطعه‌سازان از اين فرايند امكان‌پذير نيست چرا كه كار طراحي و توليد انبوه قطعات و خودروها به‌طور مشترك انجام مي‌شود، افزود: بايد بتوانيم با توليد قطعه در تيراژ بالا، انتقال دانش فني و فناوري و توليد مشترك كيفيت قطعات و خودروهاي داخلي را بالا برد چرا كه ما موظف به عرضه خودروهاي با كيفيت طبق استانداردهاي جهاني هستيم و نبايد خودرو ايرادهاي ايمني داشته باشد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار