کد خبر: ۲۲۰۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲ 28 April 2016
 ابراهيم مولوي در هگمتانه نوشت:

گسترش شتابان شهرها و افزايش بي‌رويه جمعيت موجب مشکلات متعددي در حوزه‌هاي اشتغال مولد و توسعه پايدار اقتصادي شده است، لذا گسترش و توسعه صنعت گردشگري و گردشگري شهري، به‌ويژه براي کشورهاي در حال توسعه يک مزيت مطلوب اقتصادي است تا از طريق آن بتوان فرايند توسعه پايدار را تسريع نمود.

با عنايت به اينکه شهر همدان به عنوان پايتخت تاريخ و تمدن ايران‌زمين يکي از کانون‌هاي جاذب گردشگران خارجي و گردشگران شهري به حساب مي‌آيد و و گردشگري امروزه به دليل گردش مالي گسترده مي‌تواند باعث رونق و شکوفايي اقتصادي در اين شهر شود، لذا مي‌توان با بررسي، شناخت و معرفي جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي، فرهنگي، تاريخي و تحليل پارامترهاي مؤثر در توسعه پايدار صنعت گردشگري و گردشگري شهر همدان، از اين درآمد بالا و پويا به نفع اقتصاد شهر استفاده بهينه نمود که در راستاي تحقق اين امر به معرفي يکي از جاذبه‌هاي فرهنگي گردشگري شهر همدان مي‌پردازيم.

آرامگاه باباطاهر بر فراز تپه‌اي در شمال غربي شهر همدان واقع شده و بناي اين آرامگاه از شاهکارهاي ممتاز و بديع معماري عصر جديد است که طرح اصلي آن تلفيقي از معماري بناهاي ايراني، اسلامي قرون هفتم و هشتم هجري و عصر حاضر است.

اين بناي يادبود و آرامگاه در مرکز ميداني مستطيل‌شکل به ابعاد حدودي 214 در 253 مترمربع به مساحت حدود پنج و نيم هکتار با فضاي سبز زيبا و گنبدي فيروزه‌اي منشوري‌شکل، بر قاعده‌اي هشت‌ضلعي بر بالاي اين تپه کم‌ارتفاع قرار گرفته و داراي سقف کاشي‌کاري معرق بوده و بر قاعده‌اي هشت‌ضلعي واقع شده است که ارتفاع آن از سطح فوقاني تپه 25/30 متر و از سطح خيابان مجاور 25/35 متر است و با شکوه خاصي در پهنه جغرافياي کهن‌شهر همدان خودنمايي مي‌کند.

جنس نما و سنگفرش کف اين بنا از بهترين و مرغوب‌ترين سنگ‌هاي منطقه همدان بوده که در داخل نما از کتيبه‌هايي از کاشي‌هاي ايراني استفاده شده است.

در محوطه داخلي آرامگاه بيست و چهار قطعه سنگ مرمرين با دوبيتي‌هاي سروده شده توسط باباطاهر عريان همداني حکاکي و نوشته شده که زيبايي و وقار خاصي به اين مجموعه داده که باعث عرفاني شدن فضا و معنويت خاص آن شده است.

مساحت کل زيربناي آرامگاه به همراه باغ ويژه حدود 9 هزار مترمربع است که ترجمان ترانه‌هاي شورانگيز عارف و شوريده‌حال است و بيانگر روح حساس، قلب پرسوز، احساس پرذوق و ذوق خاص اين شاعر پرآوازه اين سرزمين کهن مي‌‌باشد.

با توجه به اهميت صنعت گردشگري و گردش مالي اقتصادي اين صنعت و لزوم توجه و عنايت به ايجاد اشتغال و درآمد پايدار از ظرفيت‌هاي بالقوه و بالفعل گردشگري، ميدان و مجموعه تفريحي، گردشگري و فرهنگي، يادمان باباطاهر همدان، ضوابط شهرسازي خاصي شامل حداقل مساحت زمين، حداکثر سطح اشغال، تعداد طبقات، حداقل عرض معبر و پارکينگ براي انواع فعاليت‌هاي مرتبط با صنعت گردشگري با توجه به قابليت‌هاي موجود پيشنهاد شده است که اين امر مي‌تواند موجب رونق، گسترش و توسعه پايدار اين منطقه گردد.

*ظرفيت‌هاي موجود در مجموعه تفريحي، گردشگري و فرهنگي باباطاهر

1. نزديکي و همجواري با ورودي‌ها و خروجي‌هاي شهر همدان به سمت مرکز و غرب کشور

2. وجود نگين آرامگاه شاعر و عارف شوريده‌حال ايران

3. حضور و تردد دائمي مسافران، ايرانگردان و جهانگردان

4. نزديکي به رينگ مرکزي و بافت تاريخي شهر مانند ميدان امام، بازار و ساير جاذبه‌هاي تاريخي شهر همدان

5. وجود بازار پررونق صنايع دستي ويژه استان همدان در مجاورت اين مجموعه

6. وجود يکي از بهترين مراکز اقامتي، تفريحي و گردشگري در اين مجموعه

7. دسترسي مناسب به ساير بناهاي تاريخي واجد ارزش و محور فرهنگي، گردشگري همدان شامل تپه و موزه تاريخي هگمتانه، بارگاه مطهر امامزاده عبدا...(ع)، آرامگاه استرومردخاي، يادمان باارزش و آرامگاه بوعلي‌سينا، منطقه تاريخي، تفريحي و گردشگري عباس‌آباد و گنجنامه و... .

* رئيس کميسيون فني، عمراني و شهرسازي شوراي اسلامي شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار