در لیست امید کسانی وجود دارند که از نظر جریان سیاسی و فکری در مجموعه اصولگرایان هستند ولی نیروهایی درصدد فشار آوردن به دولت هستند ولی باید با یکدست کردن اوضاع می توان مشکلات را پوشش داد. از این رو باید از توانمندی دو جناح البته آن افرادی که معتدل هستند استفاده برد.
کد خبر: ۲۲۰۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰ 28 April 2016
حمایت اصلاح طلبان از سیدهادی(جمال) طباطبایی یکی از سوژه های داغ دور دوم انتخابات بود.

طباطبایی با آنکه در مرحله اول در لیست اصولگرایان قرار گرفت اما حاضر شد با اصلاح طلبان هم بنشیند و سخنان آنها را بشنود و برایشان سخن بگوید، پس از پایان جلسه هم او راضی بود و هم اصلاح طلبان.

اصلاح طلبان خوزستان می گویند او صادقانه و شفاف، حرفهایش را مطرح کرد. او گفته است که اصولگراست ولی صادقانه می گوید اهل درگیری و کارشکنی در کار دولت نیست و معتقد است هرچقد دولت حمایت شود زمینه رفع مشکلات مردم بیشتر فراهم می شود.

حمایت شورای سیاتگزاری اصلاح طلبان از طباطبایی، پیکان حمله را سوی این شورا و رئیس اش تیز کرد و مطالب مختلفی علیه این تصمیم منتشر شد، با این وجود اکثر اصلاح طلبان از قرار گرفتن نام طباطبایی در لیست حمایت کردند.

برخی ها از عدوم شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان از مواضع اصلاح طلبانه سخن گفتند و از اینکه یک اصولگرا مورد حمایت رسمی اصلاحات قرار گرفته انتقاد کردند.

برخی ها رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان را به اقداماتی تند در اوایل پیروزی انقلاب در ایذه متهم کردند و برخی دیگر نیز می گفتند تصمیم شورای استان بدون در نظر گرفتن اصلاح طلبان شهرستان بوده است.

از سوی دیگر هم موافقان تصمیم شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان به مواضع معتدل طباطبایی اشاره می کردند و اینکه این انتخاب در فضایی دموکراتیک و با رای قاطع اعضای ای شورا انجام شده است.

این حاشیه ها، رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان را به واکنش واداشت. کیانوش راد پیامی منتشرکرد و به برخی مطالب پاسخ داد.

او گفت: سوء استفاده برخي از نام اصلاحات در ايذه و باغملك ، در حالي كه اين مدعيان پرمدعا و متوهم و خود بزرگ بين، سابقه فعاليت آنها در اصلاحات، چه در سطح كشور و چه در استان از جوان ترين فعالان اصلاح طلب هم كمتر است از عجايب اين دوره است، فردي كه از مدعي اصلاح طلبي دانشمند ما، اصلاح طلب تر شده است، خود اظهار داشته :من براي اينكه صلاحيتم تاييد شود ، تعهد كتبي داده ام كه با اصلاح طلبان همراهي نكنم.

او به ماجرای انتخابات ایذه و باغملک هم اشاره می کند و می گوید: روراستي و تدين جناب اقاي طباطبايي كانديداي مورد حمايت شوراي سياست گذاري اصلاح طلبان استان، بر كسي پوشيده نيست و اصول گراي عاقل و منصف و متدين، صدها بار، بر مدعيان اصلاح طلبِ فرصت طلب ارجحيت دارد.

کیانوش راد می گوید: ما مشتركات زيادي با اقاي طباطبايي داريم. ما مسلمان، ايراني، طرفدار قانون اساسي، خواستار توسعه استان خوزستان و ايران هستيم.

اينها مشتركات مهم ما با اقاي طباطبايي است، اين مشتركات ماست كه امكان نزديك شدن و گفتگو را ميان جناح هاي معتقد و درون جمهوري اسلامي فراهم مي كند و هر انسان طرفدار رشد و توسعه استان و ايران از اين منطق حمايت خواهد كرد.

رییس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان در عین حال می گوید: البته رويكرد حل مسايل اجتماعي و سياسي، در نگاه اصلاح طلبانه با اصول گرايانه متفاوت است. اما عدالت و انصاف ، راه همكاري همه مردم ايران را با هم باز مي گشايد. ما مخالف اصول گرايان افراطي هستيم اما دست همكاري را نه تنها با اصول گرايانه منصف و معقول و معتدل ، بلكه با تمامي افراد با سلايق و ديدگاه هاي متفاوت و حتا مخالف خودمانرا پذيرا هستيم.

او که در انتخابات مجلس خبرگان هم با بیان اینکه آیت الله موسوی جزایری اصولگرای معتدلی است از وی در کنار آیت اله احمدی شاهرودی حمایت کرده بود، بر این باور است که اين ظرفيت نگاه اصلاح‌طلبانه است. رويكرد اصلاح‌طلبانه فراتر از نگاه تنگ و صرف جناحي است.

روش اصلاح گرانه، روشي منعطف در برابر سياست ورزي‌هاي متصلب، مبتني بر نفي مرزبندي‌هاي كاذب، معطوف به ديدن منافع «ديگري» و در يك كلام ترجيح منافع ملي و مردم بر منافع خويش است. شيوه اصلاح‌طلبي، در نظر داشتن منافع ملي در برابر منافع صرف محلي و منطقه‌اي، قومي و عشيره‌اي است. گفتماني كه با شرح صدر، مخالف را تبديل به موافق خواهد ساخت.

مرضیه امیری یکی دیگر از اعضای شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان هم در پاسخ به پرسشی در این مورد که چرا اصلاح طلبان در این انتخابات از برخی اصولگراها حمایت کرده اند به یک پایگاه خبری گفت: همگرایی بین نیروهای اصیل انقلاب را می توان به عنوان اصلی ترین عامل حرکت عظیم مردمی عنوان نمود.

وی به شوشان گفت: بزرگان اصلاحات و اعتدال در دو انتخابات اخیر مواضعی هماهنگ و متحد اتخاذ نمودند.

این امر موجی را در میان بدنه ی جامعه پدید آورد.البته  نابسامانی های به جا مانده از دولت قبل هم در تقویت این استقبال موثر بود.

به این مساله دقت کنید که دولت گذشته مانند دولت اصلاحات با معارضان قدرتمند دست به گریبان نبود. دولت اصلاحات با آن همه مشکل کشور را چگونه تحویل داد و دولت مهرورز چه خروجی داشت؟!

دولت قبل ذاتا بحران ساز بود و حیات خود را در بحران سازی می دید. مردم اینها را به مرور زمان درک کردند و طبقه ی آگاه جامعه از سال 92 حرکت جدیدی را در تاریخ سیاسی ایران رقم زدند.

یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها هم به این پایگاه خبری گفت: حضور این افراد بهتر از حضور اصولگرایان افراطی در مجلس است و می توانیم با این عزیزان به نتیجه بهتری برسیم.

محسن صنیعی می گوید: در لیست امید کسانی وجود دارند که از نظر جریان سیاسی و فکری در مجموعه اصولگرایان هستند ولی نیروهایی درصدد فشار آوردن به دولت هستند ولی باید با یکدست کردن اوضاع می توان مشکلات را پوشش داد. از این رو باید از توانمندی دو جناح البته آن افرادی که معتدل هستند استفاده برد.

اصولگرایان البته ترجیح داده اند در این میان سکوت پیش کنند اگرچه از قرار گرفتن نامی برخی کاندیداهای دور اول شان در لیست اصلاح طلبان چندان خرسند نیستند. طبیعی است اصلاح طلبان تلاش می کنند مجلس دهم مجلسی همسو و حامی دولت روحانی باشد و بر همین اساس سعی می کنند از طرفیت نمایندگانی که کمتر گرایش جناحی دارند بهره ببرند. اما اصولگرایان بدنبال این هستند تا مجلس دهم لااقل همانند مجلس نهم، منتقد دولت باقی بماند و اصلاح طلبان نتوانند یکی از قوای مهم را بدست بگیرند.

گرچه به نظر می رسد کفه ترازو بنفع اصلاح طلبان و اعتدال گرایان سنگین شده است چراکه آنها توانستد تعداد زیادی نماینده اختصاصی به مجلس بفرستند و نمایندگان مستقل و یا اصولگرایان معتدل هم به دولت روحانی گرایش دارند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار