کد خبر: ۲۲۲۳۸۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳ 01 May 2016
به گزارش تابناک یزد،چندی است که پارک‌های شهر یزد، شاهد اجرای برنامه‌ای با نام «کودک و طبیعت؛ گردش و پرورش» از سوی یکی از فعالان محیط زیست است که به «مدرسه طبیعت سیار» استان شهرت یافته است؛ هر چند فعالیت این مدرسه در سکوت آغاز شده است و ادامه دارد.
این روزها کمتر کسی است که از خانه بیرون برود و متوجه شلوغی خیابان‌ها و ازدحام پیاده‌رو‌ها نشود؛ از خانه بیرون برود و ساختمان‌ها و آپارتمان‌های چند طبقه را نبیند، شاهد تعدد تابلوهای تبلیغاتی و مغازه‌های متنوع و متعدد نباشد.  این روزها حال و هوای شهرمان بیش از پیش بیانگر توسعه یافتگی فیزیکی و سخت‌افزاری آن است. کوچه پس کوچه‌های یزد هر روز از حضور درختان و باغ‌ها خالی می‌شود و در عوض در حصار آجرها و ساختمان‌های سنگی قرار می‌گیرد.  دیگر خبری از آن زمین‌های افتاده و خاکی در اطراف خانه‌ها نیست، دیگر به ندرت می‌توان آن حیاط‌های بزرگ و باغچه‌های پردرخت را در خانه‌های نوساز دید، آنچنان خود و خانواده درگیر تکنولوژی‌های ارتباطی و مدرن شده‌ایم که باورمان شده است که زندگی ما همین بوده و هست.
اگر خودمان هم به این باور نرسیده باشیم، بی شک فرزندانمان، زندگی را تنها در همین وسایل و تجهیزات می‌دانند. کودکانی که ذاتا علاقه‌مند به حضور در طبیعت و انجام بازی‌های جمعی و گروهی هستند و همچنین مشتاق لمس خاک، آب و گیاه. اما‌ به دلیل مشغله والدین، تنها سرگرمی‌شان بازی با موبایل و تبلت است آن هم در چهاردیواری خانه که تنها روزنه‌اش به محیط بیرون پنجره‌ای است که در پشت پرده‌های ضخیم پنهان شده است. کودکانی که این روزها ناخواسته درگیر سبک زندگی شهری هستند، بر خلاف میل و غریزه خود با وسایل مصنوعی و تکنولوژی‌های امروزی مانوس شده‌اند و کمتر فرصت بودن در طبیعت و پرورش یافتن در آن را پیدا می‌کنند.
چندی است که در پارک‌های یزد برنامه‌ای با نام « کودک و طبیعت؛ گردش و پرورش» از سوی «مریم منصوری» یکی از فعالان محیط زیست استان اجرا می‌شود.

اصلاح سبک زندگی کودکان
مریم منصوری مجری برنامه عمومی‌ و آزاد «کودک و طبیعت؛ گردش و پرورش» با بیان این‌که این برنامه با ماهیت مدرسه طبیعت سیار در یزد در حال فعالیت است، می‌گوید: در شرایطی زندگی می‌کنیم که سبک زندگی مردم هر روز با گذشته متفاوت می‌شود. وی می‌افزاید: متاسفانه سرعت تولید و به روز شدن وسایل ارتباطی و سخت افزاری در جامعه از سرعت افزایش آگاهی ودانش‌کاربران و مصرف کنندگان آن بیشتر است. به گفته وی، این شرایط در کنار مشغله‌های والدین سبب شده است که کودک کمتر شرایط حضور در محیط‌های طبیعی را پیدا کند و بیشتر در معرض تبعات این سبک زندگی قرار گیرد. منصوری ادامه می‌دهد: کودکان در گذشته بیشتر در ارتباط با محیط‌های طبیعی بودند و سرخوشانه و آزادانه با دیگر دوستانشان بازی می‌کردند، بی آنکه تحت کنترل و نظارت والدین باشند اما مساله‌ای که امروزه شاهد آن هستیم این است که والدین به شدت کودکان را تحت نظر دارند که مبادا به خاک دست بزنند یا پایشان را در آب جمع شده در چاله قرار دهند و مواردی از این دست.

اهداف راه اندازی مدرسه طبیعت
تسهیلگر مدرسه سیار یزد تشریح می‌کند: ایده مدرسه طبیعت درکشور نخستین‌بار از سوی«عبدالحسین وهاب‌زاده» از صاحب‌نظران برجسته محیط زیست در ایران مطرح و به دنبال آن اولین مدرسه طبیعت ایران در مشهد راه‌اندازی شد. به‌گفته منصوری، اصلی‌ترین هدف راه‌اندازی این مدارس ایجاد بستری برای ارتباط بیشتر کودک با عناصر طبیعت است، به طوری که با نهادینه‌کردن عشق و علاقه کودکان به طبیعت ازطریق تجربه‌های خوشایندی که دراین محیط به‌دست می‌آورند، حافظان و عاشقان واقعی طبیعت شهر و کشورشان در آینده باشند.
وی می‌افزاید: کودک در این فضا علاوه بر آنکه به طور خودانگیخته و آزادانه با طبیعت ارتباط می‌گیرد، در حین بازی کردن با دیگر کودکان و با حضور تسهیلگر مدرسه، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی و همچنین انجام کار گروهی و مشارکتی را نیز فرا می‌گیرد و به واسطه تجربه‌های مختلفی که به‌دست می‌آورد، اعتماد به نفس و خودباوری در او تقویت می‌شود. این فعال محیط‌زیست با بیان این‌که کودکان امروزی به معنای واقعی شاد نیستند، به بالا رفتن بیماری‌های جسمی ‌و روانی در کودکان اشاره کرد و گفت: فضای مدرسه طبیعت محیط مناسبی است که به‌واسطه حضور کودکان و فعالیت‌شان در آنجا و تعاملاتی که با دیگر کودکان، عناصر طبیعت و حیوانات موجود در مدرسه برقرار می‌کنند، احتمال بروز این موارد کاهش می‌یابد.

راه اندازی مدرسه طبیعت استان در سال جاری
این کارشناس منابع طبیعی ادامه می‌دهد: در مدرسه طبیعت هیچ گونه آموزش مستقیمی ‌انجام نمی‌گیرد و کودکان با همراهی تسهیلگرانی که در مدرسه هستند آزادانه به هر فعالیتی که خود دوست دارند، می‌پردازند.
وی می‌گوید: در بعضی استان‌ها مدارس طبیعت به صورت سیار در پارک‌های شهر راه‌اندازی می‌شود. برای آنکه این خلاء در یزد هم رفع شود، ایده مدرسه طبیعت سیار از دی‌ماه سال گذشته در پارک‌های یزد اجرا شده و در هر برنامه با توجه به اصول و معیارهای مدرسه طبیعت، کودکان با طبیعت آشنا می‌شوند.  وی می‌افزاید: در صدد هستیم که مدرسه طبیعت یزد را نیز در سال جدید راه‌اندازی کنیم. منصوری ‌اظهار می‌کند: یکی از ویژگی‌های مهم مدرسه طبیعت سیار این است که مانند دیگر برنامه‌هایی که تنها با یک مدرسه هماهنگ می‌شود و دانش‌آموزان به یک کلاس مشخص آورده می‌شوند، نیست. وی می‌افزاید: ما پذیرای کودکان 3 تا 12 ساله هستیم که تفاوت سنی کودکان و نا آشنایی آنها با هم سبب می‌شود که به مرور ارتباطات اجتماعی و همچنین مهارت انجام کارگروهی در کودکان تقویت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار