مهندس بدری، منتخب اول اردبیل:
در روزهای انتهایی مجلس نهم، بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. مهندس صدیف بدری، منتخب اول حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین این عمل را عجولانه دانست و خواستار آن شد تا ...
کد خبر: ۲۲۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۹ 03 May 2016
در روزهای انتهایی مجلس نهم، بررسی و تصویب برنامه ششم توسعه کشور در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. مهندس صدیف بدری، منتخب اول حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین این عمل را عجولانه دانست و خواستار آن شد تا بررسی و تصویب لایجه برنامه ششم از دستور کار مجلس نهم خارج شود.
تصویب عجولانه برنامه ششم توسعه به مصحلت کشور نیستبه گزارش تابناک اردبیل، وی با اشاره تغییرات گسترده و حدود 70 درصدی در ترکیب نمایندگان مجلس دهم نسبت به مجلس نهم افزودد: با توجه به اهمیت برنامه پنجساله ششم و با توجه به اینکه کلیه فعالیت های قانون گذاری و نظارت منتخبین مجلس دهم در چهار سال آینده، با در نظر این قانون صورت خواهد گرفت، لازم است تا برنامه و ایده های منتخبین جدید مردم شریف ایران در آن لحاظ شود.
بدری با اشاره به تمدید یکساله برنامه پنجم توسعه، تاکید کرد: برنامه های پنج ساله توسعه به لحاظ زمانی برنامه میان مدت محسوب می شود و تعجیل در تصویب چنین برنامه مهمی به مصلحت کشور نیست.
منتخب اول اردبیل با اشاره به سوابق چنین مواردی افزود: نمونه مشابه چنین موردی را در تصویب قانون برنامه چهارم توسعه شاهد بودیم. در حالیکه بررسی لایحه برنامه چهارم توسعه کشور از مجلس ششم آغاز شده بود، به صورت نهایی در مجلس هفتم مصوب شد.
 بدری با اشاره به آماده نبودن برش های استانی برنامه پنجساله ششم توسعه کشور تاکید کرد: در راستای تحقق چشم‌انداز بیست‌ساله و سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی لازم است تا بتوانیم با ایجاد مناطق آزاد تجاری جدید در نقاط مساعد، که از سیاست های تاکید شده در اقتصاد مقاومتی است، و تامین زیرساخت های بزرگراهی – ریلی برای اتصال به مبادی ورودی – خروجی کشور و برنامه ریزی صحیح طبق بازارهای موجود در کشورهای همسایه و سایر سیاست های مشابه، از تمام مزایای منطقه ای کشور به نحو احسن استفاده کنیم. این امر لزوم جغرافیایی کردن برنامه ها و تهیه برش های استانی را ایجاب می کند.
وی با اشاره به عدم تحقق مطلوب برنامه های چهارم و پنجم توسعه اقتصادی کشور افزودند: منطق ایجاب می کند که بررسی و تصویب لایحۀ برنامۀ ششم توسعه با دقتِ کارشناسیِ قوی و با تأمل بیشتر انجام شود.
منتخب دوره دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های نهفته در اسناد بالادستی برای توسعه عادلانه و قدرتمند در سراسر پهنه جغرافیایی کشور خواستار هماهنگی کامل برنامه پنجساله ششم توسعه با اهداف اسناد بالادستی شد.
مهندس بدری ضمن تاکید بر استفاده از بازارهای بزرگ و بکر حوزه قفقاز و روسیه افزودند: نگاه کارشناسانه و علمی به ظرفیت های کشورهای منطقه می تواند اقتصاد کشور را در برابر بحرانهای مختلف بیمه کند. استفاده از این ظرفیتها نیازمند ایجاد ظرفیتهای قانونی برای توسعه زیرساختهای قدرتمند ارتباطی – تجاری برای ایجاد پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه است که لازم است قانون برنامه پنجساله ششم توسعه کشور ابزار لازم را برای این امر فراهم کند.
در پایان منتخب اول حوزه انتخابیه اردبیل، نیر، نمین و سرعین اظهار کردند که منتخبین استان اردبیل در اسرع وقت نامه ای را مبنی بر لزوم خارج کردن بررسی و تصویب لایحه برنامه ششم از دستور کار مجلس نهم تنظیم و به ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ارسال خواهند کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
جناب مهندس عریز برنامه های توسعه کشور چهار ساله هستند نه پنج ساله ....در ضمن برنامه ششم توسعه یک لایحه است که باید زودتر از این در دستور کار مجلس قرار می گرفت...
مدیر پایگاه سایت تابناک اردبیل: در اکثر کشو.رهای دنیا و از جمله ایران پنج ساله است
همشهری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۵
برادر عزیز و ارجمند برنامه توسعه کشور که در واقع برنامه میان مدت اطلاق می شود چهارساله هست و نیاز به بحث ندارد...یک نماینده و مشاورانش باید از این امر مهم مطلع باشند ..سالی که نکوست از بهارش پیداست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
چرا می خواهید کار کشور را به آینده واگذار کنید مجلس فعلی از دی ماه 94 هم زمان کافی داشته تا کار کارشناسی انجام دهد اکنون نیز کشور نیاز به برنامه دارد و احکام برنامه پنجم در سال ششم متناسب با شرایط کشور قابل اجرا نبوده و به ضرر کشور است
عاقلانه و منطقی این است که برنامه ششم توسعه تا خرداد ماه به تصویب نمایندگان محترم رسیده و سپس به شورای نگهبان جهت بررسی ارسال شود و پس از تائید به مجلس ارسال تا در نهایت طی مکاتبه به دولت ابلاغ شود تمام این پروسه زمان بر است حال عده ای می خواهند همین وضعیت را طولانی تر کنند ؟؟؟
متاسفم برای اهمیت ندادن به برنامه ریزی متناسب با شرایط جاری کشور ، بایستی در اسرع وقت برنامه ششم به اجرا گذاشته شود و امورات متناسب برنامه جدید حداکثر از تیر ماه سال 95 پیش برود طبق برنامه بایستی کشور از ابتدای سال 95 با برنامه ششم پیش می رفت که متاسفانه چند ماه به تاخیر افتاد نگذارید سال 95 بدون برنامه بگذرد و کشور را به عقب نرانید بایستی با احکام برنامه ششم توسعه امورات کشور را به پیش برد.

دولت احکام اجرایی برنامه ششم توسعه را همزمان با لایحه بودجه سال 95 به مجلس ارائه داد که از آن تاریخ تاکنون 4 ماه می‌گذرد.
اعضای کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه تمام این مدت کارشان را با دقت و وسواس انجام دادند.

برنامه ششم در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگانی از دولت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اتاق بازرگانی، اتاق تعاون، بانک مرکزی و همچنین کارشناسانی از مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات بررسی شده است علاوه بر این در کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه 4 کارگروه تخصصی ("فرابخشی"، "تولیدی، زیربنایی"، "اجتماعی، فرهنگی و آموزشی" و "امنیتی و دفاعی") تشکیل شد و اجزای لایحه به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

علاوه بر جلساتی که کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه داشت، اصل لایحه و کلیات آن با حضور نوبخت و توضیحات وی بررسی و به تصویب رسیده است.

مجلس نهم در دوران پختگی خودش بسر می‌برد و همه نمایندگان این دوره از تجربه کافی و لازم برخوردارند.

برخی از نمایندگان مجلس نهم، سابقه 5 تا 7 دوره نمایندگی را دارند، کسانی که از چنین تجربه‌ای برخوردارند، کارشان نباید عجولانه تلقی شود و مجلس نهم صلاحیت تصویب برنامه ششم را دارد.

مجلسی که تازه می‌خواهد شکل بگیرد و 216 نماینده جدید دارد چطور می‌خواهد چنین لایحه مهمی را بررسی کند، 6 ماه اول مجلس آینده دوران آشنایی نمایندگان با ساز و کارهای مجلس، تشکیل کمیسیون‌ها و شناسایی موقعیت‌های آنان است.

مجلس نهم با قوت و قدرت کارشناسی بالا در زمینه بررسی برنامه ششم دست به کار شد، در بررسی برنامه ششم از اسناد پشتیبانی که دولت در اختیار مجلس گذاشت استفاده شده و برنامه را تهیه کرده اند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار