رئیس دانشگاه تهران گفت: مشکلی که در دانشگاه تهران وجود دارد توسعه بیش از حد رشته های دانشگاهی است، از 80 سال گذشته تا کنون کمتر رشته‌ای در دانشگاه تهران بوده است که تعطیل و جایگزین شده باشد و این جای سؤال دارد.لذا لازم است رشته‌هایی که دیگر به آن نیازی نداریم از دانشگاه تهران حذف و رشته هایی که از اهمیت بیشتری برخوردار هستند توسعه یابند.
کد خبر: ۲۲۶۳۳۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱ 08 May 2016
محمود نیلی احمدآبادی در ششمین جشنواره آموزش که به منظور تقدیر از برترین‌های حوزه آموزش در پردیس کشاورزی برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: برگزاری چنین مراسمی تاکید مجددی بر اهمیت آموزش در دانشگاه‌ها است.

وی افزود: اگر چه در طول زمان محتوای آموزش در مراکز آموزش عالی تغییر می‌کند ولی اصل آموزش به عنوان مهمترین رسالت این مراکز همواره به قوت خود باقی است.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: آموزش یکی از مباحث مهم مرتبط با دانشگاه است و توسعه دانشگاه در گرو توسعه آموزش است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: مهمترین عاملی که دانشگاه را به جامعه پیوند می‌دهد همین موضوع آموزش است؛ آموزش عاملی است که می‌تواند به رابطه نزدیک و صمیمی با نسل جوان بدل شود.

وی خاطرنشان کرد: چیزی که تمدن ها را حفظ می کند و باعث انتقال یافته‌های یک نسل به نسل دیگر می‌شود آموزش است.

نیلی احمدآبادی در ادامه به نقش موثر اعضای هیات علمی در تربیت نسل جوان اشاره کرد و گفت: اعضای هیات علمی در کنار آموزش می توانند به خوبی در این زمینه موثر باشند اما فکر می‌کنم در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی این حوزه به قدری افت کرده است.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: اساتید جز قابل اعتماد ترین اقشار برای مشورت دادن به دانشجو هستند و امروز در دانشگاه بیش از هر زمان دیگری به این ارتباط نیازمندیم.

وی در ادامه نکاتی را در خصوص آمادگی دانشجویان برای حضور در جامعه بیان کرد و گفت: برای کسب این آمادگی باید تحولاتی در هر سه حوزه آموزش، کارآفرینی و پژوهش رخ دهد.

نیلی احمدآبادی خاطرنشان کرد: اولین نکته مد نظر داشتن همیشگی هدف در دانشگاه است؛ باید بدانیم که هدف دانشگاه تربیت نسب جوانی است که قرار است کشور را اداره کند؛ پس آموزش‌ها باید به گونه‌ای ارائه شود که دانشجو آمادگی پذیرش مسئولیت را کسب کند. طی کردن مراحل جذب هیات علمی در دانشگاه لزوما به معنای این نیست که این فرد تجربه لازم برای آموزش صحیح را نیز کسب کرده است؛ پس دفتر ارزیابی و معاونت آموزشی باید این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

رئیس دانشگاه تهران دومین نکته را در ارتباط با محتوای تدریس دانست و گفت: فکر می‌کنم برنامه‌ریزی درسی در ایران فاقد یک مدل منسجم و روشن است. معمولا مشکل اشتغال دانش آموختگان را عدم آموزش های مناسب در دانشگاه می دانند اما به نظر من این موضوع کاملا اشتباه است چرا که اقتصاد و رشد اقتصادی مهمترین عامل در اشتغال محسوب می شود.

نیلی احمدآبادی ادامه داد: اما در هر صورت و بدون فرافکنی ما به عنوان یک مجموعه پویا همواره باید در صدد ارتقای سیستم باشیم و بنابراین محتوای آموزشی که بخش زیادی از آن ناشی از برنامه‌ریزی درسی است را درست کنیم. مدلی برنامه ریزی ما مشخص نیست که بر چه اساسی بنا نهاده شده است و در حال حاضر فاقد یک مدل پیشرفته هستیم.

رئیس دانشگاه تهران موضوع دیگر در این راه را کارآفرین کردن دانش آموختگان عنوان کرد و افزود: این موضوع باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد؛ یعنی هم دانشگاه و هم دانش آموخته توانمندی لازم برای ایجاد کسب و کار را داشته باشد.

وی در پایان گفت: کارآموزی در این راستا یک روش مناسب است که می‌تواند در کنار آموزش به کارآفرینی دانش آموختگان کمک کند.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران به ازای هر استاد 6 درس وجود دارد گفت: این آمار بسیار بالایی است؛ دانشگاه تهران دیگر قادر به توسعه هیات علمی نیست چون دیگر توجیهی ندارد بنابراین باید به سمت تجمیع گرایش‌ها و به حداقل رساندن آنها و تمرکز بر روی رشته ها حرکت کنیم.

وی در پایان به برنامه های بین المللی دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: سیاست ما اعزام دانشجو به خارج از کشور نیست، بلکه به دنبال جذب و تبادل دانشجو هستیم و این ظرفیت در دانشگاه تهران وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار