سفر حجت الاسلام حسن روحانی و هیات دولت به گیلان، نخستین سفر استانی رییس جمهوری پس از تلاش های امیدبخش تیم مذاکره هسته ای و صدور بیانیه سوییس است؛ سفری که نه تنها برای مردم استان سرسبز گیلان، دیار میرزاکوچک و دلیرمردان جنگل بلکه همه مردم ایران با توجه به تحولات مثبت اخیر لطفی ویژه دارد.
کد خبر: ۲۲۶۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 14 April 2015
به گزارش تابناک گیلان، بهتر شدن فضای کسب و کار ، افزایش اشتغال، کاهش تورم ، ثبات و آرامش فضای سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی داخل کشور و درخشش چهره واقعی ایران اسلامی در جهان ، بهترین سوغات کاروان تدبیر برای مردم گیلان و تمامی مردم ایران است.

اما علاوه بر این ارمغان ارزشمند مردم گیلان از دولتمردان محبوب خود برای توسعه این استان زیبا اما کمتر توسعه یافته، انتظارات و خواسته هایی نیز دارند .

*گیلانیان گوش به زنگ سوت قطار

تکمیل هرچه سریعتر حلقه راه آهن سراسری به رشت مرکز استان گیلان ، بندرگاه و منطقه آزاد انزلی ، آستارا بعنوان یکی از مهمترین بازارچه های مرزی کشور ازمهمترین خواسته های مردم است.

اتصال این خط آهن تاثیر شگرفی بر حمل و نقل کالا و مسافر و رونق اقتصاد در این استان دارای ظرفیت های بالقوه بسیار گردشگری و تجاری خواهد داشت .

بهبود راه های استان نیز برای فعال شدن کریدور شمال - جنوب ضروری است.

* توجه به صنعت سبزگردشگری 

بسیاری از کشورهای موفق در گردشگری از دسترسی به دریا برخوردارند و زیباترین قسمت دریای خزر نیز در سواحل گیلان است، این در حالیست که از فرصت گردشگری بعنوان یک صنعت سبز درآمدزا، فاقد آلودگی و متناسب با حساسیت های محیط زیست زیبای گیلان آن چنانکه باید، استفاده نشده است.

ارائه تسهیلات ارزان قیمت برای فعالیت های گردشگری نظیر ساخت هتل و اقامتگاه های ارزان و سایر مراکز تفریحی گردشگری ، بهبود راه های ارتباطی و وسایل نقلیه عمومی ، اتصال راه آهن ، افزایش نظارت بر قیمتها و نحوه ارائه خدمات به گردشگران و ارتقای زیرساخت های لازم برای این بخش رونق اقتصادی استان را به همراه خواهد داشت .

ارائه تسهیلات به صنعت گردشگری علاوه بر جلوگیری از فروش زمین های زراعی و تبدیل آن به شالیزار؛ موجب رونق اقتصادی ، جلوگیری از خروج ارز همراه مسافر از کشور و همچنین ایجاد نشاط و آرامش روحی مسافران می شود.

اکوتوریسم در استانی با چشم انداز هایی منحصربفرد، از ساحل گرفته تا تالاب، جنگل و کوهستان و همین طور تنوع جانوری می تواند از منابع مهم درآمدی محسوب شود.

همچنین توجه به گردشگری پزشکی با توجه به امکان جذب بیماران کشورهای همسایه در این بخش حائز اهمیت است .

*آزاد سازی سواحل 

حدود 288 کیلومتر سواحل گیلان هم اکنون در معرض تصرف ساحل ، ساخت و سازهای غیرمجاز و عدم رعایت حریم 60 متر قرار دارد .

آزادسازی سواحل بعنوان یکی از آرزوهای مردم استان هنوز عملیاتی نشده و نیاز به تدبیر و جدیت و پیگیری متولیان امر دارد.

*تامین اعتبار برای تکمیل شبکه فاضلاب و مدیریت پسماند

پسماندها و پساب ها از چالش های مهم زیست محیطی گیلان بشمار می روند که مدیریت آن به منظور حفظ سلامت آب ، خاک و ساکنان استان علاوه بر دانش، نیازمند اعتبارات کافی است .

تکمیل شبکه بهداشتی فاضلاب و تصفیه خانه ها از جمله بحث های دارای اولویت در این بخش است .

بکارگیری شیوه های تلفیقی مدیریت پسماند، تفکیک زباله از مبدأ، بکارگیری سیستم های کمپوست و دستگاه های زباله سوز از الزامات مدیریت پسماند گیلان با موقعیت خاص زیست محیطی و بالا بودن سفره های آب زیرزمینی است؛ امری که به حفظ زیبایی های طبیعت گیلان و جذب گردشگر نیز کمک خواهد کرد .

*احیاء تالاب انزلی 

تالاب انزلی از دیدگاه زیستی و گردشگری واجد ارزش جهانی است از این رو اختصاص اعتبارات کافی و نظارت دقیق بر اجرای طرح احیای تالاب برای حفظ و بهره برداری از این منبع عظیم ثروت بالقوه ضروری است .

امید است با اجرای طرح جامع مدیریت حوزه آبریز تالاب انزلی شامل مدیریت پسماند ، مدیریت پساب ، مدیریت رسوب ، طرح های آموزشی و ارتقای آگاهی های عمومی و جوامع بهره بردار ، اجرای برنامه های بهره برداری خردمندانه و مدیریت اکوتوریسم و اصلاح ساختارهای مدیریتی و ارتقاء کیفیت مدیریت بر تالاب انزلی شاهد احیاء این تالاب زیبا اما رنجور باشیم .

تکمیل شبکه های بهداشتی فاضلاب و تصفیه خانه فاضلاب از دیگر پروژه های حیاتی برای محیط زیست دریا و تالاب و رودخانه های گیلان است که با توجه به تلاش دولت یازدهم، امیدها به تکمیل این شبکه افزایش یافته است. 

*حفظ جنگل های هیرکانی

جنگل های هیرگانی زمانی 307 میلیون هکتار از جنگلی ایران را زیرپوشش داشت که اکنون به 109 میلیون هکتار کاهش پیدا کرده است. مساحت جنگل های شمال در طول دو دهه گذشته ۱۷ درصد کاهش یافته است.

مدیریت صحیح بر جنگل ها ،حفاظت از عرصه ها با بکارگیری جنگل نشینان ، بهره برداری علمی، کاشت درخت برای پاسداری از جنگل های ارزشمند هیرکانی ضروری است .

*توجه به شیلات برای حفظ منابع آبزیان

گیلان برای توسعه آبزی پروری نیاز به همت متولیان ، تلاش برای ترویج علمی توسط کارشناسان شیلات ، سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایت دولت دارد. 

حفظ سلامت رودخانه های گیلان به عنوان تامین کننده آب و محل تکثیر ماهیان، ترویج آبزی پروری علمی، تامین تسهیلات و سرمایه در گردش برای تولیدکنندگان واقعی، جلوگیری از صید غیرمجاز، جلوگیری از برداشت بی رویه شن و ماسه می تواند موجب جلوگیری از انقراض نسل آبزیان و نویدبخش توسعه پایدار صید و آبزی پروری و تامین منابع غذایی سالم در استان باشد .

* جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و ترویج کشاورزی علمی 

گیلان با آب و هوای مناسب و زمین مرغوب از تنوع کشت و مرغوبیت محصولات کشاورزی و باغی از برنج و زیتون و چای گرفته تا مرکبات و گیاهان زینتی برخوردار است .

تغییر کاربری اراضی کشاورزی سنتی ، خرد شدن اراضی و زمین خواری در سال های اخیر، زمین های کشاورزی استان را کاهش زده و لطمه زیادی به کشاورزی استان گیلان وارد آورده است . 

جلوگیری از تغییر کاربری اراضی و تخریب منابع طبیعی اعم از جنگل ، مرتع ، زمین های کشاورزی ، ارائه تسهیلات و حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی از الزامات حفظ تولید محصولات نباتی و حفظ امنیت غذایی است. 

تلاش مدیریت جهاد کشاورزی برای ارتقای دانش کشاورزان و کمک به فعال شدن فارغ التحصیلان این رشته می تواند علاوه بر اشتغالزایی و کمک به تولید و بی نیازی از واردات مواد غذایی، موجب ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش امکان صادرات این محصولات به خارج از کشور شود.

*حمایت از صنایع 

با توجه به ویژگی های منحصربفرد طبیعت گیلان، توسعه صنایع باید با نگاه علمی در این استان صورت بگیرد .

ارائه تسهیلات برای توسعه صنایع تبدیلی متناسب با تولیدات کشاورزی استان، تکمیل کننده این زنجیره اقتصادی و موجب توسعه پایدار این بخش خواهد بود. 

صنایع کوچک ، صنایع غذایی ، دارویی ، سلولزی ، فلزی و صنایع فناوری پیشرفته در کنار حمایت از صنایع دستی و بومی می تواند کمک شایانی به اقتصاد ضعیف استان گیلان باشد.

ارائه تسهیلات برای تولیدات بخش کشاورزی و همچنین صنایع تبدیلی متناسب با تولیدات کشاورزی استان، تکمیل کننده این زنجیره اقتصادی و موجب توسعه پایدار این بخش خواهد بود. 

*یکپارچه شدن منطقه آزاد انزلی 

منطقه آزاد انزلی به عنوان تنها منطقه آزاد شمال کشور با بهره مندی از موقعیت راهبردی در بخش تجارت و گردشگری، فرصتی بی بدیل برای توسعه بشمار می آید. 

معافیت مالیاتی 20 ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی ، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی بیمه ای در این منطقه ، علاوه بر مزایای قانونی همچون امکان مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان 100 درصد، آب و هوای مناسب ، نزدیکی به مرکز کشور ، قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال - جنوب، نزدیکی به بنادر حاشیه خزر ، دسترسی به بازار مصرف 400 میلیون نفری منطقه بالای کشورهای حاشیه خزر، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت و وجود نیروی کار متخصص از جمله مزایای این منطقه بشمار می آید.

اما سه تکه بودن منطقه آزاد انزلی به محدوده تجاری گلشن، بندرگاه و شهرک صنعتی حسن رود یکی از نواقص آن است و به تائید کارشناسان اقتصادی؛ یکپارچه شدن منطقه می تواند در تردد و فعالیت این منطقه بسیار اثرگذار باشد. 

یکپارچگی موجب می شود گمرک در سه نقطه مجزا مستقر نباشد و از پست های بازرسی و بروکراسی ناشی از آن کاسته خواهد شد . 

*افزوده شدن فرودگاه رشت به منطقه آزاد انزلی 

افزوده شدن فرودگاه رشت به منطقه آزاد نیز یک الزام و فرصت بسیار خوبی برای رونق اقتصادی استان محسوب می شود. 

فعال شدن تجارت و گردشگری در این منطقه تاثیر مثبتی بر رونق اقتصادی کل استان خواهد داشت.

*تخصیص اعتبار برای تکمیل بندر کاسپین 

با توجه به پیشرفت فیزیکی موج شکن های بندرکاسپین با ظرفیت تخلیه و بارگیری پنج میلیون تن کالا در سال، در مرحله نخست با تامین اعتبار لازم می توان از آن برای حمل و نقل کالا و سوخت مورد استفاده قرار گیرد.

با توجه به اینکه ساخت پایانه نفتی در رودسر آغاز می شود، از این بندر می توان برای انتقال مصالح به سکوی نفتی و در آینده حمل نفت استخراج شده نیز بهره برد. 

استان گیلان با بیش از 14 هزار کیلومتر مربع مساحت و حدود دو و نیم میلیون نفر جمعیت، از یک سو به دریای خزر و از دیگر سو با کوه های البرز محصور شده است . گیلان پس از تهران از نظر تراکم نسبی جمعیت مقام دوم را دارد .

عوامل متعددی مانند همجواری با کشورهای آسیای میانه از طریق مرزهای خاکی و آب، برخورداری از منابع طبیعی و جنگل های انبوه و اقلیم مستعد و خاک حاصلخیز کشاورزی و تالاب منحصر بفرد انزلی و سواحل زیبای دریای خزر، جاری بودن رودخانه های دائمی ، وجود بندرگاه مجهز، منطقه آزاد، راه های دسترسی و زیرساخت های اولیه، این استان را از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار کرده است .

گیلان بهره مند از ثروت های بی نظیر الهی نیازمند تخصص ، انگیزه ، همت و دلسوزی همه مسوولانی است که با کلید تدبیر، قفل این خزانه را گشوده و آن را در راه توسعه پایدار منطقه و کشور به کار گیرند.

رییس جمهوری و هیأت دولت، فردا (چهارشنبه بیست و ششم فروردین ماه) پانزدهمین سفر استانی را به گیلان انجام می دهند. 

رییس جمهوری و کاروان دولت تدبیر و امید پیش از این به استان های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی، زنجان، گلستان، خراسان جنوبی، بوشهر، اصفهان و قم سفر کرده اند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار