حس طبیعت‌دوستی و وظیفه‌شناسی مأمور انتظامی در خلخال زندگی عقاب دو برادر را نجات داد.
کد خبر: ۲۲۹۱۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۸ 14 May 2016

افسر وظیفه‌شناس فرماندهی انتظامی خلخال در بازگشت از مأموریت متوجه یک قطعه عقابی با یک بال شکسته و سر زخمی می‌شود و با تلاش فراوان عقاب را به شهر خلخال آورده و برای مداوا به یگان حفاظت محیط زیست تحول می‌دهد.

به گفته کارشناسان اداره محیط زیست خلخال، این عقاب زخمی از نوع عقاب دو برادر بوده و جزء گونه‌های در خطر انقراض و محافظت شده است.

بعداز حضور کارشناسان محیط زیست خلخال، مداوای این عقاب آغاز شد و تا چند روز دیگر با مداوای بال به طبیعت خلخال باز خواهد گشت.

همچنین محیط‌بانان اداره محیط زیست خلخال یک قطعه جغد در یکی از مسیرهای روستایی خلخال را با بال زخمی پیدا کردند و این جغد نیز به علت آسیب‌دیدگی از ناحیه بال از پرواز باز مانده است و تحت مداوی محیط‌بانان اداره محیط زیست خلخال قرار گرفت.

 منطقه مالان کوه که فرستنده تلویزیونی خلخال در آن استقرار یافته و قله عجم به علت ارتفاع زیاد موطن پرندگان شکاری و عقاب دوبرابر در خلخال است.

محیطبانان اداره محیط زیست خلخال از زحمات اسماعیل فرجی افسر نیروی انتظامی در نجات این عقاب دو برادر تشکر کردند و از حس طبیعت دوستی او تقدیر کردند.

به خاطر آشنایی مخاطبان عزیز و آشنایی با عقاب دو برادر، زیستگاه آن و اهمیت این گونه زیست محیطی خواندن متن زیر توصیه می‌شود.

* عقاب دو برادر/مشخصات ظاهری

این پرنده 60 تا 70 سانتیمتر طول دارد و هم اندازه عقاب خالدار کوچک است.

پرنده بالغ، از سطح تیره زیر بال‌ها، که در تضاد با سفیدی زیر تنه قرار دارد و دم بی رنگش که با نوار سیاهی در انتها و لکه متفاوت سفیدی در پشتش، تشخیص داده می‌شود از فاصله نزدیک روی لبه بالش سفیدی کمرنگی دیده می‌شود، پرنده بالغ در هنگام پرواز، به واسطه سطح شکمی سفید یا نخودی با رگه رگه ی تیره و بال‌های دراز ، باریک و تیره رنگش ازسایر عقاب‌ها متمایز است و درحالت نشسته ، پشت بدنش اندکی قوز دارد. در پرنده نابالغ سر اخرایی مسی، زیر تنه قهوه‌ای خرمایی با رگه‌های پر رنگ و دم که نوارهای عرضی نزدیک به هم دارد، دیده می‌شود.

پرنده‌ای جسور و چابک است واغلب به سرعت پستانداران کوچک مانند خرگوش و پرندگان را شکار می‌کند.

زیستگاه: این پرنده در مناطق کوهستانی و بیابان‌ها به سر برده و روی صخره‌های با شیب تند و گاهی نیز روی درختان، آشیانه می‌سازد و در ایران بومی و اندک است.

حفاظت: این پرنده در زمره پرندگانی حفاظت شده است، بنابراین، باید برای حفاظتش اقدامات جدی صورت گیرد چنین به نظر می‌رسد که در مناطق مرکزی و غرب ایران تولید مثل می‌کند و ضروری است که از محل‌های تولید مثل این پرنده حفاظت شود.

عقاب دو برادر به نام انگلیسی «onelli's Eagle» و نام علمی «Hieraeetus Fasciatus» خوانده می‌شود.



منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار