اعضای شورای اسلامی شهر تهران با برتاکید براینکه باید حساسیت ها نسبت به حفظ باغات و برخورد با تخلفات افزایش یابد خواستار بررسی بیشتر طرح حفظ و صیانت از باغات شهر تهران شدند.
کد خبر: ۲۳۰۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۲ 15 May 2016
در جریان دویست و پنجاه و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران بررسی "طرح حفظ و صیانت از باغات شهر تهران" از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری در دستور جلسه قرار گرفت. 

بر اساس این طرح تمامی باغات می بایست دارای شناسنامه شوند و هر ۵ سال یکبار نیز اطلاعات آن توسط شهرداری به روز شود که با پیشنهاد رییس شورا این مدت به هر یک یکسال یکبار تغییر یافت. همچنین در این طرح مقررات جدیدی با محدودیت بیشتری برای سطح اشغال مالکین در راستای ساخت و ساز در باغات و اراضی مزروعی وضع شده بود. 

محمد سالاری: باغات شهر در وضعیت اورژانسی به سر می برند

در جریان بررسی این طرح محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران ،گفت : این لایحه بر سه مبحث دلالت دارد ؛نخست آنکه باغات باید شناسنامه دار شوند ،در وهله دوم موضوع باغات به هم پیوسته مطرح می شود و در منظر سوم باغات پراکنده و تک باغ ها که عمدتا ۹۰ درصد این باغ ها مورد ساخت و ساز قرار گرفته و تنها ۱۰ درصد باقی مانده است. 

سالاری افزود: امروزه وضعیت باغات شهر تهران اورژانسی است و نباید گذاشت درختان از بین برود اما در عین حال باید این را هم در نظر گرفت که محدودیت بیش از اندازه خود موجب دوری مردم از قانون خواهد شد. 

وی ادامه داد : در همین قانون ۳۰ درصد سطح اشغال باغات به دلیل خوب اجرا نشدن آن بسیاری تخلفات روی داد و باغات مورد تهدید قرار گرفته ،به گونه ای که ۷۰ درصد باغ با ایجاد رمپ و لوپ ها برای پارکینگ برج ها آسیب جدی می دید. 

سالاری تاکید کرد: از اینرو بهتر است طرحی تدوین کنیم که علاوه بر حفظ و صیانت از باغات راه های تخلف را هم بر روی متخلفان ببندد. 

اسماعیل دوستی: به جای محدودیت به مردم امتیاز بدهیم

اسماعیل دوستی نایب رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل نیز، گفت : در ابتدا باید بگویم در رابطه با حفظ و صیانت از باغات ما قانون بالادستی داریم که تمام تمهیدات برای حفظ و حراست از باغات در آن اندیشیده شده است. 

وی در ادامه افزود : به جای اینکه مردم را محدود شوند باید آنان را مجاب کرد که زمین را بخرند و به باغ تبدیل کنند و این امر با امتیاز دهی و تشویقات میسر می شود نه با محدودیت ها . 

دوستی یاد آور شد : متاسفانه روح حاکم بر شهر تهران به گونه ای است که شهر برای زندگی نیست بلکه به شهرتنها نگاه اقتصادی میشود که این نگاه باید عوض شود. 

هادی ساعی: به جای اجرای قانون حق دیگران را ضایع می کنند

هادی ساعی نیز در جریان بررسی این طرح ،گفت : متاسفانه در مناطق شهرداری با فضایی روبرو شده ایم که هر شهرداری بر مسند می نشیند مسئولیت کارهای قبل از خود را به عهده نمی گیرد و همین می شود که نه تنها قانون به درستی اجرا نمی شود بلکه حق دیگران نیز ضایع می شود. 

ساعی افزود: باید جلوی تخلف از هر منفذی که هست گرفته شود . 

محمد مهدی تندگویان: باید ضمانت اجرایی وجود داشته باشد

نایب رییس کمیسیون شهر سازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت : متاسفانه دوستان همچنان در بررسی موضوعات اینچنین توجهی به ضمانت اجرایی ندارند. 
تندگویان تصریح کرد : در شرایطی که برخی مالکین حتی ۱۰۰ درصد سطح باغ را مورد ساخت و ساز قرار می دهند و نمونه بارز آن هم در خیابان ولیعصر وجود دارد، اما هنوز یک مورد وجود ندارد که قوه قضاییه رای به مصادره ملک داده باشد. 

وی افزود: به نظر من ساختمان مذکور در خیابان ولیعصر باید فریز شود و به عنوان تخلفی ماندگار ازدوره های مختلف شهرداری برای آیندگان به جا بماند. 

تندگویان خاطر نشان کرد : تا وقتی ضمانت اجرایی نداشته باشیم وضع قوانین جدید تنها موجب تخلف و رانت بیشتر می شود. 

در نهایت پس از بحث و بررسی، اعضای شورای اسلامی شهر تهران با بازگشت این طرح به کمیسیون های محیط زیست و نیز کمیسیون شهر سازی و معماری با حضور یک نماینده از کمیسیون حقوقی و نظارت برای بررسی بیشتر رای دادند. 


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار