خطری که از بیخ گوش مسافران هواپیما گذشت؛
خلبان پرواز با مسافران صحبت کرد و موضوع را مطرح کرد که چرخ ها باز نشده و در حال چرخیدن در آسمان هستیم تا ببینیم از لحاظ فنی چه کاری می توانیم انجام دهیم. بعد از مانورهایی که در آسمان داد خلبان با فاصله کمی از فرودگاه پرواز کرد تا ببیند آیا چرخ ها باز شده است یا خیر
کد خبر: ۲۳۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۷ 14 April 2015

ساعت از21:30 گذشته بود که خبر سرگردانی یک هواپیمای شرکت ایرتور بر فراز شهر اهواز در برخی شبکه های اجتماعی منتشر می شد و ساعتی بعد خبر به زمین نشستن هواپیما در فرودگاه اهواز تایید شد. خطری که از بیخ گوش مسافران پرواز شماره 8056 تهران به مقصد اهواز گذشت.

سیدشریف حسینی یکی از سه نماینده اهواز و عضو هیات رئیسه مجلس، از مسافران این پرواز بود. وی در گفتگو با خبرنگاران، جزییات آنچه در یک ساعت پرواز فر فراز اهواز گذشت سخن گفته است. پروازی که استاندار خوزستان را به برج مراقبت فرودگاه کشاند و نیروهای اورژانس و آتش نشانی را در فرودگاه به صف کرد.

وی گفت: پرواز روز گذشته تهران به اهواز ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه با شرکت ایران ایرتور با کمی تاخیر از فرودگاه تهران پرواز کرد و بعد از رسیدن به آسمان اهواز شروع به چرخیدن در آسمان کرد و بعد از مدتی مسافران هواپیما از نحوه رفتاری که خدمه انجام می دادند متوجه شدند که چرخ های هواپیما دچار مشکل شده و باز نشده است.

وی افزود: وقتی که هواپیما با این مشکل مواجه شد در این پرواز چیزی که به چشم می خورد آرامش مردم بود و این آرامش شرایط را برای خدمه و خلبان راحت تر می کرد و مورد خاصی پیش نیامد که سایر مسافران را نگران کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خلبان پرواز با مسافران صحبت کرد و موضوع را مطرح کرد که چرخ ها باز نشده و در حال چرخیدن در آسمان هستیم تا ببینیم از لحاظ فنی چه کاری می توانیم انجام دهیم.

حسینی عنوان کرد: بعد از مانورهایی که در آسمان داد و خلبان با فاصله کمی از فرودگاه پرواز کرد تا ببیند آیا چرخ ها باز شده است یا خیر و همچنین اینکه مسئولان استانی همه چیز را برای فرود اضطراری آماده کرده بودند، به خلبان هواپیما هم اطلاع داده شد که چرخ ها باز شده است.

وی بیان کرد:‌ با وجود اینکه چرخ ها باز شد اما سیستم درون کابین خلبان این علائم را نشان نمی داد که چرخ ها باز شده اند. بنابراین خلبان شروع به تخلیه بنزین کرد تا حادثه خاصی پیش نیاید.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: بعد هم برای اطمینان بیشتر خلبان با فاصله کمتری از فرودگاه اهواز پرواز کرد تا نیروهایی که در فرودگاه مستقر شده بودند به وی اطمینان دادند که چرخ ها باز شده است.

حسینی تاکید کرد: با مهارت خلبان بعد از چرخیدن حدود یک ساعت و ده دقیقه در آسمان اهواز در نهایت هواپیما سالم فرود آمد.

وی ادامه داد: در ارتباط با وضعیت هواپیماهای کشور می توان گفت که نه شرایط حاد است و نه ایده آل. امروزه یکی از پیشرفته ترین کشورها در جهان کشور آلمان است که چندی پیش شاهد سقوط یکی از هواپیماهای این کشور در ماه گذشته بودیم که متاسفانه دو تن از خبرنگاران ایران هم در آن حادثه جان خود را از دست دادند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط تعمیر و نگهداری، بررسی ها و همچنین کارهای کارشناسی که روی هواپیماها انجام شود باید با دقت بسیار بالایی انجام شود مخصوصا در شرایطی که ما در تحریم هستیم و اینکه بعضی از قطعات دچار مشکل است. بنابراین کارهای نگهداری خود را باید چند برابر کرده و تعمیرات خود را به حداقل برسانیم.

حسینی اظهار کرد:‌ با کارهای فنی و تخصصی و بررسی های دقیق خود باید موضوعاتی که احتمال می دهیم که هواپیما را دچار سانحه می کند پوشش بدهیم.

وی عنوان کرد: به صورت کلی در مجلس پیگیری هایی خواهم کرد و با وزیر راه و ترابری هم در مورد این موضوع و بررسی هواپیماها در کل صحبت می کنم البته نه به این خاطر که این رویداد در اهواز بود بلکه به این خاطر که در سراسر کشور بررسی هواپیماها دقیق تر شده تا شاهد هیچ حادثه ای نباشیم صحبت می کنیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:‌ خدا را شکر که مسافران همه سالم به خانه های خود برگشتند و این جای شکر دارد.

حسینی یادآور شد: از تمامی کسانی که در فرودگاه در حالت آماده باش بوده و هر چه در توان داشتند به کار گرفتند تشکر می کنم. آتش نشانی و اورژانس نیز از جمله نهادهایی بودند که در فرودگاه مستقر شدند. همچنین استاندار خوزستان در برج مراقبت حضور پیدا کرده و مدیرعامل فرودگاه های استان نیز به همراه پرسنل خود با ناراحتی و استرس بالا در فرودگاه منتظر نشستن هواپیما بودند.

وی در پایان گفت: با مهارت خلبان خدا را شکر این هواپیما به خوبی فرود آمد ولی امیدوارم که دیگر شاهد چنین رویدادهایی در کشور نباشیم.

اهرم ارابه فرود به درستی کار نمی کرد

معاون عملیات پرواز شرکت ایران ایرتور هم با اشاره به جزئیات بروز نقص فنی در پرواز تهران - اهواز، به خبرنگار مهر گفت: در زمان فرود هواپیما به دلیل نقص فنی اهرم ارابه فرود به درستی کار نمی‌کند.

فرهاد آزادی درباره نقص فنی در پرواز تهران-اهواز هواپیمایی ایران ایرتور، گفت: پرواز شماره ۸۰۵۶ در مسیر تهران - اهواز که در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه دیروز تهران را به مقصد اهواز ترک کرد، درزمان فرود با مشکل بازشدن چرخ هواپیما مواجه شد.

وی با بیان اینکه این هواپیما از نوع MD۸۲ بوده است و صلاحیت پروازی آن برای شرکت محرز شده بود، بیان کرد: این هواپیما روز قبل از این پرواز، و حتی همان روز، بدون هیچ مشکلی پرواز داشته است اما در این پرواز به دلیل نقص فنی اهرم ارابه فرود به درستی کار نمی‌کند و چرخ‌ها باز نمی شود.

معاون عملیات پرواز شرکت ایران ایرتور با اشاره به اینکه در این مواقع خلبان‌ها باید یکسری دستورالعمل‌ها را انجام دهند، اظهار داشت: مطابق با دستورالعمل خلبان در این زمان باید سوخت را در آسمان کم کند و اقدماتی را بنابر دستورالعمل برای باز شدن چرخ‌ها انجام دهد که خلبان این پرواز هم به مدت ۴۵ دقیقه این کار را در آسمان اهواز انجام داد.

آزادی با اعلام اینکه سرانجام با سیستم اضطراری چرخ های هواپیما باز شد و هواپیما به سلامت در فرودگاه اهواز به زمین نشست، تصریح کرد: امروز هم این هواپیما از فرودگاه اهواز بدون مسافر به تهران بازگشت و یکساعت پیش در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست تا مسئولان فنی شرکت آن را بازرسی کنند.

وی تصریح کرد: برای مسافرانی که قرار بود در زمان بازگشت به تهران از این هواپیما استفاده کنند هم هواپیمای جایگزین در نظرگرفته شد و مسافران پرواز اهواز - تهران با هواپیمای جدید به تهران منتقل شدند.

معاون عملیات پرواز شرکت ایران ایرتور در خصوص رسیدگی به مسافران پرواز تهران - اهواز، بیان کرد: در مسافران حالت اضطراب و نگرانی ایجاد شده بود که خلبان سعی کرد در زمان پرواز آرامش را برای مسافران فراهم کند و پس از فرود هم اقداماتی برای افرادی که نیاز به خدمات ویژه داشتند، انجام شد و حتی وسیله برای انتقال آن به مقصد هم در اختیارشان قرار گرفت.

وی همچینن از کمک مسئولان محلی به خصوص استاندار و کارکنان فرودگاه اهواز برای فرود موفق این هواپیما تشکر کرد و گفت: این هواپیما قرار بود در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه در اهواز فرود بیاید که با ۴۵ دقیقه تاخیر در ساعت بین ۲۱ و ۳۰ تا ۲۱ و ۴۵ دقیقه به زمین نشست.

هواپیماي مک دانل داگلاس ام دی 80 متعلق به هواپیمایی ایرتور در مسیر تهران- اهواز كه حوالی ساعت 22 دوشنبه شب دچار نقص فنی شده بود به سلامت در فرودگاه اهواز به زمین نشست.

گفتنی است این هواپیما 150 مسافر داشته كه در این حادثه به کسی آسیب نرسیده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار