نامگذاری یک روز با یک عنوان شغلی خاص اغلب نشان‌دهنده اهمیت آن حرفه و نقش آن در پیشبرد اهداف جامعه است. امروز روز روابط عمومی است؛ مجالی کوتاه برای بررسی نقش روابط‌عمومی. بی‌تردید نقش روابط‌عمومی‌ها به‌عنوان یک ابزار مدیریتی برای فعالیت‌های حرفه‌ای، غیرقابل انکار است.
کد خبر: ۲۳۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۸ 17 May 2016
روابط‌عمومی یک وظیفه مدیریتی است. برقراری یک نظام ارتباطی منسجم و دقیق میان اجزای یک مجموعه و ایجاد هماهنگی و برنامه‌ریزی و... کار روابط‌عمومی را مجموعه‌ای از مدیریت و خلاقیت قرار داده است. نقش این حرفه در جامعه رو به توسعه ما بیش از هر زمان دیگری قابل بررسی است. چنانچه حتی تا چندی قبل، روزی به این نام در تقویم جهانی وجود نداشت،

اما ظاهرا به‌دلیل تحولات گسترده دنیای امروز کار روابط‌عمومی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مشاغل، جای خود را چنان در سطح جامعه باز کرده است که می‌توان درباره آن سخن گفت و بسیار به آن پرداخت. می‌توان روابط‌عمومی را تسهیل‌کننده کار مدیران یک مجموعه و یک سازمان دانست. روابط‌عمومی مدون و برنامه‌ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت است. روابط‌عمومی به‌عنوان اصلی‌ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی به مدیران و افکار جمعی کارکنان دارد.

 به همین دلیل توجه ویژه به روابط‌عمومی، به‌عنوان نهادی که می‌تواند به‌صورت نظام‌مند، برنامه‌ریزی شده و سنجیده در راستای ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

در واقع می‌توان گفت روز ملی ارتباطات و روابط‌عمومی می‌تواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابط‌عمومی در کشور ایجاد کند؛ چراکه اکنون می‌توان به وضوح دید که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت‌های تخصصی به عملکرد روابط‌عمومی‌های آن‌ها وابسته است، بنابراین چندان دور از ذهن نیست که روز ملی را با این عنوان در تقویم‌ها داشته باشیم.

حالا دیگر سال‌ها تلاش و پیگیری دست‌اندرکاران روابط‌عمومی به ثمر نشسته و جامعه روابط‌عمومی را صاحب روز ملی کرده است. 27 اردیبهشت‌ماه در سطح جهانی نیز به‌عنوان روز ارتباطات و جامعه اطلاعاتی نامگذاری شده است. زمانی که از این واژه نام برده می‌شود، شاید این تفکر ایجاد شود که روابط‌عمومی در یک محدوده کوچک قابل اندازه‌گیری بوده و می‌توان به‌راحتی به آن دسترسی داشت،

 اما واقعیت این است هر روز که می‌گذرد بیش از پیش اهمیت ارتباطات برای همگان مشخص می‌شود. با ورود فناوری‌های ارتباطی جدید به جامعه، جایگاه اطلاع‌رسانی بسیار حساس شده است و امروز به جایی رسیده‌ایم که روابط‌عمومی فراتر از یک هنر، دانش، علم و تخصص مطرح شده و باید در چنین شرایطی، با دقت از کمترین فرصت‌ها، بیشترین بهره را برد.

امروزه نقش روابط‌عمومی‌ها در کمک به تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و استراتژیک یک سازمان، نقشی قابل توجه و غیر قابل چشم‌پوشی است. از آنجایی که از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تاکید بر محیط برون‌سازمانی و حتی جهانی است، نقش یک فرد به‌عنوان مسئول روابط‌عمومی برای برعهده گرفتن برقراری روابط با محیط خارج از مجموعه، بیش از پیش آشکار می‌شود، چون در حقیقت،‌ منظور از وظایف استراتژیک همان مسئولیتی است که روابط‌عمومی در روند تصمیم‌گیری سازمان برعهده دارد.

به هر حال نگاه ویژه به روابط‌عمومی و موثر دانستن جایگاه آن، می‌تواند گام‌های بلندی را در حرکت رو به رشد نظام ارتباطی و روابط‌عمومی در کشور بردارد و این فن و حرفه تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد.

منبع: حمیده بلوری- مردم‌نو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار