به منظور پاسداشت نیم قرن فعالیت فرهنگی استاد سید عبدالعظیم پویا آیین نکوداشتی با حضور اندیشمندان ، ایران شناسان ، پژهشگران و صاحب نظران در دانشگاه آیت الله حائری میبد برگزار شد.
کد خبر: ۲۳۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 19 May 2016

به گزارش تابناک یزد،رییس بیناد ملی ایران شناسی شعبه کرمان در حاشیه این آیین با بیان اینکه بی تردید شخصیت هر جامعه را ردپای آن جامعه تشکیل می دهد گفت : هویت و ارزشهای جامعه که در گذر تاریخ دست به دست شده اند اگر نتوانیم این ارزشها را پاسداری کنیم و به نسل های آینده بسپاریم آسیب خواهیم دید.
دکتر گلاب زاده همه آثارمکتوب و فیزیکی پیرامون را رد پای تاریخ دانست و افزود: چاپارخانه ، شاه عباسی و کوچه های تنگی که به عنوان کوچه های آشتی کنون از آن یاد می کنیم به عنوان یک مجموعه خشتی برگ برگ تاریخ عزت و سرافرازی و بالندگی جامعه ما هستند و برماست که آنها را حفظ کنیم و به نسل های آینده بسپاریم .
وی خدمات عبدالعظیم پویا به تاریخ و فرهنگ میبد را قابل تقدیر دانست و بااشاره به رونق گردشگری و تاریخی این شهرستان خاطرنشان کرد: همه این مجموعه تاریخی و فرهنگی که امروز از جای جای کشور و جهان با افتخار در آن قدم می زنند سالها پیش ویرانه ایی بیش نبود .
گلاب زاده گفت: اما امروز میبد آنچنان پویا و سرزنده شده است که هرکس مسیر تهران به جنوب را طی کند یکی از شهرهایی مهم و مورد توجه برای اقامت در نظر می گیرند.
سید علی موسوی گرمارودی شاعر معاصر هم با بیان اینکه جوان های هرجامعه اسوه می خواهند که با الگوگیری از آنها راه خود را در حفظ ارزشها و هویت خود طی کنند گفت : سید عبدالعظیم پویا یک چهره ملی و اسوه عمل ، نجابت و اقدام بی حاشیه است که می توان در کشور معرفی کرد و به جوانان گفت که باید کوشش و پایبندی به میراث گذشته گان و آثار آنها را از او یاد بگیرند.
دادبه از استادان دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم گفت: زندگی سید عبدالعظیم پویا نشان می دهد که همه عمرش را برای خدمت به تاریخ و فرهنگ میبد صرف کرده است.
وی افزود: آثار گرانمایه و ارزشمند تاریخی و فرهنگی که امروز جلوی چشم همگان است اگر عشق و علاقه این مردم بزرگ و فرهنگ دوست نبود شاید امروز هیچکدام از اینها را شاهد نبودیم .
سید عبدالعظیم پویا در این آیین گفت: من فرزند شهرتاریخی با پشینه های هفت هزارساله میبد هستم که مردمان این شهرها از ابتدای تولد وارث یک فرهنگ ارزشمندی هستند و آن فرهنگ مربوط به پیشینیان آنان است.
پویا با اشاره به اینکه در کهن شهر هفت هزار ساله میبد آثارشهر سازی و معماری ایرانی به وضوح دیده می شود خاطرنشان کرد: این آثار گرانمایه را در دوره های اخیر آفت هایی تهدید می کرد که با همکاری فرهنگ دوستان برای شناساندن آنها برای مردم با ایجاد مراکز فرهنگی از جمله چند موزه اختصاصی اقدام کردیم .
وی اظهار کرد : به سهم خودم از دوره دانشجویی به سمت حفظ تاریخ و فرهنگ میبد حرکت کردم و امروز از نتیجه کاری که باعث رونق صنعت گردشگری ،احیا و بازسازی بناهای تاریخی و فرهنگ و سنت میبد حفظ شده است راضی هستم و امیدورایم که این کار از سوی جوانان عاشق و با انگیزه استمرار یابد.
وی خاطرنشان کرد : کوششهای که برای نگهداری هنرهای سنتی و فرهنگ مردم میبد انجام شده توفیقی بوده و من سرفرازم که اینکار انجام شده است و بسیار هم راضی هستم .
اجرای موسیقی مقامی خراسان ، پخش مستند ، رونمایی از سالن اجتماعات دانشگاه آیت الله حائری به نام سید عبدالعظیم پویا و رونمایی از دو اثر استاد پویا به نام های سیمای باستانی میبد و پویای فرهنگ از دیگر برنامه های این مراسم بود.
میبد با یکصد هزار نفر جمعیت در 50 کیلومتری شمال یزد واقع است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار