مدیر امور منابع آب مشگین‌ شهر گفت: سد احمد بیگلو در این شهرستان به سرعت تکمیل می‌ شود.
کد خبر: ۲۳۵۵۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۸ 25 May 2016

ارسلان فرجی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با بهره برداری از سد احمد بیگلو سه هزار و 850 هکتار از اراضی بخش مرکزی و بخش تازه تاسیس قصابه از آب این سد بهره مند خواهند شد.
وی گفت: با توجه به مشکل دیرینه خروج منابع آبی کشور از مرزهای ایران اخیرا با ابلاغ مقام معظم رهبری اعتبار قابل توجهی از محل صندوق توسعه ملی برای مهار آب های مرزی در نظر گرفته شده که بخشی از اعتبارات این طرح نیز از این محل تامین می شود.
او همچنین به وجود منابع آب غنی در این شهرستان با دایر بودن رودخانه ‌های فصلی و دایمی اشاره کرد و افزود: مجموع منابع آب این شهرستان اعم از سطحی و زیرزمینی 346 میلیون مترمکعب است که سالانه از این منابع آب استفاده می‌ شود.
وی اظهار کرد: 306 میلیون مترمکعب از این آب در قالب 16 رودخانه دایمی و 200 چشمه خودجوش طبیعی آب سطحی به شمار می‌ رود و 40 میلیون مترمکعب دیگر نیز منابع آب زیرزمینی محسوب می‌ شود.
فرجی گفت: زارعان و باغداران مشگین ‌شهری از این آب ها استفاده می‌کنند طوری که بیشتر این آب‌ ها توسط حوزه مشگین‌ شهر تولید و مصرف می‌ شود و برای مهار آب‌ های مرزی نیز برنامه ‌ریزی شده است.
او افزود: 80 درصد تولید آب در مشگین ‌شهر مربوط به خود حوزه این شهرستان است طوری که در این شهرستان 11 سد کوچک و بزرگ روی رودخانه‌ ها احداث شده تا ذخیره ‌سازی 129 میلیون متر مکعب منابع آب را در این سدها شاهد باشیم.
مدیر امور منابع آب مشگین ‌شهر به برنامه مطالعاتی و اجرایی چهار سد کوچک و بزرگ نیز با حجم تقریبی 24 میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: نقش رسانه‌ ها در اطلاع‌ رسانی و ترویج فرهنگ استفاه درست از منابع آب اهمیت دارد.
او افزود: باید به این باور برسیم که کشور ما با بحران آب روبرو است و هم اکنون 17 استان کشور با خطر کسری منابع آب در دشت ‌ها روبرو هستند و 50 درصد دشت ‌ها نیز در کشور ممنوعه اعلام شده است.
فرجی تصریح کرد: در کنار اضافه برداشت از چاه‌ های غیرمجاز با کسری مخزن و همچنین فرونشست دشت‌ ها روبرو هستیم که این آسیب‌ ها و مشکلات باید رفع شده و برای حل آنها تلاش شود.
وی آب را امانت نسل آیندگان در دست نسل امروز دانست و گفت: این منابع باید به سلامت و با صیانت کامل به نسل آینده انتقال یابد.
مدیر امور منابع آب مشگین ‌شهر بر لزوم اصلاح الگوی کشت در بخش کشاورزی و مصرف بهینه آب در بخش شرب و بهداشتی تاکید کرد و افزود: برای گذر از بحران آب باید با هوشمندی و دقت نظر عمل کنیم.
شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 85 کیلومتری شمال غربی اردبیل قرار دارد.


منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار