امیدواریم دولت تدبیر و امید، شخصیتی ملی، دارای پتانسیل بالای اجرایی، توسعه محور، معتقد به مدیریت علمی و قائل به گفتمان اعتدال گرایی را به عنوان سکان دار استان خوزستان برگزیند
کد خبر: ۲۳۸۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹ 31 May 2016
* محسن صنیعی- در خصوص بایدهایی که لازم است در انتخاب استاندار جدید در نظر گرفت، من فکر می کنم که لازم است در ابتدا نگاهی به خوزستان بیندازیم تا متناسب با آن، مشخصات استاندار را بدست آوریم. 

۱- پتاسیل های خوزستان
الف- استان خوزستان، از لحاظ صنایع سنگین، در رده دوم یا سوم ایران قرار می گیرند. صنعت نفت، صنعت فولاد، پتروشیمی، صنعت تولید برق، نیشکر و صنایع جانبی و ... 
خوزستان، دارای پتانسیل کشاورزی مناسبی در بسیاری از حوزه ها از جمله شمال و شرق خوزستان، برخوردار است.

حدود ۸۰% نیروگاه های برق آبی کشور در خوزستان قرار دارند، سد دز، شهید عباسپور، کرخه، مسجدسلیمان، کارون ۳ و گتوند و سد مارون و به علاوه نیروگاه های مختلف بخاری و گازی که در استان، گسترده شده اند.

ب- خوزستان از لحاظ جغرافیایی دارای حدود ۲۵۰ کیلومتر مرز خشکی با عراق و دارای مرز دریایی و ارتباط دریایی با خلیج فارس است و چندین بندر فعال مانند بندر خرمشهر، آبادان، بندرامام خمینی، ماهشهر، هندیجان، شادگان در استان را بوجود آورده است. به این ترتیب، امکان تبادلات مرزی و دریایی با کشورهای هم جوار را مهیا شده است.

ج- استان خوزستان، پس از تهران، پر جمعیت ترین استان کشور است به طوری که تعداد ۱۸ نماینده، پس از تهران، بیشترین تعداد نمایندگان استانی پس از تهران می باشد.

د- استان خوزستان، از تنوع قومیت خوبی برخوردار است. این تنوع، جلوه زیبایی از همبستگی استانی را می تواند بوجود آورد. مردم لر، بختیاری، عرب، دزفولی، شوشتری و بهبهانی، قرن ها با هم در این منطقه زیسته اند. کارون، نقطه وحدت اقوام مختلفی بوده که مردم مختلف از این رودخانه زنده، بهره مند بوده اند.

۲- معضلات استان
علی رغم همه پتانسیل های بالا، استان ما از معضلات مختلف برخوردار شده است.

الف- اولین معضلی که باید برشمرد این است که علی رغم پتانسیل های فراوان در استان، استان از نظر توسعه ای، در رتبه مناسب قرار ندارد.

ب- معضلات زیست محیطی، چون طرح های انتقال آب مختلف که چالش های بین استانی را افزایش می دهد، کم آبی تالاب ها و رودخانه ها و زمین های کشاورزی و در نتیجه خشکی بیشتر زمین ها و در نتیجه معضل ریزگردها که این سال ها، استان ما و مردم ما را در برگرفته است. در معضلات زیست محیطی، قطعا بحران سد گتوند و نیز شوری آب کارون را باید اضافه کرد.

ج- علی رغم صنایع مادری که در استان وجود دارد ولی جوانان ما از بیکاری رنج می برند. خانواده های مختلف، جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار را در دور و بر خود دارند.

د- آموزش و پرورش و آموزش عالی استان، از رتبه مناسب برخوردار نیست.

۳- مشخصات استاندار
حال با توجه به پتانسیل ها و معضلات در استان، می توان ویژگی های لازم یک استاندار شایسته را برای استان دریافت.

الف- با توجه به تنوع قومیت در استان، قطعا استاندار، باید از وجاهت لازم میان مردم و نیروهای استان، برخوردار باشد.

ب- لازم است که قائل به این باشد که استان در رتبه شایسته خود قرار ندارد و لازم است که از پتانسیل های موجود، در جهت حل معضلات استفاده کرد. قطعا استاندار، نمی تواند خود بحران ها و چالش ها و معضلات استان را ترمیم ببخشد، اما باید بتواند با مدیریت علمی و توسعه محور، تمام نیروهای استان را هماهنگ کرده و در خدمت توسعه استان، قرار دهد.
ج- استاندار لازم است حل معضلات زیست محیطی را در اولویت اول خود قرار دهد. متاسفانه معضلات زیست محیطی، حیات انسانی و اجتماعی دهه های آینده در این منطقه را تحت خطر قرار داده است.

د- با توجه به سخن فوق، اغراق نیست که گفته شود که استاندار خوزستان باید علاوه بر وجاهت منطقه ای، به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار ملی شناخته شود تا بتواند این ارتباطات را در خدمت توسعه استان و حل معضلات استان قرار دهد.

ه- البته نباید از نظر دور داشت که مردم راه توسعه کشور را در گفتمان اعتدال گرایی انتخاب کرده اند، لذا استاندار حتما لازم است که قائل به گفتمان اعتدال گرایی باشد.

و- امیدواریم دولت تدبیر و امید، شخصیتی ملی، دارای پتانسیل بالای اجرایی، توسعه محور، معتقد به مدیریت علمی و قائل به گفتمان اعتدال گرایی را به عنوان سکان دار استان خوزستان برگزیند و بعد از انتخاب، امید است که استاندار جدید، بتواند همه نیروهای استان را در جهت توسعه استان و بازگشت استان به رتبه شایسته خود در کشور و حل معضلات اساسی استان، هماهنگ کند.

 البته نگارنده، به این قائل است که می توان طرح انتخابی کردن استاندارها را اجرایی کرد تا مردم یک استان، با آگاهی کامل بتوانند افراد توانا برای هدایت استان را انتخاب کنند. به این ترتیب، استاندار برای یک دوره مثلا ۴ ساله، توسط مردم انتخاب می شود و تغییر استاندار هم توسط مردم صورت خواهد گرفت.

*عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۵
من كه ميخوام ادامه تحصيل بدم و نميتونم أين پشت را الان بپذيرم. ممنون إز حمايتتان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار